• 1
  • 2
2015-07-10, 13:51
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Visst, det är olika, men jag har fått intrycket du är ovanligt duktig på att laga mat? Om matlagning är ett stort intresse och man tycker det är roligt, känner barnen av det och jag tror de hellre äter det mesta och provar på nya saker. I många familjer snor man ihop nåt snabbt pga trötthet och tidsbrist, det är mer ett nödvändigt ont att få nåt att äta på bordet.

Men detta är en annan diskussion.
Jo, det är sant att man snor ihop snabba saker på vardagarna.
Där finns det rätt mycket snabbt man kan göra, som enkla tomatsåser med olika grönt i.
Som tar lika lång tid att göra som det tar för pastan att koka.
Sen är det perfekt att göra kalops tex, som kräver rätt lite arbete och sköter sig självt.
Sen har man mat i 2-3 dagar om man vill, eller så fryser man in och använder senare när man inte har tid.
Och finns många såna grytor här.
Eller varför inte en pulled pork, som man sätter in innan man går till jobbet.
Och är klar när man kommer hem, den kan man äta på många olika sätt och få olika maträtter av samma bit i flera dagar.
Som med ris, med potatis, carnitas, sandwish och säkert mer sätt än så på den och kanongott för vuxen och barn.

Jag är väl hyfsad på mat, och gillar testa nytt.
Detta blir oftast på fredagar och lördagar i så fall.
Det måste jag säga är rätt stimulerande för barnen, då jag "tvingar" dom att vara med på ett hörn.
Man ser när dom får blanda ihop nått själva, så blir dom väldigt benägna att testa hur det smakar.
En rolig här, var pomelo sweet soup, där man använde sig av det vita.
Så skalade av zesten, sen saltade man in detta 8h, sen alun, hackas, mjölas in med tapica, kokas och en del till.
Tog ju faan en hel dag, det var rätt gott, men lite skumt konsistens.
Den mjuka geléaktiga pomelon och lite krunschiga mungbönor.
Citera
2015-07-10, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Jo, det är sant att man snor ihop snabba saker på vardagarna.
Där finns det rätt mycket snabbt man kan göra, som enkla tomatsåser med olika grönt i.
Som tar lika lång tid att göra som det tar för pastan att koka.
Sen är det perfekt att göra kalops tex, som kräver rätt lite arbete och sköter sig självt.
Sen har man mat i 2-3 dagar om man vill, eller så fryser man in och använder senare när man inte har tid.
Och finns många såna grytor här.
Eller varför inte en pulled pork, som man sätter in innan man går till jobbet.
Och är klar när man kommer hem, den kan man äta på många olika sätt och få olika maträtter av samma bit i flera dagar.
Som med ris, med potatis, carnitas, sandwish och säkert mer sätt än så på den och kanongott för vuxen och barn.

Jag är väl hyfsad på mat, och gillar testa nytt.
Detta blir oftast på fredagar och lördagar i så fall.
Det måste jag säga är rätt stimulerande för barnen, då jag "tvingar" dom att vara med på ett hörn.
Man ser när dom får blanda ihop nått själva, så blir dom väldigt benägna att testa hur det smakar.
En rolig här, var pomelo sweet soup, där man använde sig av det vita.
Så skalade av zesten, sen saltade man in detta 8h, sen alun, hackas, mjölas in med tapica, kokas och en del till.
Tog ju faan en hel dag, det var rätt gott, men lite skumt konsistens.
Den mjuka geléaktiga pomelon och lite krunschiga mungbönor.

mitt barn älskar mat och provar det mesta! Mitt problem är min okunskap gällande matlagning och hur olika ingredienser fungerar bra tillsammans. Jag lär mig dock, läser på och testar nya saker. Min upplevelse är just att människor som är duktiga på att laga mat bara kan sno ihop nåt gott från ingenstans. Den förmågan har jag tyvärr inte. Jag har nog lagat alldeles för lite mat i mina dagar.
Citera
2015-07-10, 21:45
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
mitt barn älskar mat och provar det mesta! Mitt problem är min okunskap gällande matlagning och hur olika ingredienser fungerar bra tillsammans. Jag lär mig dock, läser på och testar nya saker. Min upplevelse är just att människor som är duktiga på att laga mat bara kan sno ihop nåt gott från ingenstans. Den förmågan har jag tyvärr inte. Jag har nog lagat alldeles för lite mat i mina dagar.
Det är nått, som är en stor fördel för dig.
När jag första gången gjorde min alldeles egen mat.
Tror jag var 8-9 år, gjorde en tomatsås med rosmarin.
Då lärde jag min första läxa, som var rosmarin är en mycket stark krydda.
Som man ska vara försiktig med, nästa gång och tomatsås.
Så använde jag rosmarin igen, då mortlade jag den.
Och tog 5% av vad jag tog första gången, och då blev det rätt gott.
Så misstagen gör så man lär sig.
På den tiden, fanns inte internet och bra beskrivningar på hur man tillagar maten.

Så ta fram ett få tal ingredienser, och laga mat.
Smaka ofta, och efter tillsats av var krydda och ingrediens.
Så kommer du lära dig snabbt, i vad krydda gör och smakar.
Idag så kan jag förstå i hur maten smakar, innan jag stoppar i en ny krydda och ingrediens.
Då genom erfarenhet.
Sen helt ny mat jag gör, så blir jag överraskad i hur maten smakar.
Ett exempel är rindersruladen, när jag gjorde AT.
Den smaken som blev där, var en total överraskning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in