• 1
  • 2
2015-07-08, 13:28
Medlem
Hej!

Jag är inte så bra på att laga mat men jag gör det. Tyvärr blir det mycket halvfabrikat till mitt lilla barn och helst skulle jag ge barnet annan mat.

Är det någon på detta forum som är duktig på enkla,goda och framförallt nyttiga recept på mat som barn gillar (och vuxna)

Mitt barn är inte kräsen, det mesta går ner. Barnet gillar också grönsaker såsom tomater, broccoli mm.

Tack på förhand!
Citera
2015-07-08, 15:09
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Fisk! Bra hjärnan och vi borde alla äta mer av det. Jag har två superenkla fiskrecept som brukar uppskattas av barn och även vuxna om man kryddar på lite mer.

Geggfisk (ja, den heter så enligt den som gav mig receptet, en tant som jobbar i dagis kök)

400 g fryst fisk, t ex torsk, lax eller vilken annan fisk du vill
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 citron
Dill efter behag

Lägg fisken att tina. Salta och peppra lätt. När fisken mjuknat, skär den i tärningar.

Riv skalet av citronen, inget vitt ska komma med. Pressa ur saften.

Koka upp grädde och creme fraiche, citronskal på svag värme, akta så det inte bränns. Rör om då och då. När såsen känns lagom tjock, ploppa ner fisken. Det gör inget om den fortfarande är fryst. Koka sakta tills fisken är genomkokt, det tar bara några minuter. Tillsätt citronsaft och dill.

Man kan självklart använda färsk fisk om man vill och om barnet tycker om sura smaker (de flesta älskar det) kan man ha i mer citron + skal, upp till 3 st. Prova dig fram.

Serveras med kokt potatis eller ris och nån grönsak.

Tonfisksås

1 burk tonfisk i olja
1 röd lök
1 burk krossade tomater
Salt, peppar
Nån örtkrydda barnet tycker om, timjan eller oregano t ex

Skala och hacka löken. Öppna burken och häll oljan i stekpanna. Stek löken i oljan tills den är mjuk. Tillsätt tonfisk och krossad tomat. Krydda. Koka nån minut.

Om du vill ha en mer vuxen smak: Tag av sås till barnets portion. Tillsätt lite gröna kärnfria oliver, hela eller skurna i bitar, det du gillar mest. Koka upp igen så oliverna blir varma. Barn brukar avsky oliver men det passar bra i denna sås.

Serveras med pasta.

Köttfärsrätter är bra till barn. Köttbullar så klart. Köttfärslimpa kan man göra en stor sats av och frysa in i småportioner.

Korv stroganoff, du kan säkert hitta recept enkelt på internet. Minska på kryddorna och använd gärna ketchup i stället för chilisås och tomatpuré.
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-08 kl. 15:51.
Citera
2015-07-08, 15:29
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Gratänger och annan mat i ugnen är bra för barnfamiljer för då kan man göra en vuxensida med mer kryddning. Här kommer ett recept på en vegetarisk rätt.

Grönsaksgratäng med bandspagetti

4 paprikor, gärna i olika färger
4 tomater
1 rödlök
salt, peppar
vitlök efter behag
riven ost på påse

Ta bort kärnhuset i paprikan och strimla. Gör klyftor av tomaterna. Skala och strimla löken. Skala och hacka vitlöken i pyttesmå bitar eller använd vitlökspulver.

Detta läggs i en ugnsform.

Salta och peppra.

Riven ost på så det täcker. Snåla inte.

I ugn 225 grader i ca 20 min.

Bandspaggetti till.
Citera
2015-07-08, 16:07
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Jättegod fisksoppa

1 paket fryst fisk av valfri sort, gärna lax eller torsk
1 liten purjolök
1/2 liter fiskbuljong (buljongtäning + vatten)
2 burkar krossade tomater
1 liten burk creme fraiche
2 dl grädde
1 paket fryst dill
salt, peppar

Låt fisken tina. Salta och peppra. Skär i kuber när den är halvtinad.

Tag bort rotstocken och det grövsta på purjolöken. Skär upp den på längden och skölj bort jord. Strimla fint.

Koka upp allt utom fisken och dillen. Tillsätt fisken, smaka av med salt och peppar. Låt koka tills fisken är klar, det går snabbt. Tillsätt dillen, låt koka upp men inte mer än så.

Servera med bröd och ost.

Ett gott tillbehör är brödkrutonger att strö på , som man kan köpa färdiga eller göra själv av vitt bröd som håller på bli gammalt. Skär i kuber, stek gyllenbruna i olivolja med pressad vitlök.

Man kan ha en skål med skalade räkor vid servering som de vuxna kan lägga ovanpå sin soppa + mer dill och kanske en extra klick creme fraiche eller gräddfil.
Citera
2015-07-08, 23:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Fisk! Bra hjärnan och vi borde alla äta mer av det. Jag har två superenkla fiskrecept som brukar uppskattas av barn och även vuxna om man kryddar på lite mer.

Geggfisk (ja, den heter så enligt den som gav mig receptet, en tant som jobbar i dagis kök)

400 g fryst fisk, t ex torsk, lax eller vilken annan fisk du vill
2 dl grädde
2 dl creme fraiche
1 citron
Dill efter behag

Lägg fisken att tina. Salta och peppra lätt. När fisken mjuknat, skär den i tärningar.

Riv skalet av citronen, inget vitt ska komma med. Pressa ur saften.

Koka upp grädde och creme fraiche, citronskal på svag värme, akta så det inte bränns. Rör om då och då. När såsen känns lagom tjock, ploppa ner fisken. Det gör inget om den fortfarande är fryst. Koka sakta tills fisken är genomkokt, det tar bara några minuter. Tillsätt citronsaft och dill.

Man kan självklart använda färsk fisk om man vill och om barnet tycker om sura smaker (de flesta älskar det) kan man ha i mer citron + skal, upp till 3 st. Prova dig fram.

Serveras med kokt potatis eller ris och nån grönsak.

Tonfisksås

1 burk tonfisk i olja
1 röd lök
1 burk krossade tomater
Salt, peppar
Nån örtkrydda barnet tycker om, timjan eller oregano t ex

Skala och hacka löken. Öppna burken och häll oljan i stekpanna. Stek löken i oljan tills den är mjuk. Tillsätt tonfisk och krossad tomat. Krydda. Koka nån minut.

Om du vill ha en mer vuxen smak: Tag av sås till barnets portion. Tillsätt lite gröna kärnfria oliver, hela eller skurna i bitar, det du gillar mest. Koka upp igen så oliverna blir varma. Barn brukar avsky oliver men det passar bra i denna sås.

Serveras med pasta.

Köttfärsrätter är bra till barn. Köttbullar så klart. Köttfärslimpa kan man göra en stor sats av och frysa in i småportioner.

Korv stroganoff, du kan säkert hitta recept enkelt på internet. Minska på kryddorna och använd gärna ketchup i stället för chilisås och tomatpuré.

Men åhh tusen tack för dina inlägg!! Dessa recept ska genast provas!

TACK TACK TACK!
Citera
2015-07-08, 23:10
Medlem
klybans avatar
Samma mat som mamma och pappa?
Det var mina barn fick, och så mycket enklare blir ens liv också.
Och slippa laga flera måltider, för samma tillfälle.

Jag har i princip aldrig socker i mat.
Det finns lite undantag, som tex tomatssås och sötsura såser, som av naturliga skäl har socker i sig.
Citera
2015-07-09, 14:24
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Men åhh tusen tack för dina inlägg!! Dessa recept ska genast provas!

TACK TACK TACK!

Blir glad för du blev glad. Hoppas nu att de kommer att uppskattas både av barn och vuxna. Skriv gärna och berätta hur det blev.

Har själv bara vuxna barn nu, men de här recepten har hängt med och jag brukar fortfarande äta "geggfisk" t ex.

Vill göra ett tillägg i receptet på fisksoppan, glömde att skriva man ska bryna purjolöken sakta tills den mjuknat innan man slår på de våta ingredienserna.

Citat:
Ursprungligen postat av klyban

Det finns lite undantag, som tex tomatssås och sötsura såser, som av naturliga skäl har socker i sig.

När man har småbarn brukar det bli lite annan mathållning i de allra flesta familjer. Typisk barnfamiljsmat är rätt tråkig för vuxna, som den eviga pannkakan och korv på längden och tvären.... Eller hur?

Förutom socker ska man undvika saltad mat för att det är skadligt för njurarna. Rökt och hårdstekt mat är inte nyttigt, bacon t ex. Man måste tänka på att de inte ska sätta i halsen och att de inte har tänder att tugga med, färs och korv är bättre än helt kött.

Smaksinnet är inte utvecklat, därför gillar barn okomplicerade smaker: supersött, supersurt osv som är rena smakchocker för vuxna.

Få barn gillar gul lök, men purjo och rödlök brukar gå bra och även vitlök. Örtkryddor går bra men inte mycket peppar. Svartpepparkvarn kan man ha på bordet och veva på innan servering så ens egen mat får lite mer smak. Kanel älskade min son i 2-3årsåldern, ett knep när han inte tyckte om maten var att strö på lite kanel. Då åt han vad det än var...
Citera
2015-07-09, 22:22
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Blir glad för du blev glad. Hoppas nu att de kommer att uppskattas både av barn och vuxna. Skriv gärna och berätta hur det blev.

Har själv bara vuxna barn nu, men de här recepten har hängt med och jag brukar fortfarande äta "geggfisk" t ex.

Vill göra ett tillägg i receptet på fisksoppan, glömde att skriva man ska bryna purjolöken sakta tills den mjuknat innan man slår på de våta ingredienserna.

När man har småbarn brukar det bli lite annan mathållning i de allra flesta familjer. Typisk barnfamiljsmat är rätt tråkig för vuxna, som den eviga pannkakan och korv på längden och tvären.... Eller hur?

Förutom socker ska man undvika saltad mat för att det är skadligt för njurarna. Rökt och hårdstekt mat är inte nyttigt, bacon t ex. Man måste tänka på att de inte ska sätta i halsen och att de inte har tänder att tugga med, färs och korv är bättre än helt kött.

Smaksinnet är inte utvecklat, därför gillar barn okomplicerade smaker: supersött, supersurt osv som är rena smakchocker för vuxna.

Få barn gillar gul lök, men purjo och rödlök brukar gå bra och även vitlök. Örtkryddor går bra men inte mycket peppar. Svartpepparkvarn kan man ha på bordet och veva på innan servering så ens egen mat får lite mer smak. Kanel älskade min son i 2-3årsåldern, ett knep när han inte tyckte om maten var att strö på lite kanel. Då åt han vad det än var...
Vi hade ingen annan mat för barnen och vuxna, de fick samma mat men vi saltade maten mindre.
Sen får dom alltid pannkakor på torsdagar.
Och aldrig haft problem med detta, då de alltid äter vad vi gör.
Så visst går det, jag tycker man skapar ett behov av annan mat.
Om man väljer att göra annan mat, till barnen och annat till vuxna.
Så kommer man få fortsätta med detta.

Nu är mina barn enkla, sen om det är pga jag alltid gett dom samma mat.
Eller nått annat, det är en bra fråga.
Dom äter allt, och vi gör mycket ny mat.
tom som inte ens jag ätit och smaker, och går hur bra som helst.
Citera
2015-07-10, 10:02
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Vi hade ingen annan mat för barnen och vuxna, de fick samma mat men vi saltade maten mindre.
Sen får dom alltid pannkakor på torsdagar.
Och aldrig haft problem med detta, då de alltid äter vad vi gör.
Så visst går det, jag tycker man skapar ett behov av annan mat.
Om man väljer att göra annan mat, till barnen och annat till vuxna.
Så kommer man få fortsätta med detta.

Nu är mina barn enkla, sen om det är pga jag alltid gett dom samma mat.
Eller nått annat, det är en bra fråga.
Dom äter allt, och vi gör mycket ny mat.
tom som inte ens jag ätit och smaker, och går hur bra som helst.

Visst, det är olika, men jag har fått intrycket du är ovanligt duktig på att laga mat? Om matlagning är ett stort intresse och man tycker det är roligt, känner barnen av det och jag tror de hellre äter det mesta och provar på nya saker. I många familjer snor man ihop nåt snabbt pga trötthet och tidsbrist, det är mer ett nödvändigt ont att få nåt att äta på bordet.

Men detta är en annan diskussion.
Citera
2015-07-10, 10:05
Medlem
Citat:

Ja precis! Det var det jag var ute efter (-: eftersom jag är rätt dålig på att laga mat och ändå gärna vill undvika halvfabrikat var jag just ute efter bra och nyttiga recept som hela familjen kan äta.

Jag tycker ofta att om man söker på recept som får man tips om rätter med 25 olika ingredienser och det tycker jag är alldeles för mycket. Det blir dyrt och krångligt tycker jag.

Jag själv hade turen att växa upp med bra mat. Min mamma var mycket duktig på att laga mat så jag och mina syskon har ätit "vuxenmat" hela vårat liv. Våra föräldrar anpassade inte maten på det sättet vilket jag tycker är bra.

Det är roligt tycker jag om man kan dela med sig av bra recept!
Gillar också mat som man håller sig mätt på länge!
Citera
2015-07-10, 12:50
Medlem
[quote=SmurfSmurf|53968928]Visst, det är olika, men jag har fått intrycket du är ovanligt duktig på att laga mat? Om matlagning är ett stort intresse och man tycker det är roligt, känner barnen av det och jag tror de hellre äter det mesta och provar på nya saker. I många familjer snor man ihop nåt snabbt pga trötthet och tidsbrist, det är mer ett nödvändigt ont att få nåt att äta på bordet.

Men detta är en annan diskussion. [/QUO

Ja precis det är det man vill undvika. Btw vi gjorde tonfiskpastan idag och det var mycket uppskattat !
Citera
2015-07-10, 13:34
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Se123
Ja precis! Det var det jag var ute efter (-: eftersom jag är rätt dålig på att laga mat och ändå gärna vill undvika halvfabrikat var jag just ute efter bra och nyttiga recept som hela familjen kan äta.

Jag tycker ofta att om man söker på recept som får man tips om rätter med 25 olika ingredienser och det tycker jag är alldeles för mycket. Det blir dyrt och krångligt tycker jag.

Jag själv hade turen att växa upp med bra mat. Min mamma var mycket duktig på att laga mat så jag och mina syskon har ätit "vuxenmat" hela vårat liv. Våra föräldrar anpassade inte maten på det sättet vilket jag tycker är bra.

Det är roligt tycker jag om man kan dela med sig av bra recept!
Gillar också mat som man håller sig mätt på länge!
Man kan börja med enkla saker, som köttfärssås som sen även gör lasagne på.
Allt som krävs då är en god ostsås och lite lasagneplattor också.
Tomatsås med spagetti och parmesan är en annan enkel och rätt så billig rätt(men en nypa socker i för att balansera upp syran i tomaterna )
Kokt lax med citronsås, brukar barn älska.
Pannbiff, brunsås med lingon och pressgurka(hmm där var det lite socker lagen gurkan badar i ).
Kycklingköttbullar i citron och dragonsås, det är mumma för dom små liven också.

Det finns ändå mycket mat, som man som vuxen gillar och funkar perfekt till barn.
Sen när man fastställt barnen äter det mesta, då finns det inga begränsningar längre.
Mina äter det mesta, och när dom får en tallrik med musslor och bröd framför sig.
Då är det tyst en bra stund sen, eller ja tyst, en massa sörplande hör man ju.

Man ska inte behöva anpassa sig det minsta, nu är morsan en som använder lite salt och jag också.
Är det så att ni gillar lite mer salt, så kanske man ska salta mindre i maten.
Och sen efter salta istället.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in