• 1
  • 2
2015-07-12, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tarsier
Det här kanske låter lite tjatigt men tränar du något, gör du några avslappningsövningar?
Bara för att man inte har några förpliktelser betyder det inte att man kan känna sig stressad, som du säger att du gör. Tristess är minst lika illa. Chansen är att många av dina symptom är psykosomatiska.

Kolla även upp BPD, breathing pattern disorder. Kan uppstå hos ångestdrabbade, ger kroniskt ytlig andning som kan ge en uppsjö av symptom som lätt misstas för någon sjukdom.
http://www.physio-pedia.com/Breathing_Pattern_Disorders

Tack för tipset.

Nästan alla symptomer stämde in på mig när jag kollade in BPD. Min andning är superdålig. Jag har hört att när stressresponsen gör att lufttillförseln ökar till lungorna för att få så mycket luft som möjligt till en eventuell flykt och jag känner att det inte finns något motstånd i andningen när jag är stressad vilket det gör när jag är avslappnad. Min andningsrytm är också helt konstig, ibland ytlig ibland djup etc.

När jag ändå försöker använda någon djupandningsteknik blir jag oftast yr, känner som jag behöver gapa efter luft så jag har inte mycket bra erfarenhet av de flesta. Gillar heller inte att tänka på andningen för då blir den bara mer ojämt och konstig, som om jag forcerar andningen, Gah.

Jag kommer ihåg en gång när jag av någon anledning kom i kontakt med min andning på något sätt och den kändes helt naturlig, som om det verkligen var "jag" som andades, därefter försvann stressen nästan direkt och jag vill gärna komma tillbaka dit igen, men jag kommer inte ihåg vad som hände riktigt, hur jag gjorde.

Personer i min omgivning, har ofta påpekat att min andning är väldigt högljudd, de hör verkligen min andning, trodde det var helt normalt men har läst att normal andning är oftast tyst.

Det låter så konstigt att man kan vara dålig på den egentligen mest basala kroppsfunktionen, men jag är verkligen dålig på att andas, i alla fall när jag är i någon form av stress. Jag ska kolla vidare med min näringsterapeut imorgon.
Senast redigerad av Granat-Soldat 2015-07-12 kl. 11:12.
Citera
2015-07-12, 20:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granat-Soldat
... Jag ska kolla vidare med min näringsterapeut imorgon.
Troligen så känner inte en näringsterapeut till denna typ av problematik, inte ens läkare brukar vara medvetna om detta mycket vanliga problem.

Vänd dig till en bra sjukgymnast istället och be att få utvärdera hållning och andningsteknik. Du behöver en neutral hållning för att kunna få en naturlig, djup och lugn diafragmaandning. Läs sedan följande bok och gör övningarna:
Breathe, stretch & move - Dinah Bradley & Tania Clifton-Smith
Citera
2016-01-06, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granat-Soldat
Glömde lägga till

Jag har pip i öronen som kommer och går, mest i det vänstra örat.
Blir lätt yr om jag ställer mig upp for fort.

Jag har känt stress under några månader nu också, haft svårt att ta djupa andetag, det känns som att man haft en klump i magen som man konstant masserat och då även rapat när man gjort det och då kan man andas lite bättre efter man rapat.

Sen hade jag en gång på jobbet att det pep och jag fick dimmig syn när jag böjde mig ner och ställde mig upp, den dagen tror jag att jag fick min värsta ångestattack hittills, jag trodde att jag skulle dö nästan, det pulserade som fan längst bröstet, typ som det vore aortan som pumpade på och så fick jag tunnelsyn och det tjöt i öronen, men jag masserade som fan på magen och det gick över efter ett tag.
Jag känner också att jag kan bli svag i knäna, som att man nästan vill falla ihop.
I nuläget känns det mycket bättre, speciellt då jag verkar ha förstått att det är någon form av stress så jag andas mycket bättre (inte helt 100 men bra mycket bättre än tidigare)

Sen så har jag upptäckt att när jag mår sämre eller när jag mår som värst så är magen svullen, och tvärt om, när jag mår som bäst är magen inte svullen.
Jag har börjar ta lite seltinsalt på morgon och kväll och byter ut fil mot fullkornsgröt och sen jag började med saltet så har jag mått mycket bättre, sen vet jag inte om det är just därför, även knäsvagheten har blivit bättre även om jag ibland känner av symptom för att jag kan känna mig knäsvag.
Jag tror mycket av stressen som jag känner av är arbetsrelaterad.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in