• 1
  • 2
2015-07-08, 12:50
Medlem
1. 25, Man, ca 70 kg

a) Vilka symptom finns?

Uppblåst mage
Magkramp/smärta på vänster sida en bit över naveln, molvärk. Svårt att stå med rak rygg.
Svårt att djupandas då magen sätter stopp, slappnar jag av så slutar jag andas/andas ytligt
Hjärtklappningar
Ångest
Stress/Alltid "på", kan inte slappna av
Känslig för plötsliga ljud, rycker till
Biter på naglar
Trötthet
Apati/ingen motivation
Trötta lår, kan vara jobbigt att ställa sig upp. Min kropp är som en pensionärs.
Spändhet i fotleder, axlar, käke
Konstant ältande tankar som loopar runt när jag är stressad
Känner mig inte riktigt närvarande eller vaken.
Irritation
Tryck över bröstet, oftast vänster sida över hjärtat
"Prickar/floaters" i synfältet och är lite mer ljuskänslig en vanligt de senaste veckorna.

b) När började symptomen?

Uppblåst mage har jag haft sedan länge, minst i 6 år och irritationen har alltid hängt med uppblåsta magen. Tröttheten, Apatin har jag haft sedan jag var 8 år, men det har gått i vågor, ibland har jag haft mer energi ibland mindre. Tackade nästan alltid ner till att gå ut och festa med kompisar när jag var i ungdom då jag inte hade energi eller lust så jag var hellre hemma.

c) Har symptomen förändrats sedan de började?

Det senaste kanske tre åren har symptomen blivit starkare, är nu mer trött, likgiltig och smärtan i magen börjar bli väldigt smärtsam.

d) Har du haft någon liknande episod av symptom tidigare i livet?

Tröttheten och likgiltigheten har varit en stor del av mitt liv, men magsmärtan, irritationen, stressen har ökat på senare år.

e) Finns det någon faktor som ökar symptomen?

I sociala situationer blir jag mer stressad och har svårt att koppla av men alla andra symptomer är konstanta.

f) Finns det någon faktor som minskar symptomen?

Direkt när jag vaknar känner jag mig irriterad, stressad och känner av magsmärtan men efter frukost och en kaffekopp brukar jag bli lugn och allt känns mycket bättre, och jag känner mig mer normal. Sedan börjar alla symptomer gradvis komma tillbaka vid lunch och håller sig så tills jag går och lägger mig. Dricker en kopp kaffe/dag.

g) Feber?

Har inte haft feber på lång tid.

h) Har någon i din närhet (haft) liknande symptom?

Nej

3. Har du några kända sjukdomar?

Inget som är diagnostiserat men terapeuter tror definitivt att jag har depression vilket håller med om.

4. Har du tidigare haft några sjukdomar? Skador? Operationer?

Fick ett sår på armen som blev inflammerat, åt antibiotika några veckor. Armen har gått ur led under idrott i skolan när jag var 8-9 år. Annars ingenting.

5. Tar du några läkemedel (inkl. receptfria)? Eller kosttillskott?

Har ätit Sertraline 8 veckor från slutet av mars i år, 150 mg toppdos sedan tre veckors neddrappning 50 mg/vecka. Just nu har jag inte ätit sedan ungefär 6 veckor tillbaka. Har gått till en kinesiolog som kom fram till att jag har vissa vitaminbrister. Äter nu vitamintillskott av B-complex, D3 & K2, zink, magnesium och gurkmeja. Hon såg även att jag hade brist på GABA.

6. Röker du? (Framförallt om symptom från luftvägar eller hjärta-kärl.)

Nej men snusar, 3-4 st prillor/dag.

7. Allergier?

Not that I know of.

8. Något övrigt som du tror kan vara viktigt?

Har haft utsättningssymptom från sertraline vilket förvärrat det mesta, men även när jag tog 150 mg hade jag större tryck över bröstet än innan jag tog. Fick mer energi på sertraline men kände mig fortfarande stressad och deprimerad så efter 8 veckor beslöt jag mig för att trappa ner. Äter LCHF sedan en vecka tillbaka, försöker ta promenad/ta cykeltur en gång per dag.

Det märkliga är att ca en timme efter frukost kan jag hamna i ett lugnt och skönt varande men detta lugn försvinner efter 1-2 timmar och sedan blir jag allt mer stressad under dagen trots att jag just nu inte har några förpliktelser eller något uppenbart som skapar stress. Sover ganska dåligt, vaknar upp 1-2 gånger per natt för att gå på toa, sover ganska ytligt och känner mig trött och irriterad när jag vaknar upp.

Kommer kolla mitt blodsockervärde på fredag via apoteket.

Har bokat in besök på vårdcentral i slutet på Juli men skulle gärna vilja veta ifall något har någon insikt i vad som kanske kan vara orsaken, har generellt inte så stort förtroende för vården.

Väldigt tacksam för hjälp.
Citera
2015-07-08, 12:56
Medlem
Förutom depression så indikerar din brist på GABA också ångest. Och stress har du helt klart.

Kom ihåg att det kan ta några/någon vecka innan kroppen anpassat sig till LCHF. Det innebär att du nu i början kan uppleva ökad trötthet m.m. Dessutom kan jag tänka mig att det kommer att påverka dina blodsockervärden på fredag.

Vad jobbar du med?
Citera
2015-07-08, 13:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -.-.-.-
Förutom depression så indikerar din brist på GABA också ångest. Och stress har du helt klart.

Kom ihåg att det kan ta några/någon vecka innan kroppen anpassat sig till LCHF. Det innebär att du nu i början kan uppleva ökad trötthet m.m. Dessutom kan jag tänka mig att det kommer att påverka dina blodsockervärden på fredag.

Vad jobbar du med?

Tack för svaret, en svår fråga kanske men vad tror du LCHF kan ge för effekt? Tänkte också det, men jag tänker att det kan vara bra att kolla hur som helst.

Just nu är jag arbetslös men har ett arbete på gång vilket jag får besked om senare i veckan. Jag har besparingar och tak över huvudet så jag klarar mig utan problem ett längre tag till utan arbete så det är ingen kris där.
Citera
2015-07-08, 13:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Granat-Soldat
Tack för svaret, en svår fråga kanske men vad tror du LCHF kan ge för effekt? Tänkte också det, men jag tänker att det kan vara bra att kolla hur som helst.

Just nu är jag arbetslös men har ett arbete på gång vilket jag får besked om senare i veckan. Jag har besparingar och tak över huvudet så jag klarar mig utan problem ett längre tag till utan arbete så det är ingen kris där.

Glömde lägga till

Jag har pip i öronen som kommer och går, mest i det vänstra örat.
Blir lätt yr om jag ställer mig upp for fort.
Citera
2015-07-08, 14:13
Medlem
Citat:
I början så är din kropp van vid att hämta sin energi från socker du har i blodet. Det tar någon vecka innan kroppen har börjat uppfatta att den ska använda fettet som primär energikälla. Innan den uppfattat det så kommer du att uppleva främst trötthet, vilket för mig var den mest påtagliga effekten. Efter drygt 2-3 veckor så hade jag fått tillbaka mer energi än vad jag tidigare haft. Numera är jag inte längre beroende av socker för att ha ork till saker och ting i vardagen.

Här kan du läsa mer:
http://www.alltomlchf.se/grunder/omstallningsbesvar/
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ketogen_diet

Så, eftersom du nyligen börjat med LCHF och din kropp nog inte hunnit "reagera" så kan jag tänka mig att detta kommer att påverka ditt blodsockertest på fredag.

Citat:
Glömde lägga till

Jag har pip i öronen som kommer och går, mest i det vänstra örat.
Kan tänka mig att dina låga GABA-halter är en bidragande orsak för detta. GABA är en dämpande signalsubstans, och brist på detta gör en orolig, stressad och hjärnan (där även cellerna som bearbetar hörseln) går på högvarv.

Många av dina symptom kan (som du säkert redan insett) härledas till din stress. Både dina psykiska symptom som dissociation, och de fysiska symptomen
Senast redigerad av -.-.-.- 2015-07-08 kl. 14:18.
Citera
2015-07-08, 16:25
Medlem
Citat:
1. 25, Man, ca 70 kg

a) Vilka symptom finns?

Uppblåst mage
Magkramp/smärta på vänster sida en bit över naveln, molvärk. Svårt att stå med rak rygg.
Svårt att djupandas då magen sätter stopp, slappnar jag av så slutar jag andas/andas ytligt
Hjärtklappningar
Ångest
Stress/Alltid "på", kan inte slappna av
Känslig för plötsliga ljud, rycker till
Biter på naglar
Trötthet
Apati/ingen motivation
Trötta lår, kan vara jobbigt att ställa sig upp. Min kropp är som en pensionärs.
Spändhet i fotleder, axlar, käke
Konstant ältande tankar som loopar runt när jag är stressad
Känner mig inte riktigt närvarande eller vaken.
Irritation
Tryck över bröstet, oftast vänster sida över hjärtat
"Prickar/floaters" i synfältet och är lite mer ljuskänslig en vanligt de senaste veckorna.

b) När började symptomen?

Uppblåst mage har jag haft sedan länge, minst i 6 år och irritationen har alltid hängt med uppblåsta magen. Tröttheten, Apatin har jag haft sedan jag var 8 år, men det har gått i vågor, ibland har jag haft mer energi ibland mindre. Tackade nästan alltid ner till att gå ut och festa med kompisar när jag var i ungdom då jag inte hade energi eller lust så jag var hellre hemma.

c) Har symptomen förändrats sedan de började?

Det senaste kanske tre åren har symptomen blivit starkare, är nu mer trött, likgiltig och smärtan i magen börjar bli väldigt smärtsam.

d) Har du haft någon liknande episod av symptom tidigare i livet?

Tröttheten och likgiltigheten har varit en stor del av mitt liv, men magsmärtan, irritationen, stressen har ökat på senare år.

e) Finns det någon faktor som ökar symptomen?

I sociala situationer blir jag mer stressad och har svårt att koppla av men alla andra symptomer är konstanta.

f) Finns det någon faktor som minskar symptomen?

Direkt när jag vaknar känner jag mig irriterad, stressad och känner av magsmärtan men efter frukost och en kaffekopp brukar jag bli lugn och allt känns mycket bättre, och jag känner mig mer normal. Sedan börjar alla symptomer gradvis komma tillbaka vid lunch och håller sig så tills jag går och lägger mig. Dricker en kopp kaffe/dag.

g) Feber?

Har inte haft feber på lång tid.

h) Har någon i din närhet (haft) liknande symptom?

Nej

3. Har du några kända sjukdomar?

Inget som är diagnostiserat men terapeuter tror definitivt att jag har depression vilket håller med om.

4. Har du tidigare haft några sjukdomar? Skador? Operationer?

Fick ett sår på armen som blev inflammerat, åt antibiotika några veckor. Armen har gått ur led under idrott i skolan när jag var 8-9 år. Annars ingenting.

5. Tar du några läkemedel (inkl. receptfria)? Eller kosttillskott?

Har ätit Sertraline 8 veckor från slutet av mars i år, 150 mg toppdos sedan tre veckors neddrappning 50 mg/vecka. Just nu har jag inte ätit sedan ungefär 6 veckor tillbaka. Har gått till en kinesiolog som kom fram till att jag har vissa vitaminbrister. Äter nu vitamintillskott av B-complex, D3 & K2, zink, magnesium och gurkmeja. Hon såg även att jag hade brist på GABA.

6. Röker du? (Framförallt om symptom från luftvägar eller hjärta-kärl.)

Nej men snusar, 3-4 st prillor/dag.

7. Allergier?

Not that I know of.

8. Något övrigt som du tror kan vara viktigt?

Har haft utsättningssymptom från sertraline vilket förvärrat det mesta, men även när jag tog 150 mg hade jag större tryck över bröstet än innan jag tog. Fick mer energi på sertraline men kände mig fortfarande stressad och deprimerad så efter 8 veckor beslöt jag mig för att trappa ner. Äter LCHF sedan en vecka tillbaka, försöker ta promenad/ta cykeltur en gång per dag.

Det märkliga är att ca en timme efter frukost kan jag hamna i ett lugnt och skönt varande men detta lugn försvinner efter 1-2 timmar och sedan blir jag allt mer stressad under dagen trots att jag just nu inte har några förpliktelser eller något uppenbart som skapar stress. Sover ganska dåligt, vaknar upp 1-2 gånger per natt för att gå på toa, sover ganska ytligt och känner mig trött och irriterad när jag vaknar upp.

Kommer kolla mitt blodsockervärde på fredag via apoteket.

Har bokat in besök på vårdcentral i slutet på Juli men skulle gärna vilja veta ifall något har någon insikt i vad som kanske kan vara orsaken, har generellt inte så stort förtroende för vården.

Väldigt tacksam för hjälp.

Har du någonsin haft kontakt med en Gastroenterolog eller Endokrinolog angående dina problem eller blivit utredd över huvudtaget? För du kan ju ha någon av dom flera hundra olika kroniska magåkommor eller endokrina sjukdomar och du kanske går och lider utan att behöva göra det.

Mag/Tarm och endokrinologiska sjukdomar ger väldigt ofta psykiska symptom , Men sen kan det vara åt det andra hållet med , Psykisk ohälsa kan leda till obalans i kroppen (speciellt endokrinologiska systemet) Med både förhöjda och sänkta hormonvärden under en längre tid , Ja i stort sett hela hormonsystemet kan bli rubbat om man mår väldigt dåligt psykiskt och då tar det sin tid att återställa det och det blir lätt ett moment 22 av detta. Och psykisk ohälsa kan även ge diarré och förstoppning.

Uppblåsthet och smärta i magen associerar inte jag i första hand som psykisk orsak utan det låter mer som en fysisk orsak , men jag kan ha fel där..

Hur länge har du medicinerat med antidepp mediciner och vad var anledningen till att du började med dom?

Minskar magsmärtan vid toalettbesök eller ökar smärtan då?
Diarre eller mest bara förstoppad eller normal avföring?
Hur ofta går du på toa?
Hur ser din kroppsform ut på ett ungefär?
Hur blir det med magen när du äter?
Vad anser du är dina värsta symptom av dom du har?

Om du planerar att göra en utredning på dina problem så rekomenderar jag dig att INTE utesluta några livsmedel före eller under utredning om inte utredande läkare säger åt dig att göra det, Skulle du utesluta något som du faktist blir bättre av så är ju det bra , men då försvinner även övrig bevisning som kan ge dig en diagnos och det försvårar bara hela utredningen och ger dig mindre förståelse för vad du kan göra för att må bättre i framtiden.
Senast redigerad av Smeagoul 2015-07-08 kl. 16:33.
Citera
2015-07-08, 16:35
Medlem
Readyfreddies avatar
Citat:
Blir lätt yr om jag ställer mig upp for fort.

Utmattade binjurar kanske du kan läsa lite om med tanke på det där och en del andra symptom du nämner.
"Om ditt blodtryck sjunker när du ställer dig upp efter du har legat ner, så indikerar det nästan alltid någon form av låga nivåer i binjurarna."
http://binjurar.se/
Citera
2015-07-10, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smeagoul
Har du någonsin haft kontakt med en Gastroenterolog eller Endokrinolog angående dina problem eller blivit utredd över huvudtaget? För du kan ju ha någon av dom flera hundra olika kroniska magåkommor eller endokrina sjukdomar och du kanske går och lider utan att behöva göra det.

Mag/Tarm och endokrinologiska sjukdomar ger väldigt ofta psykiska symptom , Men sen kan det vara åt det andra hållet med , Psykisk ohälsa kan leda till obalans i kroppen (speciellt endokrinologiska systemet) Med både förhöjda och sänkta hormonvärden under en längre tid , Ja i stort sett hela hormonsystemet kan bli rubbat om man mår väldigt dåligt psykiskt och då tar det sin tid att återställa det och det blir lätt ett moment 22 av detta. Och psykisk ohälsa kan även ge diarré och förstoppning.

Uppblåsthet och smärta i magen associerar inte jag i första hand som psykisk orsak utan det låter mer som en fysisk orsak , men jag kan ha fel där..

Hur länge har du medicinerat med antidepp mediciner och vad var anledningen till att du började med dom?

Hur ofta går du på toa?

Om du planerar att göra en utredning på dina problem så rekomenderar jag dig att INTE utesluta några livsmedel före eller under utredning om inte utredande läkare säger åt dig att göra det, Skulle du utesluta något som du faktist blir bättre av så är ju det bra , men då försvinner även övrig bevisning som kan ge dig en diagnos och det försvårar bara hela utredningen och ger dig mindre förståelse för vad du kan göra för att må bättre i framtiden.

Tack för svaret.

Min terapeut förslog att jag skulle kunna testa SSRI för att avhjälpa depressionen, testade johannesört en månad och när den inte hjälpte valde jag att testa sertraline, läkaren föreslog att jag bör upp till 150 mg vilket jag gjorde men när jag legat där i över två veckor och inte märkte någon trappade jag ner. Han tog även blodprov för att "kolla körtlarna" fick inte mer information än så, han skulle höra av sig ifall värdena var dåliga men han hörde aldrig av sig så jag förmodar att allt var i sin ordning där.

Tog blodprov idag som visade 3,9 så det är inget problem där, fick hem GABA-tillskott idag som jag ska börja testa, tog en för cirka en timme sedan och känner mig lite mer lugn än vanligt så jag hoppas det kan hjälpa. Jag tror att symptomen är psykosomatisk till stor del och stressen som jag känner har haft stor påverkan på det fysiska och psykiska då den har pågått en längre tid nu med väldigt liten vila. Men jag kämpar vidare och får se vad som händer på vårdcentralen framöver.

Toalettbesök förändrar ingenting vad jag märkt

Normal avföring

Hur ofta går du på toa?

Typ tre gånger per dag

Vägde mig idag och jag ligger kring 77 kg, så jag har lagt på mig lite men annars normal kroppsform.

Den är densamma vad jag märkt, men just uppblåstheten kan mycket väl vara psykologisk då ibland när jag ser att magen är uppblåst känns det inte alls som det i kroppen.

Stressen är det värsta, just att inte kunna koppla av och att man inte har någon kontroll över det. När man är i den här stressen så har jag inte mycket livskvalité, det är svårt att njuta av livet när det känns som om man blir "jagad av en björn" större del av dygnet.
Citera
2015-07-10, 14:34
Medlem
Citat:
Tog blodprov idag som visade 3,9 så det är inget problem där, fick hem GABA-tillskott idag som jag ska börja testa
Vad var det för GABA-tillskott?
Citera
2015-07-10, 18:51
Medlem
Warsawpacts avatar
Intressant tråd.

Ser att jag har näst intill samma saker som du, vid samma ålder och vikt dessutom.
Nästan allt stämmer in på mig bortsett ifrån stressen/ångesten med ältandet.

Har du några husdjur eller haft matförgiftning När jag sökte på VC för samma symptomer så sa de att parasiterande mask kan ge liknande åkommor, muskelproblem och problem med psyket som oftast misstas för ångest. Orsaken är tydligen toxiner som de utsöndrar och chockar kroppen.

Har du fått lämna avföringsprov, pissprov?

Stay strong dude!
Citera
2015-07-11, 14:18
Medlem
tarsiers avatar
Det här kanske låter lite tjatigt men tränar du något, gör du några avslappningsövningar?
Bara för att man inte har några förpliktelser betyder det inte att man kan känna sig stressad, som du säger att du gör. Tristess är minst lika illa. Chansen är att många av dina symptom är psykosomatiska.

Kolla även upp BPD, breathing pattern disorder. Kan uppstå hos ångestdrabbade, ger kroniskt ytlig andning som kan ge en uppsjö av symptom som lätt misstas för någon sjukdom.
http://www.physio-pedia.com/Breathing_Pattern_Disorders
Citera
2015-07-12, 10:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warsawpact
Intressant tråd.

Ser att jag har näst intill samma saker som du, vid samma ålder och vikt dessutom.
Nästan allt stämmer in på mig bortsett ifrån stressen/ångesten med ältandet.

Har du några husdjur eller haft matförgiftning När jag sökte på VC för samma symptomer så sa de att parasiterande mask kan ge liknande åkommor, muskelproblem och problem med psyket som oftast misstas för ångest. Orsaken är tydligen toxiner som de utsöndrar och chockar kroppen.

Har du fått lämna avföringsprov, pissprov?

Stay strong dude!

Har inga husdjur eller haft matförgiftning så jag tror det inte är något med allergi. Intressant, jag ska nämna det på vc, kan vara bra att kolla upp. Senast jag kollade upp tröttheten och fick ssri utskrivet fick jag lämna pissprov, men inget avföringsprov dock. Hörde aldrig av från VC så vad det än de kollade verkade det okej där.

Hur går det för dig? Hittade de några parasitmaskar?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in