2015-07-08, 11:24
Medlem
Puffes avatar
Har lagt märke till att jag inte är ensam om att sikta mot ekonomisk oberoende.
Jag har min plan färdig och undrar lite över vilken nivå ni själva har satt upp för att säga upp er ifrån löneslaveriet?

I nuläget ser min plan förutsättning ut så här:

Bostadsrätt värd 1,6-1,8 miljoner och 280,000 kvar i lån som fortfarande amorteras.
Inkomst som löneslav ca 25,000 brutto
Investerar mellan 2600-3000kr i månaden i indexfonder samt enskilda aktier och räknar med att få ihop ungefär 100,000 var tredje år här.
Buffertsparar 3-500kr i månaden för oförutsedda utgifter.

Kommer i framtiden att ärva mellan 4-5 miljoner beroende på hur arvsskatt och förmögenhets skatt ser ut.
Min tanke då är att investera 2,5-3miljoner i exempelvis avanza zero
Och 1miljon går in på räntekonto med insättnings garantin.
Troligen löneslavar jag på i 4år till och förhoppnings vis har jag fått ihop lite mer än 1miljon som då investeras i dividend aristocrats som Johnson&Johnson och Coca cola.
Därefter jobbar jag i ett år till som löneslav och när det året är slut tar jag ut årets utdelningar till privatkontot som en levnads buffert och anmäler mig till a-kassan som arbetslös.
Efter ett år som arbetslös så håller förhoppningsvis planen på att få ut 4-600,000sek efter skatt om året.
Självklart kommer jag sprida riskerna av mitt kapital mer men det gör jag genom andra investeringar på mina utdelningar (dumt att leva upp allt)

Så ser min plan ut, möjligtvis både önsketänkande,ljug och skryt men skit samma.
Jag vill se hur eran plan till ekonomiskt oberoende ser ut
Citera
2015-07-08, 13:27
Medlem
Paddington75s avatar
Kan väldigt lite om investeringar men brukar leka med samma tanke. Kul om du lyckas göra det till verklighet!

En fråga bara, vill du inte stoppa den stora klumpen om 2.5 - 3 miljoner i aktier som ger utdelning?
Citera
2015-07-08, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
En fråga bara, vill du inte stoppa den stora klumpen om 2.5 - 3 miljoner i aktier som ger utdelning?

Vad tror du Avanza Zero investerar i?
Citera
2015-07-08, 14:38
Medlem
Vekrusets avatar
Jag hänger inte riktigt med i din plan. Är det så att dina arvssläktingar måste dö för att det ska fungera? Att planera ett år på a-kassa är inte heller särskilt snyggt. Isåfall kan man nästan säga att socialbidragstagare har lyckats bli ekonomiskt oberoende.

Men ja, jag har också lagt märke till hur många det är i detta forum som har samma mål. (Liksom jag själv...) Och det får mig att fundera över om det bara ser mycket ut, för att det här är ett ekonomiforum som lockar speciella karaktärer, eller om det kommer att bli omöjligt att få leva på avkastning i framtiden, eftersom för många siktar på samma sak. En för stor grupp blir alltid "skördad" av makten.
Citera
2015-07-08, 14:55
Medlem
Hade inte haft något emot att vara ekonomiskt oberoende men jag känner att jag kan för lite om aktier/fonder så jag vågar inte satsa några större pengar där för just nu så är jag inte road av att det finns en chans att man kan förlora sina pengar.

Sen så har jag ett jobb som inte man blir rik på och man är inte ungdom längre, så jag är nöjd med som jag har det nu och tycker jag har levt ett bra liv, har varit ute och rest mycket och upplevt mycket under mitt liv.

Men jag läser trådar här under ekonomisektionen för lite tips som man kan inventera lite pengar i så man har lite extra.
Citera
2015-07-08, 15:21
Medlem
Rennetts avatar
För att parafrasera Celeno och pengamustascherna så är det väl sunt att sikta på 25 ggr kostnader i samlat kapital för att ha en sportmössa att dra sig tillbaka. För mig rör det sig om i runda slängar drygt 3 miljoner med aktuellt penningvärde.

Själv har jag nu en långsiktig plan att dra ned på tempot med i snitt en halv arbetsdag i veckan per år. Om det går i lås så är jag ju helt arbetsfri om 16 år, och kan studera på halvtid om kanske 5 år.

Mitt sparande en normal månad uppgår till 10-12 000 men har legat högre. Mina fasta utgifter ligger på ungefär 6 000. Det centrala i ekvationen är att mina fasta utgifter inte ökar mer än mina inkomster, samt att jag försöker ha någorlunda slimmade omkostnader även i övrigt.

Frågor till TS: 3 000 i månaden låter väldigt litet, och 400-600 000 om året som väldigt mycket. Jag skulle allvarligt se noga över mitt konsumtionsmönster om jag var i dina skor. Mina egna eventuella arv kommer dessutom med största sannolikhet att lösa ut först när jag närmar mig den ålder i vilken man går i pension, så dessa har jag inte med i kalkylen. Sen är jag nyfiken på hur mycket du amorterar med en så låg belåningsgrad på din BR i rådande ränteläge? Är du inte orolig för att du går back på ett sådant upplägg (förutsatt att du amorterar mer än en tusing i månaden)?
Citera
2015-07-08, 15:24
Medlem
Isnatts avatar
Du har ju rätt mycket bundet i bostaden, jag har nästan exakt samma fördelning. Har du tänkt om du ska göra nåt med dom pengarna? Exempelvis flytta till billigare bostad vad det lider, eller kanske sälja och hyra istället när du blir äldre?
Citera
2015-07-08, 15:32
Medlem
Kan du fördjupa exakt var dessa ca 4-600k efter skatt ska komma ifrån?
Citera
2015-07-08, 16:05
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Men ja, jag har också lagt märke till hur många det är i detta forum som har samma mål. (Liksom jag själv...) Och det får mig att fundera över om det bara ser mycket ut, för att det här är ett ekonomiforum som lockar speciella karaktärer, eller om det kommer att bli omöjligt att få leva på avkastning i framtiden, eftersom för många siktar på samma sak. En för stor grupp blir alltid "skördad" av makten.

Jag är övertygad om att det är så. Det är knappast en tanke som medelsvensson har, att gå i pension redan i kanske 40-årsåldern och leva på aktieutdelningar. Det är ett livsmål och en dröm förbehållen oss naiva killar under 25

Jag tror Celeno har bidragit väldigt mycket till att hålla drömmen och motivationen uppe för oss som strävar mot detta, genom att visa att det går leva lyckligt trots (eller tack vare?) avsaknad av prylar, bilar, och stort flådigt hus. Jag skulle vilja kalla honom Sveriges svar på Mr Money Mustache.
Citera
2015-07-08, 16:16
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag är övertygad om att det är så. Det är knappast en tanke som medelsvensson har, att gå i pension redan i kanske 40-årsåldern och leva på aktieutdelningar. Det är ett livsmål och en dröm förbehållen oss naiva killar under 25

Jag tror Celeno har bidragit väldigt mycket till att hålla drömmen och motivationen uppe för oss som strävar mot detta, genom att visa att det går leva lyckligt trots (eller tack vare?) avsaknad av prylar, bilar, och stort flådigt hus. Jag skulle vilja kalla honom Sveriges svar på Mr Money Mustache.

Jag hoppas att du har rätt i att det är sällsynt ute i samhället, eftersom det som sagt var är farligt att tillhöra en större grupp som har hittat en väg ut ur ekorrhjulet.

Dock så är jag helt klart inte en naiv kille under 25, så redan där råkar din tes ut för problem...

Väldigt många går och hoppas på medborgarlön, dock. Något jag har svårt att se att det skulle hända.
Citera
2015-07-08, 19:29
Medlem
Avanza Zero må vara bra och gratis men har hög risk eftersom Sverige är en lite marknad och den investerar i runt 30 aktier.
Du behöver en billig global indexfond och sprid gärna riskerna än mer.
Kika på rikatillsammans.se med flera privatekonomibloggare
Citera
2015-07-08, 20:15
Medlem
Javalangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Avanza Zero må vara bra och gratis men har hög risk eftersom Sverige är en lite marknad och den investerar i runt 30 aktier.
Du behöver en billig global indexfond och sprid gärna riskerna än mer.
Kika på rikatillsammans.se med flera privatekonomibloggare

Det kan vara på sin plats med en global indexfond också, men betänk att de 30 största bolagen i Sverige knappast håller sin handel enbart inom Sveriges gränser. De handlar ju över hela världen. I en så globaliserad värld som idag är det svårt att begränsa sina investeringar till ett enskilt land om man håller sig på Large Cap, på gott och ont. Mest gott om man är ute efter att diversifiera.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in