2015-07-10, 09:28
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Jag hänger inte riktigt med i din plan. Är det så att dina arvssläktingar måste dö för att det ska fungera? Att planera ett år på a-kassa är inte heller särskilt snyggt. Isåfall kan man nästan säga att socialbidragstagare har lyckats bli ekonomiskt oberoende.

Men ja, jag har också lagt märke till hur många det är i detta forum som har samma mål. (Liksom jag själv...) Och det får mig att fundera över om det bara ser mycket ut, för att det här är ett ekonomiforum som lockar speciella karaktärer, eller om det kommer att bli omöjligt att få leva på avkastning i framtiden, eftersom för många siktar på samma sak. En för stor grupp blir alltid "skördad" av makten.

1. Ja dessvärre har arv med dödsfall att göra ingenting jag hoppas på men ändå oundvikligt fakta.
Det är en stor bit av investeringarna framöver men inte hela kakan.

2.Ja det kanske rimmar illa med a-kassa men är ändå en försäkring jag betalat för hela arbetslivet och ser inget fel i att få lite tillbaka på den gentemot vad jag betalar in.
Lite skillnad på socialbidrag ändå i mina ögon.
Citera
2015-07-10, 09:39
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rennett
För att parafrasera Celeno och pengamustascherna så är det väl sunt att sikta på 25 ggr kostnader i samlat kapital för att ha en sportmössa att dra sig tillbaka. För mig rör det sig om i runda slängar drygt 3 miljoner med aktuellt penningvärde.

Själv har jag nu en långsiktig plan att dra ned på tempot med i snitt en halv arbetsdag i veckan per år. Om det går i lås så är jag ju helt arbetsfri om 16 år, och kan studera på halvtid om kanske 5 år.

Mitt sparande en normal månad uppgår till 10-12 000 men har legat högre. Mina fasta utgifter ligger på ungefär 6 000. Det centrala i ekvationen är att mina fasta utgifter inte ökar mer än mina inkomster, samt att jag försöker ha någorlunda slimmade omkostnader även i övrigt.

Frågor till TS: 3 000 i månaden låter väldigt litet, och 400-600 000 om året som väldigt mycket. Jag skulle allvarligt se noga över mitt konsumtionsmönster om jag var i dina skor. Mina egna eventuella arv kommer dessutom med största sannolikhet att lösa ut först när jag närmar mig den ålder i vilken man går i pension, så dessa har jag inte med i kalkylen. Sen är jag nyfiken på hur mycket du amorterar med en så låg belåningsgrad på din BR i rådande ränteläge? Är du inte orolig för att du går back på ett sådant upplägg (förutsatt att du amorterar mer än en tusing i månaden)?

Mina fasta utgifter ligger på 11-12000 i månaden och tanken är att skära ner även där.
Bland annat sluta röka vilket kostar mig 1500kr i mån
Om tre år har jag betalat av ett gammalt billån som kostar mig 1300kr i månaden med ränta och amortering.
Det är ungefär vad jag tänkte öka mitt investerande med ~2600 till.

Amortering på bostaden ligger för närvarande på 1000kr i mån.
Ja jag vet att det ändå blir höga räntekostnader i slutändan men när jag jämför med mina kostnader på när jag bodde i hyresrätt så är kostnaden 1000kr mindre i månaden samtidigt som jag betalar till mig själv (lånet)
Citera
2015-07-10, 09:46
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Du har ju rätt mycket bundet i bostaden, jag har nästan exakt samma fördelning. Har du tänkt om du ska göra nåt med dom pengarna? Exempelvis flytta till billigare bostad vad det lider, eller kanske sälja och hyra istället när du blir äldre?

Jag har gått i de tankarna tidigare och funderat på det för att kunna investera i fonder.
Men med tanke på att jag bor relativt billigt och rent historiskt genom tiderna så har det alltid lönat sig att äga sin egen bostad så är de tankarna på is.
Finns däremot en tanke att möjligen köpa en liten stuga för att undvika avgiften.
Möjligen köpa hus med framtida partner så länge låneskillingen inte överstiger 25%
Citera
2015-07-10, 09:49
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yogapants
Kan du fördjupa exakt var dessa ca 4-600k efter skatt ska komma ifrån?

Utdelningar på mina investeringar dvs indexfonder och enskilda aktier.
Alltså mina investeringar som jag månadsköper samt arvsinvesteringar.
Citera
2015-07-10, 09:51
Medlem
Puffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Javalang
Jag är övertygad om att det är så. Det är knappast en tanke som medelsvensson har, att gå i pension redan i kanske 40-årsåldern och leva på aktieutdelningar. Det är ett livsmål och en dröm förbehållen oss naiva killar under 25

Jag tror Celeno har bidragit väldigt mycket till att hålla drömmen och motivationen uppe för oss som strävar mot detta, genom att visa att det går leva lyckligt trots (eller tack vare?) avsaknad av prylar, bilar, och stort flådigt hus. Jag skulle vilja kalla honom Sveriges svar på Mr Money Mustache.

Är en bit närmare 35 än 25 :-)
Citera
2015-07-10, 09:56
Medlem
Gör som jag och kör på fastigheter fina och säkra pengar där. Har inte jobbat sen jag var 22, Lycka till.
Citera
2015-07-10, 12:05
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Puffe
Jag har gått i de tankarna tidigare och funderat på det för att kunna investera i fonder.
Men med tanke på att jag bor relativt billigt och rent historiskt genom tiderna så har det alltid lönat sig att äga sin egen bostad så är de tankarna på is.
Finns däremot en tanke att möjligen köpa en liten stuga för att undvika avgiften.
Möjligen köpa hus med framtida partner så länge låneskillingen inte överstiger 25%
Jag är inskriven i ett kommunala bolagets kösystem som 'försäkring' om det skulle visa sig att jag vill sälja och leva på pengarna från bostaden. Det kommer ju handla om ett par miljoner och har man dom utöver sitt vanliga börsportfölj så är det ju rätt bra
Jag har också funderat på ett mindre hus, får se hur det blir, men att stå i kö redan nu hos bostadsbolag är väldigt bra, kösystemet kommer ju förhoppningsvis göra att man kan välja bland bra bostäder om 30-40 år eller när det nu blir aktuellt.
Visst lönar det sig med eget boende, men när jag är på ålderns höst så kommer jag nog strunta i eventuella värdeökningar som jag inte kommer få ta del av.
Citera
2015-07-11, 00:10
Medlem
grassmans avatar
Får man fråga varför du inte lånar upp på din bostad och betalar av hela billånet?
Citera
2015-07-11, 00:14
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av p125
Avanza Zero må vara bra och gratis men har hög risk eftersom Sverige är en lite marknad och den investerar i runt 30 aktier.
Du behöver en billig global indexfond och sprid gärna riskerna än mer.
Kika på rikatillsammans.se med flera privatekonomibloggare

Ja fast du får bolag som verkar på den globala marknaden indirekt.

Vad man ska passa sig noga för är höga fondavgifter som äter upp sparpengarna.
Citera
2015-07-11, 00:16
Medlem
Bokmasks avatar
TS.

Håller din budget ifall du går ner och köper ny porsche varje år?
Semester lägenhet i Monaco?
Varför inte köpa ett fotbollslag för skoj skull?

Spricker budgeten då? Tyckte du prata om ekonomisk oberoende?
Citera
2015-07-11, 01:47
Medlem
Celenos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokmask
Håller din budget ifall du går ner och köper ny porsche varje år?
Semester lägenhet i Monaco?
Varför inte köpa ett fotbollslag för skoj skull?
Gör din?
Citat:
Spricker budgeten då? Tyckte du prata om ekonomisk oberoende?
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Financial_independence

Jag vet inte vad som innebär ett beroende i din värld, men jag tror att de är ganska få människor som har som beroende att köpa fotbollslag. Kokain känns billigt i jämförelse.

Men absolut, folk som inte kan kontrollera sina begär bränner snabbt pengar, det har du helt rätt i.
Citera
2015-07-11, 02:26
Medlem
Bokmasks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celeno
Gör din?

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Financial_independence

Jag vet inte vad som innebär ett beroende i din värld, men jag tror att de är ganska få människor som har som beroende att köpa fotbollslag. Kokain känns billigt i jämförelse.

Men absolut, folk som inte kan kontrollera sina begär bränner snabbt pengar, det har du helt rätt i.

Vi prata om TS inte min.

Grejen är väl den att de kan bränna pengar utan att tänka på vad det kostar... De ÄR helt enkelt ekonomisk oberoende
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in