Citat:
Ursprungligen postat av
Rennett
För att parafrasera Celeno och pengamustascherna så är det väl sunt att sikta på 25 ggr kostnader i samlat kapital för att ha en sportmössa att dra sig tillbaka. För mig rör det sig om i runda slängar drygt 3 miljoner med aktuellt penningvärde.
Själv har jag nu en långsiktig plan att dra ned på tempot med i snitt en halv arbetsdag i veckan per år. Om det går i lås så är jag ju helt arbetsfri om 16 år, och kan studera på halvtid om kanske 5 år.
Mitt sparande en normal månad uppgår till 10-12 000 men har legat högre. Mina fasta utgifter ligger på ungefär 6 000. Det centrala i ekvationen är att mina fasta utgifter inte ökar mer än mina inkomster, samt att jag försöker ha någorlunda slimmade omkostnader även i övrigt.
Frågor till TS: 3 000 i månaden låter väldigt litet, och 400-600 000 om året som väldigt mycket. Jag skulle allvarligt se noga över mitt konsumtionsmönster om jag var i dina skor. Mina egna eventuella arv kommer dessutom med största sannolikhet att lösa ut först när jag närmar mig den ålder i vilken man går i pension, så dessa har jag inte med i kalkylen. Sen är jag nyfiken på hur mycket du amorterar med en så låg belåningsgrad på din BR i rådande ränteläge? Är du inte orolig för att du går back på ett sådant upplägg (förutsatt att du amorterar mer än en tusing i månaden)?
Mina fasta utgifter ligger på 11-12000 i månaden och tanken är att skära ner även där.
Bland annat sluta röka vilket kostar mig 1500kr i mån
Om tre år har jag betalat av ett gammalt billån som kostar mig 1300kr i månaden med ränta och amortering.
Det är ungefär vad jag tänkte öka mitt investerande med ~2600 till.
Amortering på bostaden ligger för närvarande på 1000kr i mån.
Ja jag vet att det ändå blir höga räntekostnader i slutändan men när jag jämför med mina kostnader på när jag bodde i hyresrätt så är kostnaden 1000kr mindre i månaden samtidigt som jag betalar till mig själv (lånet)