2015-07-07, 18:47
Medlem
Hej,

Vi har fått jobb i Örebro och behöver flytta ditåt! Hur ser det ut i Örebro med omnejd när det gäller områdena, finns det någonstans där det bor i huvudsak svenskar ännu? Upp till 3 mils pendlingsavstånd till Örebro är ok. Någon som har koll?
Citera
2015-07-07, 18:53
Medlem
lolumadbros avatar
Hade flickvän från Fjugesta; strax utanför Örebro.
Det var ett rätt trevligt samhälle. Mindre, men det hade det mesta, matbutik, bank, systembolag, pizzeria/pub osv.

Var där relativt ofta, såg väl som mest några ungdomar (två, tre stycken) i 20-25 års åldern vid ett tillfälle som inte hade svenskt utseende. Kan dock inte garanter att det inte bor där, för jag var som sagt bara på besök.

Men det var som sagt ett trevligt samhälle, som verkade värna om varandra. Men det gör väl de flesta mindre samhällen.

Var inte världens bästa svar, men kanske en början.
Citera
2015-07-07, 19:12
Medlem
Adolfsberg tror jag fortfarande är ett lugnt o trevligt område.

Fast det var många år sedan jag var där sist.
Citera
2015-07-07, 19:18
Medlem
arereds avatar
Vivalla ska du undvika, det är inte ett särskilt trevligt område,det händer mycket där
Citera
2015-07-07, 19:18
Medlem
Hax.Pains avatar
Klunkhyttan, kan väl liknas med barnen i bullerbyn.
Citera
2015-07-07, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arered
Vivalla ska du undvika, det är inte ett särskilt trevligt område,det händer mycket där
Ja riktigt stökigt var det för 10+ år sedan. Kan tänka mig att det är än värre idag.
Citera
2015-07-07, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lolumadbro
Hade flickvän från Fjugesta; strax utanför Örebro.
Det var ett rätt trevligt samhälle. Mindre, men det hade det mesta, matbutik, bank, systembolag, pizzeria/pub osv.

Var där relativt ofta, såg väl som mest några ungdomar (två, tre stycken) i 20-25 års åldern vid ett tillfälle som inte hade svenskt utseende. Kan dock inte garanter att det inte bor där, för jag var som sagt bara på besök.

Men det var som sagt ett trevligt samhälle, som verkade värna om varandra. Men det gör väl de flesta mindre samhällen.

Var inte världens bästa svar, men kanske en början.

Ok, får kolla upp det. Funderat över Vintrosa också, helst skulle det vara en stadsdel i Örebro som fortfarande är beboelig.
Citera
2015-07-08, 05:36
Medlem
Hur stor budget har du? Det är det som avgör, i dom "bra" områdena får du knappast en bostad om du inte hostar upp en fin slant eftersom hyresrätter knappt existerar i dom områdena. Såsom Adolfsberg, Rynninge, Marieberg, Lindhult, Hovsta, Lillån osv osv. Alla stora bostadsområden av villor är relativt lugna, är själv uppväxt i Adolfsberg, länge kallad "Snobbkullen" i stan. Tänk dock på att Adolfsberg är uppdelat, det finns ett nedre Adolfsberg och sedan Öfvre Adolfsberg, viktigt om du ska bekanta dig med alla snofsiga, haha
Citera
2015-07-28, 03:38
Medlem
IckeHumanists avatar
Björkhaga! Visst finns det invandrare, men alla som jag har stött på är försvenskade och jättetrevliga!
Citera
2015-07-29, 02:06
Medlem
Det viktigaste är att undvika: Vivalla, Brickebacken, Oxhagen och Varberga i Örebro. Småsamhällena utanför Örebro är väl OK allihop. Kumla är lite större än Vintrosa/Fjugesta och liknande och har bra kommunikationer med Örebro. Själv bor jag i Rosta som är ett lugnt, hyfsat svenskt område på 15min promenadavstånd till Örebro centrum.
Citera
2016-04-29, 10:05
Medlem
moohs avatar
Gatan Tornfalkgatan i Örebro - i vad för område ligger den? Hur ser befolkningen där ut? Fattiga, välbärgade? Etniska svenskar i majoritet eller minoritet? "Fattigt men gemytligt"? Ghetto?
Citera
2016-04-29, 12:37
Medlem
Lillstarks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mooh
Gatan Tornfalkgatan i Örebro - i vad för område ligger den? Hur ser befolkningen där ut? Fattiga, välbärgade? Etniska svenskar i majoritet eller minoritet? "Fattigt men gemytligt"? Ghetto?

Det är huvudgatan genom Oxhagen som är en no-go zone, leta vidare.

http://na.se/sokresultat?q=tornfalks...ate:DESCENDING
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in