• 1
  • 2
2015-07-07, 04:56
Medlem
Köpte en burk böngroddar då jag under ett tag planerat att grodda lite bönor själv, var tvungen att ta tillfället i akt.. men vad gör man med dom? På svenska finns det knappt något recept. Ska laga vegetariskt, hade gärna gjort något med kokosmjölk, bara steka med lök, bambuskott, currypasta och hälla över kokosmjölk.. låter lite tråkigt, tips på annat man kan ha i?
Citera
2015-07-07, 14:05
Medlem
imperatrixs avatar
Gör något gryta som du tänkt med kokosmjölk och currypasta, så kan du ha i typ sockerärter, morötter, svamp, minimajs, vattenkastanj, tofu, paprika och groddarna, krydda med typ lime också kanske.

Sen går det ju att ha i sallader också, typ gurka, avokado, haricots verts, tomat, plocksallad, potatis olika groddar och ha på olja och citronsaft, kanske grädde också.

Är nice att ha på macka också, då är väl kanske alfaalfagroddar att föredra framför andra böngroddar.

Kanske ha som ett lager "pålägg" på hamburgare eller liknande? Eller gör någon festlig soppa? Ha i pitabröd tillsammans med typ hummus, guacamole, feferoni, gurka, tomat, sallad. Ha i toast tillsammans med valfritt pålägg och havregrädde, det blir lite som smält ost i konsistensen (typ trådigt). Ha i sushi.
Citera
2015-07-07, 16:54
Medlem
klybans avatar
Böngroddar kan man nästan slänga i vad som helst.
I Asiataffärerna, så kan man köpa färska groddar i påse.
Och rätt billigt, om nu du blir sugen på färska men inte känner för grodda själv.

En som jag gillar göra på burkvarianten av groddar, är kyckling, champinjoner, paprika, ingefära, bladselleri, vitlök, lök, soja, fisksås, groddar såklart, kycklingbuljong.
Ungefär så och med ris.

Edit:
Kom på att jag brukar ofta köra en sötma syra i denna också.
Inte så kraftigt som sötsur sås, kanske 25-35% av en sådan.
Senast redigerad av klyban 2015-07-07 kl. 17:00.
Citera
2015-07-07, 18:42
Medlem
Var förbi en thaiaffär, köpte lite ris, currypasta, ostronsås, och lite andra såser.. Fantastiskt blev det, osäker på om rätten ens hade blivit bättre med kött. Hade i diverse andra grönsaker också, inte bara böngroddar.
Senast redigerad av shemale-rage 2015-07-07 kl. 18:49.
Citera
2015-07-07, 21:23
Medlem
klybans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shemale-rage
Var förbi en thaiaffär, köpte lite ris, currypasta, ostronsås, och lite andra såser.. Fantastiskt blev det, osäker på om rätten ens hade blivit bättre med kött. Hade i diverse andra grönsaker också, inte bara böngroddar.
Kolla du inte in färska böngroddar när du ändå var där?
Citera
2015-07-08, 03:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klyban
Kolla du inte in färska böngroddar när du ändå var där?
Tyvärr var deras utbud inte särskilt stort, fanns inga böngroddar alls, men jag jag har köpt en groddburk så färska är på gång
Citera
2015-07-08, 16:07
Medlem
klybans avatar
Citat:
Tyvärr var deras utbud inte särskilt stort, fanns inga böngroddar alls, men jag jag har köpt en groddburk så färska är på gång
Det är rätt stor skillnad på smak.
Dock så tycker jag bägge är goda.
Den färska har en nyans av färskärtskida i smaken och härligt krispiga.
Det blir inte riktigt de på burk, så krispiga alltså.
Citera
2017-03-05, 01:45
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Jag har aldrig ätit böngroddar på burk, är dem slemmiga?
Citera
2017-03-05, 02:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Jag har aldrig ätit böngroddar på burk, är dem slemmiga?
Det skulle jag inte säga att dom är.
Citera
2017-03-05, 02:19
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Det skulle jag inte säga att dom är.
Ok så bra! Tänkte göra en chow mein med böngroddar men gillar inte riktigt den gräsaktiga smaken hos färska groddar. Behöver man skölja burkgroddarna i kallt vatten eller kan man lägga ner dem direkt i rätten?
Citera
2017-03-05, 02:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kirk.Douglas
Ok så bra! Tänkte göra en chow mein med böngroddar men gillar inte riktigt den gräsaktiga smaken hos färska groddar. Behöver man skölja burkgroddarna i kallt vatten eller kan man lägga ner dem direkt i rätten?
Sila av och lägg ner i rätten om det inte står annat på burken.
Citera
2017-03-05, 02:23
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Citat:
Sila av och lägg ner i rätten om det inte står annat på burken.
Danke!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in