Citat:
Ursprungligen postat av
Jompii
Tack för svaret!
Jag lyckades hitta Shimano Bantam Oil på Ebay och köpte en sådan.
Vet inte hur bra den oljan är men då Shimano's rullar är av grym kvalité så förutsätter jag att även deras olja är bra. Blev dock lite tveksam då den var så pass billig, någon som har erfarenheter av den?
Både rocket oil och bantam oil är avsedda för att smörja lagren på multirullar (där är det ganska viktigt med inträngande/lätt olja då lagrens smorning har en direkt inverkan på kastlängden). På en haspel spelar smorningen betydligt mindre roll, och är nästan överkurs (jag tror faktiskt aldrig att jag smort någon av mina Shimanos som jag enbart använder i sötvatten).
Däremot är det viktigt att inte överfetta en haspel, speciellt vid fiske i kallt vatten - då rullen blir trögvevad.
Mina $0.02:
Om du nödvändigtvis ska riva isär din Stradic (själv hatar jag att skruva ihop shimanohasplar) gör det på hösten och smörj försiktigt dreven och lagren. Var försiktig när du plockar isär rull-lagret (som till skillnad från hoppressade kullager består av en massa lösa rullar) och var beredd på att det är pilligt att få ihop den.
Efter bruk i salt/bräckt vatten spola av den med sötvatten efter avslutat fiske samt ta av spole/ur vev och spraya lite 5.56/WD40 i vevinfästningen och på spolaxeln. Sätt tebax veven och veva några varv för att få ner oljan i mekaniken.
Om du enbart fiskar i sötvatten räcker det med 5.56/WB-behandling någon gång per år.