2015-07-06, 03:52
Medlem
x1ofdewms avatar
Yes. Jag vet att skifta mellan Fn/Function-läget på laptoptangentbordet på Acer görs genom att trycka ner just Fn och F11(NumLk) samtidigt.

Nu vägrar dock datorn gå ur Fn-läget totalt. Jag kan alltså inte skriva U,I,O,P,J,K,L,M samt lite annat om jag inte använder USB-tangentbordet som jag gör nu.

Har googlat och hittade att man kan gå in i regedit och "byta läge" där, men det funkar fortfarande inte.

M blir alltså 0, L blir alltså 3, K blir alltså 2 osv, när jag försöker skriva med laptoptangentbordet. Någon som har en aning? Går som sagt inte att skifta läge "den vanliga vägen"(Fn+NumLk) och inte heller via regedit.

Tack på förhand
Citera
2015-07-06, 04:31
Medlem
Skadat godss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av x1ofdewm
Yes. Jag vet att skifta mellan Fn/Function-läget på laptoptangentbordet på Acer görs genom att trycka ner just Fn och F11(NumLk) samtidigt.

Nu vägrar dock datorn gå ur Fn-läget totalt. Jag kan alltså inte skriva U,I,O,P,J,K,L,M samt lite annat om jag inte använder USB-tangentbordet som jag gör nu.

Har googlat och hittade att man kan gå in i regedit och "byta läge" där, men det funkar fortfarande inte.

M blir alltså 0, L blir alltså 3, K blir alltså 2 osv, när jag försöker skriva med laptoptangentbordet. Någon som har en aning? Går som sagt inte att skifta läge "den vanliga vägen"(Fn+NumLk) och inte heller via regedit.

Tack på förhand
Stäng av datorn i någon timme (om den är överhettad) och se om det hjälper?

Att ändra i registret utan att sedan starta om hjälper inte. Gjordes omstart?
Citera
2015-07-06, 04:49
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skadat gods
Stäng av datorn i någon timme (om den är överhettad) och se om det hjälper?

Att ändra i registret utan att sedan starta om hjälper inte. Gjordes omstart?

Yes, omstart har gjorts. Ok, jag stänger av datorn nu när jag ska ut snart... Sätter på den senare(no pun intended).
Citera
2015-07-06, 11:46
Medlem
x1ofdewms avatar
Funkar fortfarande inte.... Någon som vet nåt mer man kan testa, innan man formaterar/köper ny dator?
Citera
2015-07-06, 13:27
Medlem
Jag har för mig att jag hade exakt samma problem en gång, ska tänka lite.. men förvänta dig inte nåt.
Kommer inte på det men jag hittade detta och det funkar att toggla numlock med på stationära.
Det lär ju inte lösa problemet med din knasiga fn key dock.

Open up notepad and copy

set WshShell = CreateObject("wScript.Shell")
WshShell.SendKeys "{NUMLOCK}"

And paste into notepad. Save as whateveryouwanttocallit.vbs

Click on the file and it will turn on and off your num lock which was the source of the problem (repositioning the layout.)

Hope that helps.
Senast redigerad av svennkk 2015-07-06 kl. 13:54.
Citera
2015-07-06, 16:37
Medlem
Skadat godss avatar
På vissa laptopmodeller kan man ändra Fn-knappen till annan knapp i BIOS (eller ev även i program från tillverkaren, Acer i ditt fall). Detta för att åtgärda om Fn-knappen sitter illa placerad. Jag vill minnas att jag gjort detta på Lenovo/PackardBell/Acer nån gång eftersom CTRL-knappen och Fn-knappen lätt förväxlades iom dessas placeringar på tangentbordet.

Vilken Acer-modell är detta?
Citera
2015-07-07, 05:34
Medlem
x1ofdewms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svennkk
Jag har för mig att jag hade exakt samma problem en gång, ska tänka lite.. men förvänta dig inte nåt.
Kommer inte på det men jag hittade detta och det funkar att toggla numlock med på stationära.
Det lär ju inte lösa problemet med din knasiga fn key dock.

Open up notepad and copy

set WshShell = CreateObject("wScript.Shell")
WshShell.SendKeys "{NUMLOCK}"

And paste into notepad. Save as whateveryouwanttocallit.vbs

Click on the file and it will turn on and off your num lock which was the source of the problem (repositioning the layout.)

Hope that helps.

Helt sjukt, det funkade! Hade aldrig klurat ut det där själv dock så nu kan du känna att du har hjälpt någon idag. Feel proud, svennkk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in