2015-07-05, 15:03
Medlem
Savoys avatar
Börjar så smått fundera på bilköp igen efter att ha varit utan i några år och använt hyrbilar istället. Spenderar väl omkring 15k på bilhyra per år för det fåtal gånger vi använder bil, därför är jag inte direkt sugen på att lägga ut mängder på en bil vi sällan kommer använda, eller ännu värre, låna till köpet.
Bor i tysk storstad men kör väldigt sällan där.

Typiska bilresan är flera hundra mil på ett par veckor någonstans i Europa.
Det vi har konstaterat är viktigast för oss/bäst att ha på långresor är;
--fungerande klimatanläggning
--bra säten, får gärna ha en ganska upprätt sittställning, vilket ju ofta fås automatiskt i bilar med hög markfrigång
--hög markfrigång, för att slippa att semestern slutar med ett ödesdigert "klonk" någonstans i den sydeuropeiska obygden
--automatväxel är en stor fördel, skönt i städer och byar
--hellre stort bagageutrymme än stort baksäte, eftersom vi bara är två men har rätt mycket packning ibland
--självklart relativt låg bränsleförbrukning och litet servicebehov

Oviktigt är de flesta typer av finesser, utseende, överdriven motorstyrka, fyrhjulsdrift eller andrahandsvärde.

Hade förra året en Toyota Avanza som hyrbil, den var helt ok på alla ovanstående punkter, bara för att ge en konkret fingervisning om vad vi kan tänka oss. Måste dock inte alls vara en sån, inte ens samma typ av bil. En äldre Merca skulle inte vara helt fel heller, exempelvis.
Citera
2015-07-05, 18:54
Medlem
k0rv3ns avatar
Låter som att du letar efter en Subaru. En Outback tror jag skulle fungera bra. http://www.blocket.se/helsingborg/Su....htm?ca=13&w=3
Typ en sådan. Du får hyffsat ny för runt 50k. Sitter lite högre, du har fyrhjulsdrift som en bonus. Väldigt driftsäker bil och iaf i Sverige väldigt nöjda ägare till Subaru. Vill du ha lite mer suvliknande vilket är nästa steg så är det Forester du skall ha.
Citera
2015-07-05, 19:14
Medlem
http://www.blocket.se/goteborg/Volvo...htm?ca=1_8&w=3

Vill tipsa om V70, den ser ut och vara låg som vilken alldaglig bil som helst, men tycker ändå det är bättre markfrigång i en V70 än en Mercedes ,

Men det som k0rv3n skicka, Subaru, det är riktigt bra bilar, nästan lika bra kvalitet som en Toyota men bara nästan!

Annars är Avensis trevlig bil
http://www.blocket.se/lund/Toyota_Av...htm?ca=1_8&w=3

Tänk på högre markfrigång, och fyrhjulsdrift, vill ha lite mer bränsle än vanliga 2 hjulsdrivna bilar.

Subaru och Toyota är dock inte lika trevlig vid långfärd som en Volvo!
Citera
2015-07-05, 23:28
Medlem
Savoys avatar
Ok, tackar för tipsen!

Subarun såg intressant ut, men Toyota Avensis hade lite för mycket kjolpaket för min smak, men det kanske man kan välja/plocka bort.

Fyrhjulsdrift slipper jag gärna, just för att vi inte behöver det. Hög markfrigång är däremot mycket viktigt om man kör mycket på de minsta vägarna i södra och östra Europa. Generellt tycker jag bilkarosser idag går ner alldeles för långt, förmodligen för att spara några droppar bränsle. Tycker det är ett större problem att slå av spoilern mot kantigt utformade uppfarter och liknande...

Jag inser att ffa kombinationen automat+hög markfrigång inte direkt bidrar till låg bränsleförbrukning, men å andra sidan är vi inte ute efter något monster till bil, varken i vikt eller motorstyrka.
Citera
2015-07-06, 01:26
Medlem
BAB7s avatar
För max 50.000:- får man nog kompromissa en del.

Extra hög markfrigång ska ni nog inte överskatta, en normal markfrigång fungerar i allmänhet helt utmärkt även på vägar med sämre "öststatskvalitet", så länge ni håller er på det allmänna vägnätet på era semesterresor så bör en vanlig standard markfrigång inte innebära några hinder.
Hoppa dock över bilar som är onödigt låga, sänkt chassi, låg frontspoiler, sportchassi etc.

Bilar med "extra hög" markfrigång är också ovanligare = mindre urval, samt dyrare i drift och med större risk för dyra reparationskostnader.

Eftersom ni trivdes med hyrbilen Toyota Avanza så kanske ni skulle titta närmre på bilmodellerna VW Touran och Mercedes B klass.
Automat och bensin är nog det bästa valet för er del.
Både Touran och B klass saknar partikelfilter som standard på dom första årsmodellerna, väljer ni en diesel så måste den ha partikelfilter annars får inget grönt Feinstaubplakette, tänk på det!

Exempelvis:http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...7&pageNumber=1

Eller: http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...1&pageNumber=2

Ett tips är att hoppa över de billigaste bilarna hos dessa två modeller, annars är risken ganska stor för reparationer, sök från 5.500 Euro och uppåt.
Kolla framförallt att automatlådorna funkar som dom ska på dessa bilmodeller!

B klassen finns även med cng (erdgas).

Ett tredje och fjärde alternativ kan ni få för lite mindre pengar.

Det tredje och väldigt trygga alternativet är en traditionell VW Passat Kombi, på dessa bilar är urvalet stort och priserna har börjat komma ner på ganska låga nivåer för den gamla passat-modellen.
En bra, okomplicerad och hållbar bil.
Exempel:http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...4&pageNumber=1

Det fjärde alternativet kan vara en E klass kombi av den gamla S210 karassen, W/S 210-modellen led av en del rostproblematik under sin tid 1996-2002, kontrollera hur det enskilda exemplaret ser ut vid ett eventuellt köp.
Annars finns i stort sett inga svagheter med modellen, enormt slitstark bil som bara går och går.
Mycket rymlig också!
Exempel:http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/de...9&pageNumber=3

Se alltid till att få ny HU, så har du lugn och ro på den fronten i 24 månader.
Citera
2015-07-06, 09:51
Medlem
Savoys avatar
Tack för omfattande svar, BAB7!

Hög markfrigång är inget krav jag hittat på för att det låter bra, utan kommer helt och hållet av erfarenhet efter att ha kört i ca 30 europeiska länder - jag vet att det bara är till nackdel om man inte behöver det, men vi har konstaterat att det ofta behövs. Typexempel när man ska ta avstickare ner till stränder, köra på mindre bergsvägar, åka uppför dåligt formade garageuppfarter eller parkera med fronten mot trottoarkanter.

Har haft både Touran och B-klass i tankarna och ska kolla upp dem igen noggrannare. Självklart ser jag till att en eventuell bil har Feinstaubplakette, ny HU och är scheckheftgepflegt

Alternativ 3 och särskilt 4 låter också trevligt! Får kolla upp nu hur dessa "tyska" alternativ står sig mot en japansk "mini-suv" eller vad de kallas. Touran är väl i princip just den typen av bil.
Citera
2015-07-06, 10:45
Medlem
porrmaffians avatar
Min personliga favorit är Subaru Forester. En bil jag definitivt inte tror du blir besviken på.
Citera
2015-07-06, 11:22
Medlem
Megaforces avatar
Volvo xc70 är betydligt bekvämare än subaru. Finns både i två och fyrhjulsdriven variant men den tvåhjulsdrivna är ganska sällsynt utomlands.

Ett tips är att man köper en fyrhjulsdriven vars fyrhjulsdriften inte fungerar för de brukar vara betydligt billgare då. Det går bra att köra utan fyrhjulsdriften och att fixa den brukar kosta runt 10000 kr på verkstad (oftast bara en glidhylsa som är utsliten).

Titta på 2003 års modell eller senare för då är det bättre fyrhjulsdrift samt antisladd på dessa modeller. Äldre modeller är ofta överprissatta, särskilt i tyskland. De är ofta billigare i Sverige så det kan vara ide att importera själv.
Citera
2015-07-06, 12:09
Medlem
Då TS verkligen vill (och förmodligen även kommer att ha nytta av) extra hög markfrigång så vill jag nog dels instämma med föregående skribenter angående Subaru. Med lite tur kan du kanske tom hitta ett exemplar som har höjjts ytterligare ett par cm.

Annars är såklart Citroen C5 med sin höj och sänkbara fjädring mycket intressant alternativ.

Jättemånga bilmodeller som uppfyller övriga kraven utom höjden kan man ju mer eller mindre enkelt höjja I efterhand. Att TS är medveten om att stora (diameter) hjul och gärna med hög profil är bra för östra europas potthål tvivlar jag inte på. Subau har sådana hjul standard, liksom tex Lada Niva. Nivan faller på andra krav skulle jag tro så inget mer om den.

Oavsett bilval så kanske det kan vara intressant med hasplåt fram under motorn. Det allena om den är bra utformad och rätt dimensionerad kan göra att man slipper dyra reparationer.

Suzuki Vitara kanske även det kan vara ett lamplight alternativ.
Mvh PP
Citera
2015-07-06, 19:18
Medlem
Ja Mercedes är ju bra komfort i , bekväm bil för långfärd, dock dålig makrfrigång i dem.

Men färdas mil efter mil brukar inte vara några problem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in