Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-05, 10:08
  #1
Medlem
Citat:
Jag står i en vapenbutik tjugo mil öster om Slovakiens huvudstad Bratislava. Här kan vem som helst köpa skarpa vapen utan licens.

Jag är här för Sveriges Radios räkning - ett reportage för kriminalmagasinet I lagens namn. Jag har dold inspelningsutrustning på mig för att dokumentera köpet. Radiokollegan plåtar mig med telefonen, sådär som två kompisar gör när de är ute gör något spännande, tänker vi.

Citat:
Europol säger sig ha beslagtagit flera stiftade vapen i terrorkretsar i både Spanien och Italien. De båda försäljarna är djupt medvetna om att "leksakerna" de säljer kommer till kriminell användning.

Citat:
Jag halar upp ett par hundraeurosedlar och säger att jag vill köpa vapnet jag just avlossat. En rumänsk automatkarbin tillverkad 1990, året efter den rumänska revolutionen.

Den kostar 412 euro. Jag får ett kvitto, ett intyg på att vapnet är trycktestat, samt två års garanti. Den gäller sannolikt inte mot ett polisbeslag, men förstärker den märkliga upplevelsen.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/la...t-i-slovakien/

Vad och hur skall man göra för att försöka få ett stopp på detta?
Hur många av alla vapen tror ni har kommit in i landet genom att blivit köpta så här?
Citera
2015-07-05, 10:14
  #2
Medlem
Citat:
En gängman i Skåne har tagit hem över hundra automatpistoler som tros ha sålts vidare i den undre världen.

Citat:
Enligt Europol har tiotusen stiftade vapen skeppats från Slovakien till andra EU-länder sedan 2009.

Ett exempel är terroristen Amedy Coulibaly som mördade fyra personer i en judisk matbutik vid terrordåden i Paris i januari. Den kulsprutepistol av märket Cz26 han använde hade varit stiftad, men gjorts skarp igen. Den kom, enligt franska polisens efterforskningar, från just den butik där radions köp gjordes.

Citat:
På svensk mark finns en rad exempel bara det senaste året där vapenköpare klarat sig från straff. Ett exempel är en yrkeskriminell man i Nyköping som beställde två kulsprutepistoler per postorder: Tullen kom på honom, men han klarade sig helt och hållet från straff. Mannen sa att han trodde vapnen skulle vara lagliga även i Sverige och bedyrade att han inte tänkt ta bort stiften.

Domstolen pekade på att vapnen kom från ett annat EU-land och att köpare lätt kan tro att allt är okej. Och frikände mannen.

http://www.sydsvenskan.se/sverige/la...n-utan-licens/
Citera
2015-07-05, 12:02
  #3
Medlem
Drapåtrissors avatar
Finns bara ett sätt och det är en rejäl straffskärpning vilket naturligtvis aldrig kommer att ske i dalltarlandet. Men å andra sidan så länge dom kriminella bara skjuter på varandra får vi vara nöjda.
Citera
2015-07-05, 12:39
  #4
Medlem
Arkiaters avatar
Slovakien påminner väl så tillvida om USA, där vapen lätt kan inhandlas i många stater? Förutsätter att vapenlagstiftningen i Slovakien ser ut på det sätt som här beskrivs. Svårt att se hur Sverige skall kunna få Slovakerna att ändra sin vapenlag.
Citera
2015-07-05, 16:13
  #5
Medlem
Fegyvereks avatar
Här är radioprogrammet: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt?programid=4702
Citera
2015-07-05, 18:29
  #6
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Finns bara ett sätt och det är en rejäl straffskärpning vilket naturligtvis aldrig kommer att ske i dalltarlandet. Men å andra sidan så länge dom kriminella bara skjuter på varandra får vi vara nöjda.


Straffskärpning? Det har ju tvärt om motionerats om att avskaffa kravet på vapenlicens för pluggade vapen:

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-...246/?text=true
Citera
2015-07-05, 18:47
  #7
Medlem
Kan det va afg-defense.eu
Citera
2015-07-05, 19:08
  #8
Medlem
IGotAGoldenTickets avatar
Vore det inte lämpligt att skärpa lagarna för skötsamma vapenägare nu för att verka handlingskraftiga?
Citera
2015-07-05, 19:23
  #9
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Tack EU, nu får vi in en massa vapen också
Citera
2015-07-05, 21:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Kan det va afg-defense.eu

Verkar vara samma butik.
Citera
2015-07-06, 03:01
  #11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av IGotAGoldenTicket
Vore det inte lämpligt att skärpa lagarna för skötsamma vapenägare nu för att verka handlingskraftiga?


afg-defense.eu är en skötsam vapenägare som följer de lagar som finns!
Citera
2015-07-06, 03:13
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maallgan
afg-defense.eu är en skötsam vapenägare som följer de lagar som finns!

Jag tror IGAGT syftade på att svenska politikers svar på vapenbrottslighet är att skärpa lagarna för sportskyttar och jägare i Sverige.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback