Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2015-07-06, 05:21
  #13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.sydsvenskan.se/sverige/la...t-i-slovakien/

Vad och hur skall man göra för att försöka få ett stopp på detta?
Hur många av alla vapen tror ni har kommit in i landet genom att blivit köpta så här?

Det är någonting som inte stämmer med artikeln. På vapenfirmans hemsida så går det att köpa skarpa vapen, vapen för filminspelningar, samt deaktiverade vapen. Samtliga typer verkar gå att köpa både begagnade eller nya.

I artikeln så skriver reportern om avaktiverade vapen, men köper ett för filminspelning. Om man kollar på de skarpa och avaktiverade vapnen, så står det att det krävs licens för att köpa dem. Det står också att dessa vapen måste hämtas i butik mot uppvisandet av en giltig licens.

Kalasjnikoven som reportern köpte för 412,00€ verkar vara gjord för filminspelning. Det första som jag såg på hemsidan är att det saknas uppgift om tillverkare, samt att vapnet inte verkar ha någon bra finish. En annan sak är att samtliga Rumänska WASR 10/63 som jag sett i mitt liv, har en snabbkoppling för kikarsikte.

Det finns ett instansat serienummer i vapnet som reportern köpte, men i övrigt så saknas alla andra detaljer såsom tillverkningsland, modellbeteckning samt kaliber.

Jag tvivlar därför starkt på att det överhuvudtaget går att skjuta med dessa filminspelningsvapen. Däremot är det nog fullt möjligt att skjuta med ett avaktiverat vapen efter att metallstiften är borta.

Vapnet som reportern köpte.

http://www.afg-defense.eu/expansion-...-ak47-romania/
Citera
2015-07-06, 11:55
  #14
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T.H.G
Det är någonting som inte stämmer med artikeln. På vapenfirmans hemsida så går det att köpa skarpa vapen, vapen för filminspelningar, samt deaktiverade vapen. Samtliga typer verkar gå att köpa både begagnade eller nya.

I artikeln så skriver reportern om avaktiverade vapen, men köper ett för filminspelning. Om man kollar på de skarpa och avaktiverade vapnen, så står det att det krävs licens för att köpa dem. Det står också att dessa vapen måste hämtas i butik mot uppvisandet av en giltig licens.

Kalasjnikoven som reportern köpte för 412,00€ verkar vara gjord för filminspelning. Det första som jag såg på hemsidan är att det saknas uppgift om tillverkare, samt att vapnet inte verkar ha någon bra finish. En annan sak är att samtliga Rumänska WASR 10/63 som jag sett i mitt liv, har en snabbkoppling för kikarsikte.

Det finns ett instansat serienummer i vapnet som reportern köpte, men i övrigt så saknas alla andra detaljer såsom tillverkningsland, modellbeteckning samt kaliber.

Jag tvivlar därför starkt på att det överhuvudtaget går att skjuta med dessa filminspelningsvapen. Däremot är det nog fullt möjligt att skjuta med ett avaktiverat vapen efter att metallstiften är borta.

Vapnet som reportern köpte.

http://www.afg-defense.eu/expansion-...-ak47-romania/

Om en reporter köper ett vapen för att visa hur lätt det är att kringgå vapenlagarna ska man utgå ifrån att reportern ljuger. Journalister är ju folkets fiender som vill att folket ska vara värnlöst mot makthavarna. Det ligger alltså i deras intresse att folket inte ska ha vapen eller så få och strikt kontrollerade vapen som möjligt.
Citera
2015-07-06, 12:00
  #15
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jongari
http://www.sydsvenskan.se/sverige/la...t-i-slovakien/

Vad och hur skall man göra för att försöka få ett stopp på detta?
Hur många av alla vapen tror ni har kommit in i landet genom att blivit köpta så här?

Det borde inte stoppas alls. Det som borde göras är att i övrigt hederliga svenskar, alltså inte "yrkeskriminella" borde köpa på sig vapen på det sättet själva. Accepterar man alls en positiv (i juridisk mening) vapenlag så accepterar man att vara en undersåte. Hur många gånger ska man behöva tugga detta mantra, som en intelligent 5-åring begriper men tydligen inte de flesta "vuxna" svenskar som äger lagliga vapen eller har synpunkter i frågan? Vapenlagar finns för att kontrollera folket som helhet, inte för att hindra enstaka kriminella från att beväpna sig.

Det påstås visserligen att en av terroristerna som mördade journalister på Charlie Hebdos redaktion fick sitt vapen från den butiken, men problemet är väl snarare att ingen på Charlie Hebdos redaktion själva hade något vapen att försvara sig med, och det är ett enormt mycket större ont att både alla fransmän och alla svenskar lever som undersåtar. En fri man ska kunna köpa ett vapen lika lätt som 1hg blandat lösgodis. Allt annat är oacceptabelt.
__________________
Senast redigerad av Redoxreaktion 2015-07-06 kl. 12:03.
Citera
2015-07-06, 14:05
  #16
Medlem
Frodo64s avatar
Ganska fränt.
Om dessa vapen inte missbrukades så skulle detta vara en guldgruva.

Jag undrar lite över dessa nya vapenlagar. Det står att man måste inställa sig hos polisen innan köp, kan man göra detta som svensk medborgare?
Skulle man rent praktiskt kunna åka bil ner till Slovakien, köpa ett par vapenreplikor och sedan åka bil tillbaka till Sverige via Danmark?
Citera
2015-07-06, 15:55
  #17
Medlem
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Frodo64
Ganska fränt.
Om dessa vapen inte missbrukades så skulle detta vara en guldgruva.

Jag undrar lite över dessa nya vapenlagar. Det står att man måste inställa sig hos polisen innan köp, kan man göra detta som svensk medborgare?
Skulle man rent praktiskt kunna åka bil ner till Slovakien, köpa ett par vapenreplikor och sedan åka bil tillbaka till Sverige via Danmark?

I Sverige räknas ju givetvis inte det där som pluggning. Vad man borde göra skulle ju vara att åka direkt till vapenhandlaren i Slovakien och handla och sedan köra hem till Sverige och hoppas på att man kommer igenom tullen utan problem. Slovakerna skiter naturligtvis i lagar, om man sticker till dem lite extra pengar. Vore inte min egen ekonomi tämligen ansträngd just nu, så skulle jag göra det själv.
Citera
2015-07-07, 13:51
  #18
Medlem
Haha fan vad kul, ska bila nere i Europa om någon vecka. Lätt att man åker förbi där och kollar om man kan köpa med sig något kul till Sverige. Kan uppdatera efter jag har vart där om jag kommer ihåg.
Citera
2015-07-08, 00:09
  #19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
I Sverige räknas ju givetvis inte det där som pluggning. Vad man borde göra skulle ju vara att åka direkt till vapenhandlaren i Slovakien och handla och sedan köra hem till Sverige och hoppas på att man kommer igenom tullen utan problem. Slovakerna skiter naturligtvis i lagar, om man sticker till dem lite extra pengar. Vore inte min egen ekonomi tämligen ansträngd just nu, så skulle jag göra det själv.

Men hallå! Det skrivs ju både här och i vapenforumet, att dessa slovakiska "vapen" bara är skräp..men du tror verkligen att dessa vapen är värda att resa hundratals mil för??
Citera
2015-12-16, 15:57
  #20
Medlem
Är det lagligt att köpa ett sådant vapen och införa det till Sverige?
Citera
2016-01-30, 17:01
  #21
Medlem
SneakyBeakys avatar
Är det någon som har någon info på hur läget ser ut idag?

Är det fortfarande lätt att konvertera de deaktiverade vapnena till fullt fungerande samt är det fortfarande möjligt för EU-medborgare/utlänningar att köpa dem i Slovakien utan någon form av licens?

De gjorde väl någon lagändring av något slag men jag kan inte hitta vad den innebar rent konkret.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback