Citat:
Ursprungligen postat av
Durochmoll
Visst andra länder kanske inte har simskolor i samma utsträckning, men det går ju att vara kass på att simma även om man är född och uppvuxen i Sverige. Min sambo är ett exempel på det, men han vet ju om sina begränsningar och håller sig oftast på grundare vatten. Jag tror simkunskap fortfarande i mycket är en klassfråga.
Fast samtidigt går det väl att få kramp och panik även om man är en jätteduktig simmare. I staden jag har uppvuxen i drunknade simlärares son för massor med år sedan, bara en sån sak.
Ibland är inlägg på FB så urbota korkade att man knappt orkar bemöda sig med ett svar... Men jag gör set ändå, för den goda viljans skull.
Jag vet inte vad som fått dig att tro att simskolor inte finns i samma utsträckning i alla länder eller att utlänningar inte skulle kunna simma. Men jag antar att det beror på begränsad världserfarenhet. SD nästa på dig, där tror jag du hör hemma. Själv är jag till hälften irländare o farsan satte mig i en simklubb när jag var 8, varefter jag tävlingssimmade i flera år. Min tjejs familj är från östra Europa o hon växte upp med att man åkte till stranden varje vecka på sommaren, trots att det låg 2 timmar bort. Nu bor vi i Belgien, o här är det bra mkt finare stränder än i Sverige, en rejält utvecklad spa-kultur, och jag tror inte det finns ngn som inte kan simma.
Så visst kan utlänningar simma. Men nu är det ju öht inte det olyckorna som beskrivs i tråden handlar om. Snarare är det så att folk drunknar varje år just för att se tror att se kan simma så bra att de aldrig kommer drunkna. Risker såsom alkohol, spexande o annat orsakar dessa olyckor, inte bristande simfärdigheter.