• 1
  • 2
2015-07-04, 21:04
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Det varma vädret har krävt fyra liv i drunkningsolyckor – på mindre än 24 timmar.
På lördagskvällen drunknade en 12-årig pojke vid en badplats i Garpenberg.
– Pojken var och badade med några bekanta som upptäckte att han var försvunnen, säger Tom Andersson, vakthavande befäl vid polisen i Dalarna.
[...]
Polisen i Halland fick larm från sjön Mäsen nordost om Varberg vid 14.40 på lördagen.
– En man född 1984 har badat med kamrater. På något sätt har det hänt att han inte klarar av att hålla sig ovanför vattenytan, säger Johan Johansson.
[...]
80-åring dog på sjukhus efter drunkning
Vid 17.25 larmades polisen av SOS om en badolycka i Växsjön i Bollnäs.
[...]
Klockan 22.40 på fredagskvällen var en 25-årig man och badade med vänner vid en ny badplats vid ett kalkbrott utanför Nyköping.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article12715625.ab

Sexåringen är inte medräknad i dessa fyra -- och 25-åringen från Nyköping/Råby har en egen tråd.

Tre till utöver de två mao...

12-åring i Dalarna
31-åring i Varberg
80-åring i Bollnäs

Hur många liv kommer värmeböljan ta -- det är väl lite tätare nu än det brukar var ..fem personer - varav två barn - på ett par dagar .
Citera
2015-07-04, 22:05
Medlem
Den 12åriga pojken väcker frågetecken - kunde han inte simma? Alla borde väl vara simkunnig i den åldern? Sen kan alltid olyckor vara framme såklart.
Citera
2015-07-04, 22:11
Medlem
Flytväst på, avstå från alkohol, alltid bada i sällskap, undvika djupt vatten, aldrig dyka på okänt vatten. Följes dessa kan säkert många drunkningsolyckor undvikas.
Citera
2015-07-04, 22:13
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

Sexåringen är inte medräknad i dessa fyra -- och 25-åringen från Nyköping/Råby har en egen tråd.

12-åring i Dalarna
31-åring i Varberg
80-åring i Bollnäs

Hur många liv kommer värmeböljan ta -- det är väl lite tätare nu än det brukar var ..fem personer - varav två barn - på ett par dagar .
Det är förstås rätt mycket med fyra drunkningar på ett dygn. Men det är ju trots allt sommar och snittet för Juli ligger ju på runt 40 drunknade. Ingen skojig siffra direkt, och jag antar att de flesta dör på helgerna, vilket tyvärr gör att det här faktiskt är relativt normalt.
Citera
2015-07-04, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AllTraits
Varför går dem och dränker sig själva?
Du menar "varför går DE och dränker sig själva"?
Jag undrar hur många av dem som är svenskar.Den äldre mannen som var 80 år skulle jag tro är svensk. När det gäller de andra tre så misstänker jag att de inte är svenskar eller har svenskfödda föräldrar. Någon som vet?
Citera
2015-07-04, 22:27
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shawna
Jag undrar hur många av dem som är svenskar.Den äldre mannen som var 80 år skulle jag tro är svensk. När det gäller de andra tre så misstänker jag att de inte är svenskar eller har svenskfödda föräldrar. Någon som vet?

Visst andra länder kanske inte har simskolor i samma utsträckning, men det går ju att vara kass på att simma även om man är född och uppvuxen i Sverige. Min sambo är ett exempel på det, men han vet ju om sina begränsningar och håller sig oftast på grundare vatten. Jag tror simkunskap fortfarande i mycket är en klassfråga.

Fast samtidigt går det väl att få kramp och panik även om man är en jätteduktig simmare. I staden jag har uppvuxen i drunknade simlärares son för massor med år sedan, bara en sån sak.
Citera
2015-07-04, 22:30
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av Shawna
Vid Mäsen ligger Mäshult med nån slags kursgård och boende, kan säkert ha varit nån turist. Men vad det har för betydelse, den vanligaste drunknaren, om man kan säga så, är ju en pensionär, den näst vanligaste är en ung hane. Och unghannarna har ju dåligt omdöme var de än kommer ifrån, alkohol lär dessutom vara en stor bov i såna här sammanhang.
Citera
2015-07-04, 22:41
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113

12-åring i Dalarna
31-åring i Varberg
80-åring i Bollnäs

Det blev riktigt fel med länkningen .. här är den rätta artikeln ...

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article21074081.ab

Garpenberg är väl mest svensk tror jag ...

Citat:
Aftonbladets fotograf Torbjörn Wåhlin var på plats i Garpenberg.
– Pojken hade legat under vattnet i tjugo minuter, säger han.
Enligt uppgifter till Aftonbladet hade pojken lekt i vattnet och sedan försvunnit.

31-åringen från Varberg var mycket riktigt inte svensk...

Citat:
Polisen i Halland fick larm från sjön Mäsen nordost om Varberg vid 14.40 på lördagen.
– En man född 1984 har badat med kamrater. På något sätt har det hänt att han inte klarar av att hålla sig ovanför vattenytan, säger Johan Johansson.
Mannens kompisar försökte hjälpa honom – men misslyckades.
– Han har gått under ytan och försvunnit.
Polis, ambulans och dykare skickades snabbt till platsen. Efter en intensiv sökinsats hittades mannen under vattnet av dykare klockan 16.29.
– På tre och en halv meters djup, ungefär hundra meter ut. Det här är en stor sjö, säger Johan Johansson.
Trots en snabb hjärt-lungräddningsinsats gick mannens liv inte att rädda.
Den avlidne mannen bodde på ett asylboende som ligger i närheten av sjön.
Citera
2015-07-04, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Durochmoll
Visst andra länder kanske inte har simskolor i samma utsträckning, men det går ju att vara kass på att simma även om man är född och uppvuxen i Sverige. Min sambo är ett exempel på det, men han vet ju om sina begränsningar och håller sig oftast på grundare vatten. Jag tror simkunskap fortfarande i mycket är en klassfråga.

Fast samtidigt går det väl att få kramp och panik även om man är en jätteduktig simmare. I staden jag har uppvuxen i drunknade simlärares son för massor med år sedan, bara en sån sak.

Ibland är inlägg på FB så urbota korkade att man knappt orkar bemöda sig med ett svar... Men jag gör set ändå, för den goda viljans skull.

Jag vet inte vad som fått dig att tro att simskolor inte finns i samma utsträckning i alla länder eller att utlänningar inte skulle kunna simma. Men jag antar att det beror på begränsad världserfarenhet. SD nästa på dig, där tror jag du hör hemma. Själv är jag till hälften irländare o farsan satte mig i en simklubb när jag var 8, varefter jag tävlingssimmade i flera år. Min tjejs familj är från östra Europa o hon växte upp med att man åkte till stranden varje vecka på sommaren, trots att det låg 2 timmar bort. Nu bor vi i Belgien, o här är det bra mkt finare stränder än i Sverige, en rejält utvecklad spa-kultur, och jag tror inte det finns ngn som inte kan simma.

Så visst kan utlänningar simma. Men nu är det ju öht inte det olyckorna som beskrivs i tråden handlar om. Snarare är det så att folk drunknar varje år just för att se tror att se kan simma så bra att de aldrig kommer drunkna. Risker såsom alkohol, spexande o annat orsakar dessa olyckor, inte bristande simfärdigheter.
Citera
2015-07-04, 23:45
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow
Ibland är inlägg på FB så urbota korkade att man knappt orkar bemöda sig med ett svar... Men jag gör set ändå, för den goda viljans skull.

Jag vet inte vad som fått dig att tro att simskolor inte finns i samma utsträckning i alla länder eller att utlänningar inte skulle kunna simma. Men jag antar att det beror på begränsad världserfarenhet. SD nästa på dig, där tror jag du hör hemma. Själv är jag till hälften irländare o farsan satte mig i en simklubb när jag var 8, varefter jag tävlingssimmade i flera år. Min tjejs familj är från östra Europa o hon växte upp med att man åkte till stranden varje vecka på sommaren, trots att det låg 2 timmar bort. Nu bor vi i Belgien, o här är det bra mkt finare stränder än i Sverige, en rejält utvecklad spa-kultur, och jag tror inte det finns ngn som inte kan simma.

Så visst kan utlänningar simma. Men nu är det ju öht inte det olyckorna som beskrivs i tråden handlar om. Snarare är det så att folk drunknar varje år just för att se tror att se kan simma så bra att de aldrig kommer drunkna. Risker såsom alkohol, spexande o annat orsakar dessa olyckor, inte bristande simfärdigheter.

Tror att den korkade tänker på några andra länder än Irland och Östeuropa, tex afrikanska länder...
Vi har de tre vanligaste kategorierna samlade här, barn, äldre och invandrare som känner den varma luften men som ej tänker på att vattnet är svinkallt.
Citera
2015-07-04, 23:58
Medlem
Durochmolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av biggestblow

Va? Jag är absolut inte SD:are. Jag svarade ett inlägg som fördomsfullt skrev att de som drunknade måste vara invandrare. Jag tolkade det som om personen ville få det att se ut som om invandrare skulle vara sämre på att simma enbart pga sitt ursprung.

Med tanke på att skolgång inte är en självklarhet i alla länder, tar jag för givet att inte heller simkunskap är det. När jag gick i skolan var det i alla fall krav i den svenska skolan att alla barn skulle kunna simma visst antal meter, de som inte kunde fick extra undervisning, men i princip alla som redan kunde simma hade gått simskolor utanför skoltid. Som sagt, simkunskap är väl mångt och mycket en klassfråga (både tid, pengar och engagemang). Sen skrev jag ju även om min sambo. Jag kanske glömde att nämna att han är född och uppvuxen i Sverige av svenska föräldrar, men som är en dålig simmare, kanske för att han inte hade den tryggaste uppväxten.

Precis som jag avlutade mitt inlägg, även en bra simmare kan drunkna. Även en son till en simlärare kan drunkna.
Senast redigerad av Durochmoll 2015-07-05 kl. 00:19.
Citera
2015-07-05, 00:20
Medlem
Hur kan folk drunkna? 12åringen kanske inte var så jävla bra, men de andra borde ju fatta att man inte är värsta Poseidon bara för det är 25+ utomhus.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in