Hej!
Jag vill ganska snart köpa en bostadsrätt som jag med råge har råd att betala. Det endra kruxet är att jag för tillfället inte har hela handpenningen (har 50k av ca 120k) men dessa pengar har jag sparat ihop under fyra månader och fortsätter med detta.
Min lön har från och med denna månad höjts från 25 000:- till 30 000:- i månaden men förra året var jag föräldraledig tre månader samt tjänade ännu mindre än 25k så min deklararerade årsinkomst blev enbart 230 000.
Det jag nu undrar är hur långt man kan komma genom att diskutera med banken? Räcker det att jag bevisar att min fasta inkomst är vad den är i dagsläget för att eventuellt kunna få ett lån, eller måste jag vänta till nästa års deklarering (som ändå inte kommer visa min rätta årsinkomst)? Hur fungerar det egentligen?
Jag är kund hos Länsförsäkringar där jag samlat allt (guldkund). Vet ej ifall Länsförsäkringar lånar ut till handpenningen via privatlån heller för den delen. Vad tror ni om möjligheterna? Privatlånet på 70k tänker jag att jag pröjsar på ett år samtidigt som jag amorterar.
Är nyfiken nu, därför kollar jag med er. Vore banken öppen nu skulle jag ringt. På grund av att jag är i ett samboförhållandes slutfas så behöver jag flytta relativt snart.
Kortversionen: Jag tjänar 30k, förra året tjänade jag 230k, får jag via bank låna till en bostad + handpenning (70k) genom att bevisa min nuvarande lön?
P.S: Jag är svintrött så detta kanske blev lite rörigt. Fråga ifall ni undrar över någon detalj.