2015-07-04, 20:44
Medlem
Scapulas avatar
Hej!

Jag vill ganska snart köpa en bostadsrätt som jag med råge har råd att betala. Det endra kruxet är att jag för tillfället inte har hela handpenningen (har 50k av ca 120k) men dessa pengar har jag sparat ihop under fyra månader och fortsätter med detta.

Min lön har från och med denna månad höjts från 25 000:- till 30 000:- i månaden men förra året var jag föräldraledig tre månader samt tjänade ännu mindre än 25k så min deklararerade årsinkomst blev enbart 230 000.

Det jag nu undrar är hur långt man kan komma genom att diskutera med banken? Räcker det att jag bevisar att min fasta inkomst är vad den är i dagsläget för att eventuellt kunna få ett lån, eller måste jag vänta till nästa års deklarering (som ändå inte kommer visa min rätta årsinkomst)? Hur fungerar det egentligen?

Jag är kund hos Länsförsäkringar där jag samlat allt (guldkund). Vet ej ifall Länsförsäkringar lånar ut till handpenningen via privatlån heller för den delen. Vad tror ni om möjligheterna? Privatlånet på 70k tänker jag att jag pröjsar på ett år samtidigt som jag amorterar.

Är nyfiken nu, därför kollar jag med er. Vore banken öppen nu skulle jag ringt. På grund av att jag är i ett samboförhållandes slutfas så behöver jag flytta relativt snart.

Kortversionen: Jag tjänar 30k, förra året tjänade jag 230k, får jag via bank låna till en bostad + handpenning (70k) genom att bevisa min nuvarande lön?

P.S: Jag är svintrött så detta kanske blev lite rörigt. Fråga ifall ni undrar över någon detalj.
Citera
2015-07-04, 20:51
Medlem
Paddington75s avatar
Hade ungefär samma situation vid min senaste flytt, det var inga problem att surra fram en lösning. I värsta fall kanske du blir tvungen att vänta tills du kan visa upp 2-3 lönespecifikationer med den nya lönen.
Citera
2015-07-04, 21:00
Medlem
Scapulas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Paddington75
Hade ungefär samma situation vid min senaste flytt, det var inga problem att surra fram en lösning. I värsta fall kanske du blir tvungen att vänta tills du kan visa upp 2-3 lönespecifikationer med den nya lönen.
Låter bra det. Jo, det låter rimligt!

Får jag av nyfikenhet fråga vilken bank och summor (samt lön) det gällde för din del? Vill du inte uppge det kan du ju göra ett skalenlig förändring i summorna.
Citera
2023-04-12, 17:11
Medlem
Frågar här istället för att göra en ny tråd.

Hur kan min kreditpoäng falla 2 punkter när jag gjort något för att förbättra den? Avslutade en kredit nyligen jag inte längre behöver.

Inga nya uc förfrågningar sedan länge heller. Om något borde jag fått en bättre poäng.
Citera
2023-04-12, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen

Hur kan min kreditpoäng falla 2 punkter när jag gjort något för att förbättra den? Avslutade en kredit nyligen jag inte längre behöver.

Inga nya uc förfrågningar sedan länge heller. Om något borde jag fått en bättre poäng.

Vad är det för poäng du avser? Tittade på min senaste kopia från UC (från 2022) och ser ingen poäng där? (Bankerna lär väl göra sin egen riskanalys och inte lita på någon poöng?)
Citera
2023-04-13, 01:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Vad är det för poäng du avser? Tittade på min senaste kopia från UC (från 2022) och ser ingen poäng där? (Bankerna lär väl göra sin egen riskanalys och inte lita på någon poöng?)
Jag kollar min kreditscore genom att logga in på minkreditkoll med bankid.

Skalan går från 0-100 där 100 är det högsta betyg man kan ha.

Tycker det är konstigt att jag förlorat två poäng, om något borde jag gainat två poäng tycker jag.
Citera
2023-04-15, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndersJohanssen

Vad var det för kredit? Det är i bankernas ögon bättre att ha ett kreditkort som inte är utnyttjat/minimalt utnyttjat än att inte ha ett kreditkort alls. Detta då ett kreditkort ses som en buffert. Men ditt kreditbetyg kommer återhämta sig efter ett par uppdateringar.
Citera
2023-04-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winstoncheesy
Vad var det för kredit? Det är i bankernas ögon bättre att ha ett kreditkort som inte är utnyttjat/minimalt utnyttjat än att inte ha ett kreditkort alls. Detta då ett kreditkort ses som en buffert. Men ditt kreditbetyg kommer återhämta sig efter ett par uppdateringar.
Detta påståendet är totalt felaktigt, var har du fått detta ifrån?

Alla banker jag jobbat på räknar i regel all kredit som maximalt utnyttjad, då du på en sekund kan maxa den, oavsett om den varit outnyttjad i flera år.

Alla krediter stjäl låneutrymme för ett eventuellt bolån, oavsett om det är utnyttjat eller inte.
Citera
2023-04-15, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren

Alla banker jag jobbat på räknar i regel all kredit som maximalt utnyttjad, då du på en sekund kan maxa den, oavsett om den varit outnyttjad i flera år.

Alla krediter stjäl låneutrymme för ett eventuellt bolån, oavsett om det är utnyttjat eller inte.

Av bankmannen på SEB som jag pratade med när jag skulle köpa min lägenhet.
Jag frågade om jag behövde avsluta mitt kreditkort innan han jag sökte lånelöfte och han sa att det inte var några problem med kreditkortet utan snarare tvärtom. Det ger ett bättre kreditbetyg.
Citera
2023-04-15, 00:28
Medlem
Citat:
Av bankmannen på SEB som jag pratade med när jag skulle köpa min lägenhet.
Jag frågade om jag behövde avsluta mitt kreditkort innan han jag sökte lånelöfte och han sa att det inte var några problem med kreditkortet utan snarare tvärtom. Det ger ett bättre kreditbetyg.
Skulle säga att en kredit på tex 10-30k är försumbar, men det stjäl fortfarande utrymme. Nu var det rätt länge sedan jag jobbade på just SEB, men då var det samma som hos alla andra banker, all outnyttjad kredit ska tas med som utnyttjad i kalkylen. Kan ha ändrats hos just SEB, men låter osannolikt.

Storbankerna jag jobbat för tar en kreditupplysning (från UC) och gör sin egen bedömning, där kommer ingen score eller liknande från kreditupplysningen i sig.

För några år sedan vet jag att LF fick en klassning på sina kunder mellan A-E i sin kreditupplysning, där man får ränteerbjudande efter vilken kategori man tillhör. Även där togs all kredit upp som maxad.i kalkylen.
Citera
2023-04-15, 01:14
Medlem
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Kamreren

Det var en klarnakredit som jag har betalat klart på. Hörde att även en outnyttjad kredit kan försämra ens score därför jag avslutade den.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in