2015-07-04, 18:23
Medlem
Min mammas katt har varit en utomhuskatt hela livet, han är nu ca 13 år gammal. Mamma är tvungen att resa bort och ingen i hemstaden kan ta hand om katten så han ska få komma och bo hos mig i ca 2 veckor. Problemet är att jag bor i lägenhet mitt i stockholm så han kommer inte kunna att gå ut. Hur kan jag få honom att trivas? Han har varit hos mig 2 nätter innan och då har han börjat jama och varit rastlös.

Han är en väldigt sällskaplig katt men leker inte så mycket längre då han blivit lite lat med åldern. Någon som har något tips? Jobbar under hela denna tiden så måste hitta något sätt för honom att underhålla sig hemma.
Citera
2015-07-04, 21:05
Medlem
klad.cheys avatar
Kan du prova köpa frysta döda möss till honom? Även om han är gammal brukar det vara kul att leka med. Katter blir stimulerade av att jaga/leka med mat och att tugga den(råa ben kan också fungera).
Du kan också prova hormonella lugnande medel tex adaptil och att ta ut honom i sele.
Senast redigerad av klad.chey 2015-07-04 kl. 21:10.
Citera
2015-07-04, 21:38
Medlem
Myrtens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klad.chey
.....
Du kan också prova hormonella lugnande medel tex adaptil .....
Feliway heter kattvarianten. Adaptil är till hundar.
Citera
2015-07-04, 23:59
Avslutad
Kan du inte köpa sån där klätterställning åt katten. Så får han väl underhålla sig bäst han vill.
Citera
2015-07-05, 00:04
Medlem
Herr.Dittlings avatar
En billig, och enkel leksak är en liten tygboll som du hänger i ett snöre i en dörrpost.
Ungefär tre decimeter över golvet bör den hänga.
Katter brukar inte kunna låta bli att slå till bollen, och sedan är jakten igång.

Garnnystan är också roliga leksaker för katten.
Citera
2015-07-05, 00:20
Medlem
Snöre o garn bör man plocka undan efter sig...

Katter blir ofta rastlösa på nya ställen, ev kommer den vråla på lite tills den vant sig om 10 dagar...
Laserpekare, en kartong med hål i är kul har du prassligt papper så blir det ännu roligare.
Mina katters favoriter är pennor och tamponger, korkar till flaskor och mjölkflärpar bara kasta runt lite vad du hittar. Gör plats fönstret så den kan kolla ut och håll dom stängda så den inte smiter iväg...
Citera
2015-07-05, 13:07
Medlem
klad.cheys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Myrten
Feliway heter kattvarianten. Adaptil är till hundar.
Ja, det stämmer. Mybad.
Citera
2015-07-05, 13:39
Medlem
Även om katten inte leker lika mycket längre så är det just lekar du måste sysselsätta den med. Fixa ett långt snöre, inte sytråd eller annat smalt som katten kan svälja och skada tarmarna med. Därför som man aldrig lämnar framme snören då katter kan svälja metervis av det och faktiskt dö av att tarmarna skadas. De kan också leka med snören så de snos runt tassar och hals, särskilt om snöret har en fastknuten leksak som ger tyngd, de kan då fastna och skada sig. Tänk ett snöre som snurrar två varv runt tass eller hals och den fastknutna leksaken gör det omöjligt för snöret att glida av. Långa snören plockar man fram när man är hemma och har uppsikt.

Det långa snöret får du helt enkelt dra omkring så katten får jaga eller bara sitta och titta och njuta vilket de också kan göra. Dra snöret under en matta, det är få katter som kan låta bli att leka då. Man kan om man vill knyta fast något i snöret men det är oftast roligare för en vuxen katt om det är svårare att fånga snöret utan något fastknutet.

Gå ut med katten i koppel, avskyr den koppel så är det ändå bara för ett par veckor. Att gå ut i koppel är mentalt stimulerande för katten jämfört med att gå sysslolös inne. Även om du bara går ut i trapphuset eller på någon trist bakgård så är det mental stimulering för en katt som nosar och undersöker och får olika intryck.

Gillar den kartonger så fråga i affärer efter tomkartonger som du sen kan klippa hål i på lämpliga ställen om det behövs. Gillar den kartonger så skaffa flera, ju fler desto bättre. Bara att vika ihop och kasta sen. https://www.youtube.com/watch?v=xdhLQCYQ-nQ

En liten boll av något slag är inte att underskatta. Papperstussar av tex. tidningspapper som du trycker/rullar ihop och kastar är ofta bästa leksaken, de glider lätt när katten själv puttar på dem men rullar inte iväg för långt. Kasta sådana papperstussar i kartongen och katten kan knappast låta bli att leka.

Lek ofta under dagen då du är hemma med katten, det behöver inte vara mer än några minuter eller en kvart åt gången. Det är bättre med tio femminuterspass under dagen än ett långt.
Senast redigerad av lacrima 2015-07-05 kl. 13:42.
Citera
2015-07-05, 13:56
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Lek i all ära, testa och se om kissen är med på noterna. Men 13 år motsvarar i människoår cirka 70, han är gammal pensionär och det kan finnas annat man kan göra.

Titta på pippifåglar kan sysselsätta katter i timtal. Sätt upp en talgboll utanför ett fönster och röj en sittplats, tag bort ömtåliga saker.

Gamla katter brukar bli stela och har svårt med pälsvården. Borstning på ryggen och runt halsen, kanske till och med magen om du får, kan vara otroligt uppskattat av en gamling.

Prata och gosa mycket med kissen.

Det finns videos med insekter och fåglar som kan vara kul att kolla på. En del är omgjorda med en speciell teknik som sägs göra bilderna mer levande för katter. Googla films for cats, videos for cats.

Det finns också speciell musik som ska uppskattas av katter, googla och testa. Hade en bra länk med panflöjter och fågelkvitter mm som tyvärr försvann när jag installerade om windows.

Zylkene är ett naturmedel för katter, som är lugnande och faktiskt funkar. Finns i kapslar som man får peta upp och tömma över maten. Kanske till natten, så ni får sova? http://www.veterinarbutiken.se/beteende-och-harmoni-katt/48-zylkene.html
Citera
2015-07-05, 14:15
Medlem
Några leksaker de flesta lätt kan fixa till en katt i ett hem är:

Ta aluminiumfolie och tryck ihop det till en boll. En tom toarulle. Dessa kan katten leka med i timmar och sedan återkomma till gång på gång.

Hänga något i ett snöre som gungar runt när man slår till det. Titta på fåglar i fönstret. Titta på tv med fågel eller smågnagare kan intressera vilken katt som helst.

Med en tom toarulle kan man även stoppa in någon matbit eller kattgodis och trycka ihop i ändarna. Sedan får katten försöka komma åt det goda och detta kan ju ta sin tid.

Min katt är otroligt intresserad av trådar och gummiband. Man får se upp så att de inte äter upp det bara vilket kan vara farligt.

Du kan kanske gå ut med katten i koppel i någon park så den får lukta, krypa runt och få lite av sitt uteliv.
Citera
2015-07-05, 16:06
Medlem
S4r4h93s avatar
Kolla upp om katten gillar att ligga högt uppe och lura på allt eller under en buske. Beroende på vilken så kan man skaffa bon åt dem. Mina gillar att vara högt uppe och det bästa man kan göra åt dem d är hyllor längs med väggara som de kan klättra på, helst så att man kan gå ett helt varv irunt rummet. Min ena sitter också på ett bord fast i fönstret och ser på fåglarna som matas.

Helst skall allt gå i en cirkel, sova -> leka -> mat and repeat. Här beror det ju lite på åldern på katten och orken. Men man kan kombinera mat och lek, just om den tycker om att klättra så lite mat på alla olika avsatser man har för den. Eller varför inte gömma lite mat runt om i huset (så länge man kollar att allt är ätet så det inte blir och luktar.) så den får söka och använda nosen litet.
Citera
2015-07-05, 16:11
Medlem
cem77s avatar
En 13 år gammal katt gillar varken att bli flyttad eller leka med leksaker som en del verkar tro här. Det enda rätta är att TS bosätter sig hos katten i de 2 veckorna och ser det som semester. Att dra in en gammal utekatt i en lägenhet i Stockholm mitt i sommaren är på gränsen till djurplågeri.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in