2015-07-05, 16:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
En 13 år gammal katt gillar varken att bli flyttad eller leka med leksaker som en del verkar tro här. Det enda rätta är att TS bosätter sig hos katten i de 2 veckorna och ser det som semester. Att dra in en gammal utekatt i en lägenhet i Stockholm mitt i sommaren är på gränsen till djurplågeri.

Det är naturligtvis baserat på individbasis eller tror du att alla katter är mentalt precis likadana. Det funkar inte alltid i praktiken att människor flyttar isf. för katten. Om TS inte kan flytta tillfälligt, vad tycker du de då ska göra...söva katten? Det kan mycket väl bli två spännande veckor för katten, blir det inte det så överlever den, det finns kattpensionat som är fullbokade med katter som behöver tillfällig tillsyn då ingen annan närstående kan ta hand om den.

Min katt är snart 13 och leker varje dag, förstår du inte att lek är ett annat ord för jakt som friska katter aldrig helt förlorar lusten till, den bara avtar med åldern hos domesticerade katter, i det vilda är en katt död den dagen jaktlusten försvinner.
Citera
2015-07-05, 17:11
Medlem
Cognuss avatar
Jag och min 16-åriga utomhuskatt flyttade nyligen till en lägenhet. Han har knappt varit utomhus på ett halvår och verkar inte haft några större problem att vänja sig. Han verkar rätt nöjd med att sova, äta och kela. Nu på senare tid har han börjat skrapa på fönstret vilket förmodligen indikerar att han vill gå ut. För hans egen säkerhet kan jag dock inte släppa ut honom ensam eftersom han har nedsatt hörsel, så funderar på att köpa en sele och gå ut med honom, men vette fan om jag kan vänja honom vid det nu när han är så pass gammal.

För att svara på din fråga så skiljer det sig nog från katt till katt, hur mycket stimulans den är i behov av etc. Men som du själv skriver så är katten 13 år och inte speciellt leksugen, sedan rör det sig om en kort period på två veckor så jag tror nog inte att du behöver vidta några större åtgärder.
Citera
2015-07-05, 17:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cognus
Jag och min 16-åriga utomhuskatt flyttade nyligen till en lägenhet. Han har knappt varit utomhus på ett halvår och verkar inte haft några större problem att vänja sig. Han verkar rätt nöjd med att sova, äta och kela. Nu på senare tid har han börjat skrapa på fönstret vilket förmodligen indikerar att han vill gå ut. För hans egen säkerhet kan jag dock inte släppa ut honom ensam eftersom han har nedsatt hörsel, så funderar på att köpa en sele och gå ut med honom, men vette fan om jag kan vänja honom vid det nu när han är så pass gammal.

För att svara på din fråga så skiljer det sig nog från katt till katt, hur mycket stimulans den är i behov av etc. Men som du själv skriver så är katten 13 år och inte speciellt leksugen, sedan rör det sig om en kort period på två veckor så jag tror nog inte att du behöver vidta några större åtgärder.

Köp en sele med "knäppfunktion" Det största irritationsmomentet hos katter brukar vara att det tar tid att pyssla med att trä låsen. Tycker absolut att du ska ta ut din katt i sele, börja försiktigt och kanske katten bara vill stanna i trapphuset första gången för att nosa och undersöka. Att den krafsar på rutan tolkar jag som att den vill gå ut om nu ingen fluga just kryper där eller annat liknande.
Citera
2015-07-05, 20:13
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Köp en sele med "knäppfunktion" Det största irritationsmomentet hos katter brukar vara att det tar tid att pyssla med att trä låsen. Tycker absolut att du ska ta ut din katt i sele, börja försiktigt och kanske katten bara vill stanna i trapphuset första gången för att nosa och undersöka. Att den krafsar på rutan tolkar jag som att den vill gå ut om nu ingen fluga just kryper där eller annat liknande.

Trälås? Låter skumt. Bästa selen jag själv hittills hittat och använder är denna https://www.mustijamirri.fi/feel-purrr-kissanvaljas-fuksia-c108463-1. Snabb och lätt att få på och av, inget trixas och vridas.
Citera
2015-07-05, 21:01
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cem77
En 13 år gammal katt gillar varken att bli flyttad eller leka med leksaker som en del verkar tro här. Det enda rätta är att TS bosätter sig hos katten i de 2 veckorna och ser det som semester. Att dra in en gammal utekatt i en lägenhet i Stockholm mitt i sommaren är på gränsen till djurplågeri.

Tycker inte det gränsar till djurplågeri, långt därifrån.

Det bästa är naturligtvis om kattvakten kan flytta hem till katten, men om det inte går är en stockholmslägenhet helt klart ett mycket bättre alternativ än kattpensionat. För katten är det ingen skillnad om den är i en lägenhet i storstan eller på landet i och med att den ska vara inomhus hela tiden. Efter en permanent flytt håller man även ungkatter inne minst 14 dagar, en äldre katt är bäst att ha inne ännu längre.

Vissa gamla katter gillar att leka, andra inte. TS ska som sagt prova tipsen och se vad som funkar.

Citat:

Har du en balkong eller uteplats att näta in och göra mysig för katten? Bra alternativ i så fall.

Katter kan klara sig ute även om de är döva, vi har ett exempel från forumet på två stendöva utekatter som levde tills de var 25. De var dock födda döva och bodde på landet i kattvänlig miljö.

Om kissen fått nedsatt hörsel senare i livet är det annat, vet faktiskt inte hur du ska göra. Tråkigt för honom om han längtar ut. Testa sele, går det så går det. Du har inget att förlora mer än priset på selen, väl...? En del katter älskar att promenera med husse/matte utan koppel, bara vara tillsammans ute, men det gäller ju då att inkallningen funkar.

Citat:
Ursprungligen postat av S4r4h93
Trälås? Låter skumt. Bästa selen jag själv hittills hittat och använder är denna https://www.mustijamirri.fi/feel-purrr-kissanvaljas-fuksia-c108463-1. Snabb och lätt att få på och av, inget trixas och vridas.

Trälås? Hehe tror inte det var fråga om en särskrivning "trä lås" utan Lacrima syftade nog på remmar som ska träs in i spännen. Pillgöra.
Citera
2015-07-05, 21:20
Medlem
Cognuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S4r4h93

Tror han syftade på att det tar tid att trä bältet genom spännet/låset. Men ja, knappfästen eller plastspänne är nog att föredra. Det svåra blir nog att få katten att vänja sig vid selen när han är van att vara ute och vandra själv. Jag får väl börja använda selen inomhus lite smått först.

Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Har du en balkong eller uteplats att näta in och göra mysig för katten? Bra alternativ i så fall.

Katter kan klara sig ute även om de är döva, vi har ett exempel från forumet på två stendöva utekatter som levde tills de var 25. De var dock födda döva och bodde på landet i kattvänlig miljö.

Om kissen fått nedsatt hörsel senare i livet är det annat, vet faktiskt inte hur du ska göra. Tråkigt för honom om han längtar ut. Testa sele, går det så går det. Du har inget att förlora mer än priset på selen, väl...? En del katter älskar att promenera med husse/matte utan koppel, bara vara tillsammans ute, men det gäller ju då att inkallningen funkar.

Har ingen balkong tyvärr, det bästa jag kan göra är att ställa fönstret på glänt. Jag har prövat att gå ut med honom utan koppel, han verkade dock bli ganska stressad av omgivningen och gillade inte att jag följde efter honom. Han fräste till och med åt mig när jag plockade upp honom vilket han i princip aldrig brukar göra. Vågar inte släppa honom löst eftersom det är ett nytt område samt att det är rätt mycket trafik omkring. Men jag ska nog pröva att köpa en sele åt honom i veckan och se om det fungerar bättre, sedan måste jag nog gå på ett lugnare område där han inte blir lika stressad.
Citera
2015-07-05, 21:24
Medlem
S4r4h93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Trälås? Hehe tror inte det var fråga om en särskrivning "trä lås" utan Lacrima syftade nog på remmar som ska träs in i spännen. Pillgöra.

Jus de ja, vet inte riktigt hur det kopplade där. Att trä låsen stod det klart och tydligt..
Citera
2015-07-05, 21:59
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
.

Visst, självklart ska du prova dig fram. Alltid trevligt att läsa om någon som månar så om sin gammelkisse. Du kan ju ta honom i transportbur hur långt du vill egentligen, det behöver inte vara det "revir" han ser utanför fönstret.
Citera
2015-07-05, 23:04
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klad.chey
Kan du prova köpa frysta döda möss till honom? Även om han är gammal brukar det vara kul att leka med. Katter blir stimulerade av att jaga/leka med mat och att tugga de.

Spännande idé. Isglas till katten, detta måste provas... Tack klad.chey
Citera
2015-07-05, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Spännande idé. Isglas till katten, detta måste provas... Tack klad.chey

Nu äter inte katten djupfrysta möss, de måste givetvis tinas först, lämpligast i rumstemperatur då en micro lätt kokar den. Är du säker på att du vill ha blodiga inälvor på golven, katter brukar inte äta möss från en tallrik.
Citera
2015-07-06, 00:33
Medlem
Ulvhamns avatar
Citat:
Nu äter inte katten djupfrysta möss, de måste givetvis tinas först, lämpligast i rumstemperatur då en micro lätt kokar den. Är du säker på att du vill ha blodiga inälvor på golven, katter brukar inte äta möss från en tallrik.
Tänkte inte på det... :$
Jag kan tänka att ifall nån av ungkatterna var inomhus några dygn, veckor skulle de bli super nöjda att "döda" en halvtinad mus på köksgolvet. Den griniga skulle ligga i mörkret under någoting och bara sura.
Citera
2015-07-06, 10:04
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Citat:
Är du säker på att du vill ha blodiga inälvor på golven, katter brukar inte äta möss från en tallrik.

Golv kan man enkelt torka, ingen big deal. Lite råttblod är en baggis.

Eftersom råttan är död, blöder den knappt alls. Det låter som du tror de flir ner med nersmetade inälvor överallt, som det skulle bli rena gorefesten... Nån liten pyttefläck plus eventuellt en del gräs som följer med in, är vad man brukar hitta när katterna ätit egenfångad råtta inomhus. Mina katter lägger visserligen inte råttan på tallrik, däremot äter de oftast upp den på matplatsen.

Köper man råtta tror jag dock det är bäst att ge den tinad. Håller med Ulvhamn här, det skulle vara roligt att testa till vintern när de frivilligt blir innekatter. Om det gör mina katter glada torkar jag gärna golv, det brukar man ju göra ändå.

Edit: Kliva barfota i utsorterade tarmpaket, som ligger här och där på gräsmattan, tycker jag tangerar min gräns för äckel....
Senast redigerad av SmurfSmurf 2015-07-06 kl. 10:07.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in