Citat:
Ursprungligen postat av
cem77
En 13 år gammal katt gillar varken att bli flyttad eller leka med leksaker som en del verkar tro här. Det enda rätta är att TS bosätter sig hos katten i de 2 veckorna och ser det som semester. Att dra in en gammal utekatt i en lägenhet i Stockholm mitt i sommaren är på gränsen till djurplågeri.
Tycker inte det gränsar till djurplågeri, långt därifrån.
Det bästa är naturligtvis om kattvakten kan flytta hem till katten, men om det inte går är en stockholmslägenhet helt klart ett mycket bättre alternativ än kattpensionat. För katten är det ingen skillnad om den är i en lägenhet i storstan eller på landet i och med att den ska vara inomhus hela tiden. Efter en permanent flytt håller man även ungkatter inne minst 14 dagar, en äldre katt är bäst att ha inne ännu längre.
Vissa gamla katter gillar att leka, andra inte. TS ska som sagt prova tipsen och se vad som funkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Cognus
Jag och min 16-åriga utomhuskatt flyttade nyligen till en lägenhet. Han har knappt varit utomhus på ett halvår och verkar inte haft några större problem att vänja sig. Han verkar rätt nöjd med att sova, äta och kela. Nu på senare tid har han börjat skrapa på fönstret vilket förmodligen indikerar att han vill gå ut. För hans egen säkerhet kan jag dock inte släppa ut honom ensam eftersom han har nedsatt hörsel, så funderar på att köpa en sele och gå ut med honom, men vette fan om jag kan vänja honom vid det nu när han är så pass gammal.
Har du en balkong eller uteplats att näta in och göra mysig för katten? Bra alternativ i så fall.
Katter kan klara sig ute även om de är döva, vi har ett exempel från forumet på två stendöva utekatter som levde tills de var 25. De var dock födda döva och bodde på landet i kattvänlig miljö.
Om kissen fått nedsatt hörsel senare i livet är det annat, vet faktiskt inte hur du ska göra. Tråkigt för honom om han längtar ut. Testa sele, går det så går det. Du har inget att förlora mer än priset på selen, väl...? En del katter älskar att promenera med husse/matte utan koppel, bara vara tillsammans ute, men det gäller ju då att inkallningen funkar.
Citat:
Ursprungligen postat av
S4r4h93
Trälås? Låter skumt. Bästa selen jag själv hittills hittat och använder är denna
https://www.mustijamirri.fi/feel-purrr-kissanvaljas-fuksia-c108463-1. Snabb och lätt att få på och av, inget trixas och vridas.
Trälås? Hehe tror inte det var fråga om en särskrivning "trä lås" utan Lacrima syftade nog på remmar som ska träs in i spännen. Pillgöra.