2015-07-04, 21:26
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Det är illa. Vet du om det finns några korn av sanning?
Går det att argumentera för att hon inte vidtagit åtgärder om att slippa mig när möjligheterna har funnits?

Nej, hon behöver självfallet inte vidta åtgärder för att värja sig.
Senast jag såg ett fall av "trakasserier" som det kallas i folkmun, juridiskt är det olaga förföljelse eller ofredande så hade kvinnan svarat mannen endast två gånger. Han hade mailat och smsat många hundratals gånger samt en gång sökt upp henne på arbetsplatsen. Han fick fyra månader i fängelse.

Att anta att en person aktivt ska behöva skydda sitt egna privatliv så som du anför här från andra är något som bara wikipedia kunde hitta på, självklart räcker ett "nej", och det agerandet som wikipedia nämner är garanterat oväsentligt.
Det är samma rörande våldtäkt, ett nej räcker egentligen, kvinnan ska inte behöva slåss för att "bevisa" sitt nej, utan ett enkelt nej räcker.

Med samma logik att man måste skydda sig så skulle mord och diverse andra våldsbrott vara "okej" om inte personen bär skyddsväst och aktivt skyddar sig själv? Så fungerar det självklart inte, även om det kanske eventuellt i vissa undantagsfall faktiskt kan bli svårare för henne att då bevisa att hon faktiskt undvikit kontakt. Men om hon aldrig svarat dig så borde hon ganska lätt kunna bevisa det.

Jag har själv varit inne på wikipedia och ändrat juridiska inlägg för att de varit felaktiga. Det dröjer sällan länge innan en ny idiot kommer in och ändrar tillbaka till det felaktiga igen för att det är så pöbeln tror att det fungerar.

Att en gång säga nej, och sen inte säga något alls räcker därför alldeles utmärkt för henne. Hon behöver inte göra mer än så.
Sen beror det såklart på hur länge det hela har pågått och sådär... Det är iallafall ganska avgörande när vi kommer till det grövre brottet olaga förföljelse. Men det kanske det här inte kan rubriceras som.
Senast redigerad av wh0re 2015-07-04 kl. 21:30.
2015-07-04, 21:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Nej, hon behöver självfallet inte vidta åtgärder för att värja sig.
Senast jag såg ett fall av "trakasserier" som det kallas i folkmun, juridiskt är det olaga förföljelse eller ofredande så hade kvinnan svarat mannen endast två gånger. Han hade mailat och smsat många hundratals gånger samt en gång sökt upp henne på arbetsplatsen. Han fick fyra månader i fängelse.

Att anta att en person aktivt ska behöva skydda sitt egna privatliv så som du anför här från andra är något som bara wikipedia kunde hitta på, självklart räcker ett "nej", och det agerandet som wikipedia nämner är garanterat oväsentligt.
Det är samma rörande våldtäkt, ett nej räcker egentligen, kvinnan ska inte behöva slåss för att "bevisa" sitt nej, utan ett enkelt nej räcker.

Är det logiskt? Med samma logik skulle mord och diverse andra våldsbrott vara "okej" om inte personen bär skyddsväst och aktivt skyddar sig själv? Så fungerar det självklart inte, även om det kanske eventuellt i vissa undantagsfall faktiskt kan bli svårare för henne att då bevisa att hon faktiskt undvikit kontakt. Men om hon aldrig svarat dig så borde hon ganska lätt kunna bevisa det.

Jag har själv varit inne på wikipedia och ändrat juridiska inlägg för att de varit felaktiga. Det dröjer sällan länge innan en ny idiot kommer in och ändrar tillbaka till det felaktiga igen för att det är så pöbeln tror att det fungerar.
Nej, hon har besvarat mig och i vissa fall har hon både varit trevlig och otrevlig. Ganska många gånger har hon skrivit att hon inte vill ha kontakt. Där får jag skylla mig själv.

Hon har besvarat mig ganska många gånger trots allt vilket jag anser inte är tillräckligt av henne för att undvika kontakt. Vid flera tillfällen har hon tillmötesgått mig och varit trevlig. De gånger som hon har varit otrevlig mot mig, kan jag använda det mot henne?
2015-07-04, 21:39
Bannlyst
Citat:
Att en gång säga nej, och sen inte säga något alls räcker därför alldeles utmärkt för henne. Hon behöver inte göra mer än så.
Sen beror det såklart på hur länge det hela har pågått och sådär... Det är iallafall ganska avgörande när vi kommer till det grövre brottet olaga förföljelse. Men det kanske det här inte kan rubriceras som.

Mejlkontakten har pågått i 2,5 år och till och från har det varit intensivt men det har även varit långa perioder av tystnad.
2015-07-04, 21:40
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Nej, hon har besvarat mig och i vissa fall har hon både varit trevlig och otrevlig. Ganska många gånger har hon skrivit att hon inte vill ha kontakt. Där får jag skylla mig själv.

Hon har besvarat mig ganska många gånger trots allt vilket jag anser inte är tillräckligt av henne för att undvika kontakt. Vid flera tillfällen har hon tillmötesgått mig och varit trevlig. De gånger som hon har varit otrevlig mot mig, kan jag använda det mot henne?

Det diplomatiska svaret blir väl att du kan använda vad du vill mot henne.
Huruvida det fungerar eller inte är helt omöjligt att avgöra. Hur mycket skulle du påstå att hon svarat?
Att hon varit otrevlig kan lika gärna innebära att domstolen tycker att det är än mer uppenbart att du borde insett att ditt fortsatta emailande var fel och då egentligen drabba dig hårdare. Det går inte att avgöra helt enkelt, det beror så mycket på exakt hur det skett.
2015-07-04, 21:45
Bannlyst
Citat:
Det diplomatiska svaret blir väl att du kan använda vad du vill mot henne.
Huruvida det fungerar eller inte är helt omöjligt att avgöra. Hur mycket skulle du påstå att hon svarat?
Att hon varit otrevlig kan lika gärna innebära att domstolen tycker att det är än mer uppenbart att du borde insett att ditt fortsatta emailande var fel och då egentligen drabba dig hårdare. Det går inte att avgöra helt enkelt, det beror så mycket på exakt hur det skett.
Enligt polisen kunde jag inte få ett hårdare straff i rättegång om jag väljer att inte acceptera strafföreläggande. Stämmer det?
Hon har skrivit ungefär 40 mejl och jag har skrivit strax över 250. Många av mina har varit endast meningar.

Hon har kommit med personliga påhopp.

Jag har accepterat strafföreläggande och kommer välja det om beloppet är rimligt, annars accepterar jag inte beloppet och väljer rättegång. Vad föreslår du att jag gör?

Jag kan erkänna att jag i två eller tre mejl varit överdrivet otrevlig. Dessa väger nog tyngst.
Senast redigerad av affalterbach 2015-07-04 kl. 22:05.
2015-07-05, 20:31
Medlem
Emerains avatar
Efter överläggning med moderatorerna i Juridik så har vi bestämt oss för att stänga denna tråd. Då den fortgått ett par sidor så låser jag den endast istället för att slänga i papperskorgen.

TS får gott nöja sig med den tråd i samma ämne som denne redan startat.

Tråd låst.

/mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in