2015-07-04, 17:11
  #1
Bannlyst
Bakgrunden är denna tråden: (FB) Åkt fast för ofredande och vet ingenting

Några otrevliga mejl men en hel del som inte har varit av otrevlig karaktär, men som har skickats i hopp om att saker ska bli bättre. Dessvärre har det inte blivit på det viset och hon har nu anmält mig för ofredande. Kvinnan har kunnat undvika mig genom att byta mejladdress men har valt att inte göra det.

Enligt lagen så ska man blockera nummer, byta mejladress etc., om man kan det. Trots det har hon inte gjort det.

Kan jag vinna vid en rättegång?
2015-07-04, 17:15
  #2
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Menar du att lagen eller praxis säger att inte byta mail/telefonnummer är att jämställa med att aktivt välja att fortsätta bli ofredad?

Det får du gärna utveckla eller styrka.
2015-07-04, 17:17
  #3
Medlem
CHI9s avatar
Varför skulle du? Du har ju redan erkänt enligt din tidigare tråd? Låter det logiskt att man skulle fria en man som erkänner ett brott?
2015-07-04, 17:18
  #4
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Menar du att lagen eller praxis säger att inte byta mail/telefonnummer är att jämställa med att aktivt välja att fortsätta bli ofredad?

Det får du gärna utveckla eller styrka.
Finns även bättre källa.

På Wikipedia står det om ofredande:

Citat:
Ofredande är ett brott i svensk rätt. Det definieras i brottsbalkens kapitel 4, §7: Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Som ofredande räknas telefon- (dock ej om den utsatte kan göra något åt situationen, till exempel blockera nummer) och brevterror. Även mobbning har under senare tid räknats som ofredande. Sker närgånget sexuellt beteende[1] räknas detta istället som sexuellt ofredande.

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ofredande
2015-07-04, 17:19
  #5
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Varför skulle du? Du har ju redan erkänt enligt din tidigare tråd? Låter det logiskt att man skulle fria en man som erkänner ett brott?
Jag erkänner att jag har gjort det men jag anser inte att det är ett brott och därför kan jag få en advokat i detta.
2015-07-04, 17:19
  #6
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Varför skulle du? Du har ju redan erkänt enligt din tidigare tråd? Låter det logiskt att man skulle fria en man som erkänner ett brott?


Man kan ju dock dra tillbaka erkännande.
2015-07-04, 17:20
  #7
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Man kan ju dock dra tillbaka erkännande.
Säkert? Vad blir konsekvenserna?

Vad händer om jag totalnekar?
2015-07-04, 17:22
  #8
Medlem
Cognitive Dissidents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Finns även bättre källa.

På Wikipedia står det om ofredande:



https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ofredande


Nu vet jag inte om wikipedia är en en så bra källa i just det här fallet.
Sen är ju det inte samma sak att blockera ett inkommande nummer som att byta sitt egna nummer. Att byta nummer (eller mailadress) är en betydligt större olägenhet än att blockera ett nummer.

Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach
Säkert? Vad blir konsekvenserna?

Vad händer om jag totalnekar?


Mina juridiska kunskaper är obefintliga, men jag gissar på att det erkännande du gjort läses upp i rätten och du får svara på varför du ändrat dig.
Sen bedömer väl domarna vilken av dina versioner som är mest trovärdig.

Men som sagt IANAL.
__________________
Senast redigerad av Cognitive Dissident 2015-07-04 kl. 17:25.
2015-07-04, 17:26
  #9
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Nu vet jag inte om wikipedia är en en så bra källa i just det här fallet.
Sen är ju det inte samma sak att blockera ett inkommande nummer som att byta sitt egna nummer. Att byta nummer (eller mailadress) är en betydligt större olägenhet än att blockera ett nummer.
Visserligen. Dock verkar det vara en möjlig väg att gå om man verkligen vill slippa att bli ofredad. (På ett sätt resonerar jag fel). Därför anser jag att graden av ofredande inte varit särskilt allvarlig även om det förekommit otrevligheter. Personen har i vilket fall haft möjlighet att slippa ofredandet genom att byta mejladress. Så pass stort problem anser inte jag att det är.

Finns det sannolikhet i att gå fri även om jag har skickat mycket mejl och i vissa fall varit otrevlig?

Citat:
Men som sagt IANAL.

Vad menas?
2015-07-04, 17:33
  #10
Medlem
tegelpanna123s avatar
Får man fråga vad du har gjort för något?
2015-07-04, 17:35
  #11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tegelpanna123
Får man fråga vad du har gjort för något?
Skickat mejl till en person och i några fall varit otrevlig. Några fall, det vill säga ungefär 6 - 8 gånger av ungefär 250 mejl. Resterande har varit normala till positiva.
2015-07-04, 17:50
  #12
Bannlyst
Kan det sluta med att jag bara får kontaktförbud i registret?
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in