2015-07-04, 18:54
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av affalterbach

Kan ingen liksom ha förståelse, helt otroligt.

För vadå? Ha förståelse för att du trakasserat en annan människa, som vill bli lämnad ifred, med 250 mail?
Eller förståelse för att du har en egen tolkning på lagen där det är helt okej att konsekvensfritt bombardera personer med flera hundra mail trotts att personerna uttryckt att dem vill bli lämnade ifred?
Eller förståelse för att du försöker hitta sätt att smita undan lagen på för att du inte är man nog att ta konsekvenserna för dina handlingar?

Citat:
Straffet är ett antal tusen i böter eller fängelse om man har varit riktigt illa ute. Polisen sa dock att detta är inget allvarligt brott eller ens i närheten. Vet inte om det är för att han vill att jag ska göra jobbet lätt för dem och betala bötern eller om han bara talar sanning.

Konsekvensen är dock att jag kommer förlora jobbet, vilket är tillräckligt illa.

Belastningsregistret fungerar dock som straff med tanke på att arbetsgivarna stänger ut en från arbetsmarknaden när de hör det. Vissa gör väl undantag.

Att du förlorar jobbet, är ingen juridisk konsekvens. Det är bara en konsekvens av att du är en jävla idiot, jag hade inte heller velat ha dig som anställd.
Och nej, jag är med i belastningsregistret och jag har inte blivit utstängd från arbetsmarknaden. Jag har narkotikasmuggling och har jobbat på flertalet förskolor och skolor som lärare trotts detta.
Det är inget offentligt register som alla kan kolla upp. Dem kan begära utdrag från dig, men beroende på vilket jobb du söker så står inte allt med. T.ex jag jobbar på skola, dem kollar då bara upp sexbrott och våldsbrott. Därför är mitt register helt tomt när jag visar det.
Så, kan du hålla käft och bara betala dina böter nu?
2015-07-04, 18:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Cognitive Dissident
Ja, jag kan hålla med om att belastningsregistret överanvänds och används felaktigt i många lägen idag. Men det är ju inte så mycket vi kan göra nåt åt här och nu. Dessvärre(?) kommer du väl antagligen hamna i det oavsett hur du gör.. tänkte skriva att det är lätt att vara efterklok.. men du verkar ju inte ens vara det.
Varför verkar jag inte vara det?
2015-07-04, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
För vadå? Ha förståelse för att du trakasserat en annan människa, som vill bli lämnad ifred, med 250 mail?
Eller förståelse för att du har en egen tolkning på lagen där det är helt okej att konsekvensfritt bombardera personer med flera hundra mail trotts att personerna uttryckt att dem vill bli lämnade ifred?
Eller förståelse för att du försöker hitta sätt att smita undan lagen på för att du inte är man nog att ta konsekvenserna för dina handlingar?

Att du förlorar jobbet, är ingen juridisk konsekvens. Det är bara en konsekvens av att du är en jävla idiot, jag hade inte heller velat ha dig som anställd.
Och nej, jag är med i belastningsregistret och jag har inte blivit utstängd från arbetsmarknaden. Jag har narkotikasmuggling och har jobbat på flertalet förskolor och skolor som lärare trotts detta.
Det är inget offentligt register som alla kan kolla upp. Dem kan begära utdrag från dig, men beroende på vilket jobb du söker så står inte allt med. T.ex jag jobbar på skola, dem kollar då bara upp sexbrott och våldsbrott. Därför är mitt register helt tomt när jag visar det.
Så, kan du hålla käft och bara betala dina böter nu?
Vilket register lämnar jag in om arbetsgivaren begär utdrag ur belastnigsregistret? Säger de att de vill ha utdrag för våldsbrott eller vad?

Ofredande är ju enligt polisen inte allvarligt. Är han en idiot?
2015-07-04, 19:06
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Vilket register lämnar jag in om arbetsgivaren begär utdrag ur belastnigsregistret? Säger de att de vill ha utdrag för våldsbrott eller vad?

Ofredande är ju enligt polisen inte allvarligt. Är han en idiot?

Det beror på vilken bransch du jobbar i, https://polisen.se/Service/Blanketter/Blanketter-belastningsregistret/. När jag beställer hem ett utdrag för skola, så kommer det hem ett register med alla vålds- och sexbrott som jag begått. Då jag inte begått några sådana så är registret helt tomt, eftersom dem inte får kolla upp något annat.

Har jag sagt att det var ett allvarligt brott då? Nej, jag har sagt att du är en idiot som förtjänar konsekvenser. Att du sedan riskerar att bli av med ditt jobb är ju ingen annans problem än ditt eget. Det är bara du som har satt dig själv i denna sittsen. Som man bäddar får man ligga.
Om du vet med dig att du kan bli av med jobbet vid eventuell prick, då kanske du inte ska trakassera folk? Skyll dig själv. Betala dina böter och håll käft.
2015-07-04, 19:09
Medlem
De som kan ta ut ditt belastningsregister är polis, åklagare, domstol och du själv.
Med andra ord så märker du om en arbetsgivare vill se ditt utdrag (eftersom det är du som ska visa upp det). Du får väl förklara vad det rör sig om. Hur många jobb har du haft hittills? På hur många av dem har de krävt att du ska ge in belastningsregisterutdrag? Så lär det väl se ut framöver också. Det ordnar sig nog ska du se.

Jag vet inte bakgrunden men någonting i ditt sätt att posta här + detta med 250 mail gör att jag får känslan av att du lätt låser rätt hårt på saker och ting. Ta inte illa upp men har du funderat på om du har Asperger?
2015-07-04, 19:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av DoctorProcuror
De som kan ta ut ditt belastningsregister är polis, åklagare, domstol och du själv.
Med andra ord så märker du om en arbetsgivare vill se ditt utdrag (eftersom det är du som ska visa upp det). Du får väl förklara vad det rör sig om. Hur många jobb har du haft hittills? På hur många av dem har de krävt att du ska ge in belastningsregisterutdrag? Så lär det väl se ut framöver också. Det ordnar sig nog ska du se.

Jag vet inte bakgrunden men någonting i ditt sätt att posta här + detta med 250 mail gör att jag får känslan av att du lätt låser rätt hårt på saker och ting. Ta inte illa upp men har du funderat på om du har Asperger?
Helt riktigt, mycket duktigt noterat må jag säga. Dock hamnar jag inom autismspektrat men har inte någon allvarlig grad av asperger, men likväl är det innanför.

Måste få klarhet i detta. Om jag beställer registerutdrag, väljer jag själv vad som ska visas i det?
Jag trodde att det bara gick att beställa ett enda belastningsutdrag och att det stod alla brott. Enligt er beskrivning uppattar jag det som att det finns ett registerutdrag för ansökan inom vård, ett för säkerhetsklassade arbeten etc., stämmer det?

Arbetsgivare kommer väl i så fall (och rimligtvis) inte att bry sig nämnvärt (om jag får spekulera) att ta ofredande som ett allvarligt brott om jag jobbar inom teknik? Eller?
2015-07-04, 19:21
Medlem
CHI9s avatar
Citat:
Arbetsgivare kommer väl i så fall (och rimligtvis) inte att bry sig nämnvärt (om jag får spekulera) att ta ofredande som ett allvarligt brott om jag jobbar inom teknik? Eller?

Med största sannolikhet nej. Men jag är inte säker, så vad sägs om att kolla upp någonting själv också?
2015-07-04, 19:24
Medlem
alhazreds avatar
Citat:
Helt riktigt, mycket duktigt noterat må jag säga. Dock hamnar jag inom autismspektrat men har inte någon allvarlig grad av asperger, men likväl är det innanför.

Måste få klarhet i detta. Om jag beställer registerutdrag, väljer jag själv vad som ska visas i det?
Jag trodde att det bara gick att beställa ett enda belastningsutdrag och att det stod alla brott. Enligt er beskrivning uppattar jag det som att det finns ett registerutdrag för ansökan inom vård, ett för säkerhetsklassade arbeten etc., stämmer det?

Om du jobbar inom teknik begriper jag inte vad de ska med ett belastningsregisterutdrag till alls.
1) Har du sökt jobb inom ditt kompetensområde förr?
2) Krävde de dig på utdrag då?

Om du svarar ja på den första frågan och nej på den andra är du safe. Andas ut, betala dina böter och slappna av ( och tänk dig för innan du mailar i fortsättningen )
Om du svarar nej på första frågan - vilken sorts jobb är det du tänker dig?
Om du svarar ja på båda frågorna kommer du nog att få frågor nästa gång...
2015-07-04, 19:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CHI9
Med största sannolikhet nej. Men jag är inte säker, så vad sägs om att kolla upp någonting själv också?
Kolla vad?

Jag tryckte på din länk och såg inget om något belastningsregister om branschspecifika utdrag, bara om vård, barnomsorg och polis etc. Belastnigsregistret som berör paragraf 9 gäller allting. Därmed borde det synas om jag blir dömd för ofredande. Har jag fel?

Jag fruktar egentligen inte straffet i sig utan att konsekvenserna blir att jag inte får jobb. Vissa arbetsgivare kräver inte utdrag ur belastningsregistret och det är jag tacksam för.
2015-07-04, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av alhazred
Om du jobbar inom teknik begriper jag inte vad de ska med ett belastningsregisterutdrag till alls.
1) Har du sökt jobb inom ditt kompetensområde förr?
2) Krävde de dig på utdrag då?

Om du svarar ja på den första frågan och nej på den andra är du safe. Andas ut, betala dina böter och slappna av ( och tänk dig för innan du mailar i fortsättningen )
Om du svarar nej på första frågan - vilken sorts jobb är det du tänker dig?
Om du svarar ja på båda frågorna kommer du nog att få frågor nästa gång...
1) Ja.
2) Nej.

Det är enbart en bemanningsfirma som har krävt mig på utdrag. Däremot fruktar jag att jag får överhängande svårigheter, men jag kanske inte får det med tanke på att få arbetsgivare kollar upp en. Även om de skulle göra det kanske jag blir beviljad arbete ändå.

Straffet vad gäller pengarna är det minsta jag oroar mig för. Pengarna får hellre vara flera hundratusen än pricken, men nu får jag väl gilla läget.
2015-07-04, 21:17
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Finns även bättre källa.

På Wikipedia står det om ofredande:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Ofredande

Wikipedia är världens sämsta källa. När det kommer till juridik är den helt jävla efterbliven. Och det säger jag i all välmening, tar man juridiska råd från wikipedia kan man lika gärna skjuta sig själv i foten direkt.
2015-07-04, 21:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av wh0re
Wikipedia är världens sämsta källa. När det kommer till juridik är den helt jävla efterbliven. Och det säger jag i all välmening, tar man juridiska råd från wikipedia kan man lika gärna skjuta sig själv i foten direkt.
Det är illa. Vet du om det finns några korn av sanning?
Går det att argumentera för att hon inte vidtagit åtgärder om att slippa mig när möjligheterna har funnits?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in