Flashback bygger pepparkakshus!
2015-07-04, 13:19
Medlem
Cowells avatar
Ni som har lyckats få era vadmuskler att växa påtagligt, hur har ni gjort? Har ni kört 8-12 reps med tung vikt eller kanske 20-25 reps med lättare vikt? Vill hjärna ha tips på hur man bäst får vadmusklerna att växa.
Citera
2015-07-04, 13:23
Medlem
qdqdqs avatar
Både och faktiskt skulle jag säga, men framförallt så gäller det att få in mycket träning för dem. Personligen så tränar jag dem varje dag blandat hög och låg rep.
Citera
2015-07-04, 13:57
Medlem
EATCHILDRENs avatar
Mina har visserligen inte vuxit per cm, men jag har fått en tydlig separation och synliga huvuden. Jag kör väldigt sällan över 12reps per set, dock mycket supersets och då blir sammanlagd repsen runt 20.
Citera
2015-07-04, 14:38
Medlem
HaveFuns avatar
För mig så funkar det bäst att fucka vaderna varje eller var annan dag, testa att bara köra slut på vaderna helt i en kombination av få och många reps.
Citera
2015-07-04, 14:51
För mig funkar endast väldigt tung och intensiv lågvolymträning. Har haft problem att få dem växa i flera år.

Max 1 ggr i veckan extremt tungt och max ett par sett. Men då kör jag helt slut på dem i ca 8-10 reps och är gott uppvärmd.

Vaderna tränas mer lr mindre varje dag. Beroende på hur du lever ditt liv. Därför tror jag att det är intensiteten och den höga belastninge som gör skillnad.

Låt dem vila sen.
Citera
2015-07-04, 17:49
Medlem
Tyvärr får du olika svar från alla. Vad jag sett från trådar om vader jag läst är att många påstår att X gett dem större vader. Sen kommer det alltid folk som också gör som X och deras vader växer inte. Så jag tror det mycket är genetiskt. Själv cyklar jag numera 2-3h intensivt intervall i veckan för att se om det ska ge vaderna lite kött. Men det tar säkert 1 år innan jag vet om det verkligen ger resultat så runt 10 månader kvar på mitt exprement. Dock tar inte träningscykeln allt för mycket på vaderna. Tror säkert utomhus tar mer, men vet ej.
Citera
2015-07-04, 19:05
Medlem
Pankreatits avatar
Lite teorier från mig ang vader är att det är svårt att få hög belastning och särskilt ett bra TuT pga av den korta slaglängden i rörelsen. Det blir med andra ord tätare mellan starten och stoppen i rörelsen och det är just där de flesta tappar TuTet.
Samma gäller andra övningar också men iom den korta rörelsen blir just vaderna extra känsliga.

Sen är foten uppbyggd lite som en fjäder som hjälper till i koncentriska och absorberar och lagrar i den exentriska, vilket kan betyda att man inte får ut tillräckligt i belastning trots tunga vikter - iaf inte jämt fördelat under ROMet.
Det här händer inte i tex underarmscurl då handen inte är uppbyggs på samma sätt även om slaglängden är tom ännu kortare.

Därför tror jag det är extra viktigt att man kan hålla rörelsen kontrollerad och jämn under varje reps och man lägger sig i det övre repsintervallet och bibehålla belastningen i ändlägena. Ganska svårt om man inte vill köra übersakta iom.
Citera
2015-07-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowell
Ni som har lyckats få era vadmuskler att växa påtagligt, hur har ni gjort? Har ni kört 8-12 reps med tung vikt eller kanske 20-25 reps med lättare vikt? Vill hjärna ha tips på hur man bäst får vadmusklerna att växa.

Jag har aldrig haft jättefeta vader, men intressant nog så tycker jag dom varit störst under perioder där jag inte kört så mycket gym men istället joggat, typ när jag legat i träning inför marathon. Bro-science på hög nivå, men kanske talar det för att vader svarar bäst på låg belastning under lång tid? Detta bör du dock ta som extremt anekdotisk evidens
Citera
2015-07-04, 23:12
Medlem
qdqdqs avatar
Oavsett om man använder sig av låg hög reps eller en kombo, så är det progressiv överbelastning som gäller. Tror många glömmer det med just vader bara för att det är så lätt att få pump i dem, så de kör samma vikter reps om och om igen.

Samma gällande utförandet många bara stutsar upp och ner med värsta momentet man kan tänka sig, så att det blir helt värdelös TuT. Man ska trycka upp vikten och verkligen känna hur muskeln kontraherar samt pressa ordentligt i toppläget.
Citera
2015-07-05, 13:08
Medlem
Shepard25s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whaaam
Jag har aldrig haft jättefeta vader, men intressant nog så tycker jag dom varit störst under perioder där jag inte kört så mycket gym men istället joggat, typ när jag legat i träning inför marathon. Bro-science på hög nivå, men kanske talar det för att vader svarar bäst på låg belastning under lång tid? Detta bör du dock ta som extremt anekdotisk evidens

Nej det stämmer väl ganska bra med den kunskap som finns om vadens muskeluppbyggnad. Muskler som primärt skall arbeta långsamt under längre perioder, det vill säga när vi springer/går.

http://traningslara.se/vaderna/

http://traningslara.se/kan-lopning-ge-storre-vader/
Citera
2015-07-05, 13:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shepard25
Nej det stämmer väl ganska bra med den kunskap som finns om vadens muskeluppbyggnad. Muskler som primärt skall arbeta långsamt under längre perioder, det vill säga när vi springer/går.

http://traningslara.se/vaderna/

http://traningslara.se/kan-lopning-ge-storre-vader/

Intressant. Då bör man inte helt underskatta den personliga empirin mao

Trevlig sida du länkade till btw. Ser ut att innehålla en hel del matnyttiga artiklar.
Citera
2015-07-14, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cowell

Genetiskt är det inte jätte lätt att fa större vader, men klart det gar, dock manga som har Problem med det. Dessutom är det manga som kör 4set 4övningar biceps o ser rikigt bra skillnad, o sen kör 1set 1övning vader? Ingen Logik (eller kanske ngn som kann förklara, kann inte allt...), jag säger sahär: kör minst tre o0lika vadövningar 4set, börja dock lungt - lätt att överanstränga dem. kör runt 12 reps, men det är inte sa noga, se till att du tar i som fan o att det känns.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in