Citat:
Ursprungligen postat av
Jane-K
Låter väldigt ovanligt för mig, men visst det här kan ju vara sant. Jag trodde mer att det var mot folk som är ett ''hot''
Men om vissa tycker det är kul att göra så mot andra och inte förstår varför det får göra så är de typ sadister, psykopater, sociopater? kan tänka mig att det finns en del auktoritärer som kanske har sådana diagnoser och kan vara kapabla till att göra sådana handlingar mot folk som de väljer ut pga något. Så det är nån slags lek/mindgames som ger en känsla av makt eller nåt?
Absolut kan det vara folk som är någon form av hot, det var förmodligen på det sättet de uppmärksammades utav de som känner till/ arbetar med det här. Det är antagligen så de som är utsatta har blivit utvalda, de har på ett eller annat sätt hamnat i dessa människors fokus, kan va genom gemensamma relationer, granne eller att man har gjort sig känd på något sätt.
Diagnoser är relativt ovanligt men ja det är folk som tycker att det är kul att plåga folk, sen verkar det också ske i grupp så dynamiken är förmodligen upplagd på ett sätt där det inte känns som att det de gör är så extremt som det egentligen är. Man kan jämföra det med mobbning i mellanstadiet, vissa tittar ju bara på när mobbningen sker och upplever det inte som att det denna gör är särskilt elakt även fast det känns helt fruktansvärt för den som blir mobbad när alla bara tittar på. Ja maktspel är det absolut, de känner förmodligen tillfredsställelse när de får göra så här, vissa människor är ju helt enkelt bara vidriga. Människan i sig är ju en flockvarelse som gärna vill passa in i gruppen, att gemensamt förtrycka någon skapar ett starkare band och bättre självkänsla vilket är väl något som motiverar.
Sen som sagt så finns det ju något som det forskas om som är relaterat till det här. Har väl något inom medicin och fysik (kanske psykologi) att göra. Men man behöver nog vara på forskar nivå inom dessa ämnen för att fatta någonting...