2024-12-20, 18:14
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Nu har vi det här spektaklet att se fram emot.

Citat:
Anmälan till Palmemordskonferensen 2025 är nu öppen, och du hittar en informationsvideo här:
https://youtu.be/OGb8zZhP-vc

Palmemordskonferensen 2025 kommer att hållas lördagen den 1 mars 2025. Konferensen startar lite innan 10:00, med insläpp från 09:00. Platsen för konferensen är Westmanska Palatset, Holländargatan 17, 111 60 Stockholm (bakom Adolf Fredriks kyrka.) Föredrag och diskussioner kommer hålla på till ca 17:00 - 18:00, och konferensen fortsätter då med mingel i ett par timmar till för den som vill. Möjlighet att köpa öl, vin eller alkoholfria drycker kommer att finnas.

Vi håller på att bygga agendan men några talare vi redan har klara är Gunnar Wall som kommer prata om gärningsmannaprofiler. Docent Christian Dahlman från Lunds Universitet kommer prata om Bevisvärdering. Historikern Mats Deland om Stay behind nätverket. Polisen Sonny Björk som arbetat med polisutredningen kring mordet kommer tala om det kriminaltekniska materialet i förundersökningen. Inga-Britt Ahlenius från Granskningskommissionen kommer tala om Granskningskommissionens rapport. Det kommer även tal om forskning i olika teman kring mordet och ny information som dykt upp i ämnet sedan förra året.

Fler talare kommer presenteras längre fram.

Kostnaden för konferensen är 950 kr. Lunch och eftermiddagsfika ingår, kaffe och te finns hela dagen i anslutning till lokalen.
Använd formuläret nedan för att anmäla dig, skicka sedan 950 kr via Swish till 073-408 56 34 (Mattias Kressmark) När du betalt är din anmälan giltig och du kommer få en bekräftelse på email. När konferensen är slutsåld kommer formuläret stängas.
https://tinyurl.com/bde6hn5n

Konferensen anordnas av Mattias Kressmark, Jonas Nyman & Susanne Höglin. Du kan kontakta oss på (+46) 73 408 56 34 eller mattias@kressmark.com om du undrar över något.

Låter intressant men tror ändå inte det blir något för min del.

Kopierade detta rakt av från Facebook (där det ploppade upp i flödet).
Citera
2024-12-22, 17:36
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Det finns ju en snubbe som heter Mathias "Matte" Oscarsson och på sin YouTube-kanal har den mannen en hel massa prylar om Palmemordet.

Namn på YT-kanalen: Matte (@MATTETRUEFACT)

Han beskriver kanalen med egna ord:

Citat:
This channel have under 2 years covered parts of the murder of Olof Palme 1986 with over 180 videos, and found that Swedish Police covered up the murder. It was discovered from analyzing the 1986 911 tapes. The channel will now cover the murders of 12-16 people i Nacka i Sweden july 2013. Where a US citizen was murdered in a organized hit. Murders not investigated, and instead also covered by the authoraties. The solution can be found in the 911 tapes from that day, also. Police and people in the judicial / government system, are involved in the cover up. Deep enhancement of 911 files, expose the truth that SWE DA totally ignore. Gunshots are not investigated. Starting Jan 2025, I will expose all in English or subtitled videos. Stay tuned.

Citat:
Jag har belyst Palmemordet under snart 2 år...serien fortsätter på hemsidan www.truefact.se. Det är dags att gå vidare med YT kanalen och visa nya serier och framföra Nackamorden som inte utreds. Best regards / Allt väl Matte

Tycker ni att han har gjort några bra analyser, har han något vettigt att framföra? Finns väldigt många videos (162 st.) att kolla på där och jag har knappt hunnit med att starta.
Citera
2024-12-22, 21:54
Medlem
Christer Pettersson sa i tv att när han fick livstidsdomen i tingsrätten tänkte han nöjda sig (inte överklaga) men hans advokat övertalade honom att överklaga.
Det ser jag som ett erkännande.
Vem skulle inte överklaga om man var oskyldig.
Tänk att folk ser konspirationer i allting.
Om inte Anna Linds mördare blivit tagen på en gång så hade det väl varit CIA, Israel, Kurderna och ryssarna det med.
Han sa även vid nåt annat tillfälle att det är bara Gud och jag som vet vem som mördade Palme.
Men han ändrade sig snabbt och sa att bara Gud vet.
Dessutom ett väldigt dåligt polisarbete.
Dagen efter mordet (eller ett par dagar) fick de tips om att C P hade sagt att han gjort nåt hemskt och betett sig konstigt men det tog flera veckor innan de följde upp tipset.
Hade de tagit honom direkt hade de kanske hittat krutstänk på kläderna.
Det var tack vare det tipset han vart misstänk till slut.
Senast redigerad av Flashmaxad 2024-12-22 kl. 22:30.
Citera
2024-12-23, 01:05
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashmaxad
Christer Pettersson sa i tv att när han fick livstidsdomen i tingsrätten tänkte han nöjda sig (inte överklaga) men hans advokat övertalade honom att överklaga.
Det ser jag som ett erkännande.
Vem skulle inte överklaga om man var oskyldig.
Tänk att folk ser konspirationer i allting.
Om inte Anna Linds mördare blivit tagen på en gång så hade det väl varit CIA, Israel, Kurderna och ryssarna det med.
Han sa även vid nåt annat tillfälle att det är bara Gud och jag som vet vem som mördade Palme.
Men han ändrade sig snabbt och sa att bara Gud vet.
Dessutom ett väldigt dåligt polisarbete.
Dagen efter mordet (eller ett par dagar) fick de tips om att C P hade sagt att han gjort nåt hemskt och betett sig konstigt men det tog flera veckor innan de följde upp tipset.
Hade de tagit honom direkt hade de kanske hittat krutstänk på kläderna.
Det var tack vare det tipset han vart misstänk till slut.

Mijalovic hade politiska motiv. Att han hörde röster och skit ska man ta med en nypa salt. Hade han inte fastnat på kamerorna skulle man då gett fan i att utredda om mordet kunde vara utfört av en person med bakgrund kring kriget i Jugoslavien och bara letat efter vilken dåre som?

Man brukar anföra mordet på Lindh för att illustrera att Palme troligtvis också blev mördad av någon som enbart drevs av sjuklighet. Detta blir något missvisande. Mijalovic var inte del i en större konspiration, nej, men han agerade inte med ett motiv som var helt isolerat.

Men till mordet på Palme. Många är väldigt kategoriska när de väljer mellan ensam galning och konspiration, amatör eller proffs, samtidigt som det finns allsköns saker mitt i mellan att beakta. Terrororganisationer exempelvis är ofta det du finner vara mittemellan.

Att mordet inte lösts kan mycket väl bero på ett alltför kategoriskt tänkande, något som om du pratar med människor från forna Jugoslavien eller Mellanöstern är ett otänkbart sätt att tänka på.

Nu är inte Sverige Balkan eller Libanon men vi är samtidigt långt ifrån något USA. Vad FBI har att säga om saken har hela tiden varit i fokus för många. Det spiller över i en tolkning som är gjord efter amerikanska förhållanden där rena ensamma galningar har tillgång till skjutvapen sen de gick i blöjor. Lägg här också till att amerikanska presidenter till skillnad från Palme inte springer ute på stan hipp som happ och därför först främst råkar ut för attentat begångna av tokstollar som skiter i planering och sitt eget liv.

Om en amerikansk president under Kalla kriget hade haft samma urusla säkerhetstänk som Palme och blivit mördad på det sätt som Palme blev mördad hade jag gärna velat se om amerikanska utredare bara hade letat störda ensamma individer.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-23 kl. 01:18.
Citera
2024-12-23, 01:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrComfort
Mijalovic hade politiska motiv. Att han hörde röster och skit ska man ta med en nypa salt. Hade han inte fastnat på kamerorna skulle man då gett fan i att utredda om mordet kunde vara utfört av en person med bakgrund kring kriget i Jugoslavien och bara letat efter vilken dåre som?

Man brukar anföra mordet på Lindh för att illustrera att Palme troligtvis också blev mördad av någon som enbart drevs av sjuklighet. Detta blir något missvisande. Mijalovic var inte del i en större konspiration, nej, men han agerade inte med ett motiv som var helt isolerat.

Men till mordet på Palme. Många är väldigt kategoriska när de väljer mellan ensam galning och konspiration, amatör eller proffs, samtidigt som det finns allsköns saker mitt i mellan att beakta. Terrororganisationer exempelvis är ofta det du finner vara mittemellan.

Att mordet inte lösts kan mycket väl bero på ett alltför kategoriskt tänkande, något som om du pratar med människor från forna Jugoslavien eller Mellanöstern är ett otänkbart sätt att tänka på.

Nu är inte Sverige Balkan eller Libanon men vi är samtidigt långt ifrån något USA. Vad FBI har att säga om saken har hela tiden varit i fokus för många. Det spiller över i en tolkning som är gjord efter amerikanska förhållanden där rena ensamma galningar har tillgång till skjutvapen sen de gick i blöjor. Lägg här också till att amerikanska presidenter till skillnad från Palme inte springer ute på stan hipp som happ och därför först främst råkar ut för attentat av tokstollar som skiter i planering och sitt eget liv.

Om en amerikansk president under Kalla kriget hade haft samma urusla säkerhetstänk som Palme och blivit mördad på det sätt som Palme blev mördad hade jag gärna velat se om amerikanska utredare bara hade letat störda ensamma individer.

Men du säger inget om det jag tycker var ett erkännande från C P.
Att han inte tänkte överklaga livstidsdomen.
Jag kommer ihåg när de spelade sorgmusik på radion och när jag slog på tv:n så var Palme mördad.
Jag har följt alla nyhetssändningar på den tiden.
Och de flesta intervjuer med C P.
Senast redigerad av Flashmaxad 2024-12-23 kl. 01:26.
Citera
2024-12-23, 01:51
Medlem
DrComforts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashmaxad
Men du säger inget om det jag tycker var ett erkännande från C P.
Att han inte tänkte överklaga livstidsdomen.
Jag kommer ihåg när de spelade sorgmusik på radion och när jag slog på tv:n så var Palme mördad.
Jag har följt alla nyhetssändningar på den tiden.
Och de flesta intervjuer med C P.

Att CP från början inte överklagade Tingsrättens dom kan bero på andra omständigheter än att det var ett erkännande. En anledning kan vara att han var delaktig i mordet men inte mördaren men överklagade inte för att skydda andra inblandade. Låter tossigt men om du tror på CP är det kanske något du ska överväga att fundera kring.

När man talar om CP som GM är det två motiv som lyfts fram. Ett är att han egentligen var ute efter Sigge. Det andra att han hade på uppdrag av Tingström att fimpa Palme. Oavsett vad kan det mycket väl tänkas att CP hade medbrottslingar.

Om CP hade något med mordet att göra är Ulf Spinnars en tänkbar skytt. Köper själv inte deras utsaga att Ulf Spinnars var kvar i lägenheten. Kan mycket väl vara så att han var den som stod placerad vid Dekorima. Behöver inte varit att de tänkt mörda någon utan ett rån som gick åt helvete för de så kallade rånarbröderna.

Jag utesluter inte CP men i det utesluter jag inte att han kan vara inblandad utan att ha varit den som sköt.

Sedan, även om han inte först överklagade behöver ju inte betydda att han planerade göra det i ett senare skedde. Kom ihåg att CP troligtvis inte bangade att sitta inne ett tag för att ta igen sig på kåken, en miljö som han var van vid och kanske inte ens hade något emot att vara i och dessutom var litegrann kung i. Det är en medfaren kåkfarare vi har att göra med. En sådan planerar inte sitt nästa steg som medelsvensson precis.

Nej fan, i min bok är CP fortfarande intressant. Tror rent av vi kommer se han göra come back i dramat bland Palmemordsnördar.

Om inte annat skänker han poesi till alltsammans:

”Den röda rosens budskap skrevs i blod”.
Senast redigerad av DrComfort 2024-12-23 kl. 02:03.
Citera
2024-12-23, 02:21
Medlem
I min värld är C P möraden
Palmes fru pekade ju ut skytten.
Om det varit tvärt om att hon blivit skjuten och Palme hade pekat ut slkytten hade ingen tvivlat..
Senast redigerad av Flashmaxad 2024-12-23 kl. 02:38.
Citera
2024-12-26, 17:50
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Det finns ju en snubbe som heter Mathias "Matte" Oscarsson och på sin YouTube-kanal har den mannen en hel massa prylar om Palmemordet.

Namn på YT-kanalen: Matte (@MATTETRUEFACT)

Tycker ni att han har gjort några bra analyser, har han något vettigt att framföra? Finns väldigt många videos (162 st.) att kolla på där och jag har knappt hunnit med att starta.

Detta är en lista över alla videos på kanalen:
Citera
2024-12-26, 17:51
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Detta är en lista över alla videos på kanalen:

Det var så många att alla inte fick plats, här är resten:

Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2024-12-26 kl. 17:53.
Citera
2024-12-30, 18:09
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Vi har ju också Otto's Insight på YouTube med massa videos om Palmemordet.

Otto Ekevi beskriver själv sin kanal som "den seriösa Youtube-kanalen om Palmemordet" och det måste vi väl tolka som att han inte fullt ut gillar Mathias "Matte" Oscarsson och hans YouTube-kanal? För vilken skulle han annars syfta på?

Jag visste f ö inte att det fanns så mycket material på YT om detta.
Citera
2025-01-03, 18:12
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Vi har ju också Otto's Insight på YouTube med massa videos om Palmemordet.

Citat:
Mathias "Matte" Oscarsson och på sin YouTube-kanal har den mannen en hel massa prylar om Palmemordet. Namn på YT-kanalen: Matte (@MATTETRUEFACT

Inte nog med dessa två mega-kanaler. Vi kan också glädjas över YT-kanalen Filmetablissemanget som har en del videos om Palmemordet.

Ett ynka axplock skulle kunna vara:

YT-länk till "Julspecial: Palmemordet Cover-up (sanningarna bakom mörkläggningen) 24 dec 2024"

Inte hunnit kolla igenom några av alla de videos på denna kanal. Vilken kanal tycker ni har bäst content om detta fall?
Senast redigerad av CtrlAltDelThis 2025-01-03 kl. 18:19.
Citera
2025-01-24, 17:58
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Citat:
Nu har vi det här spektaklet att se fram emot.

Citat:
Anmälan till Palmemordskonferensen 2025 är nu öppen, och du hittar en informationsvideo här:
https://youtu.be/OGb8zZhP-vc

Palmemordskonferensen 2025 kommer att hållas lördagen den 1 mars 2025. Konferensen startar lite innan 10:00, med insläpp från 09:00. Platsen för konferensen är Westmanska Palatset, Holländargatan 17, 111 60 Stockholm (bakom Adolf Fredriks kyrka.) Föredrag och diskussioner kommer hålla på till ca 17:00 - 18:00, och konferensen fortsätter då med mingel i ett par timmar till för den som vill. Möjlighet att köpa öl, vin eller alkoholfria drycker kommer att finnas.

Vi håller på att bygga agendan men några talare vi redan har klara är Gunnar Wall som kommer prata om gärningsmannaprofiler. Docent Christian Dahlman från Lunds Universitet kommer prata om Bevisvärdering. Historikern Mats Deland om Stay behind nätverket. Polisen Sonny Björk som arbetat med polisutredningen kring mordet kommer tala om det kriminaltekniska materialet i förundersökningen. Inga-Britt Ahlenius från Granskningskommissionen kommer tala om Granskningskommissionens rapport. Det kommer även tal om forskning i olika teman kring mordet och ny information som dykt upp i ämnet sedan förra året.

Fler talare kommer presenteras längre fram.

Kostnaden för konferensen är 950 kr. Lunch och eftermiddagsfika ingår, kaffe och te finns hela dagen i anslutning till lokalen.
Använd formuläret nedan för att anmäla dig, skicka sedan 950 kr via Swish till 073-408 56 34 (Mattias Kressmark) När du betalt är din anmälan giltig och du kommer få en bekräftelse på email. När konferensen är slutsåld kommer formuläret stängas.
https://tinyurl.com/bde6hn5n

Konferensen anordnas av Mattias Kressmark, Jonas Nyman & Susanne Höglin. Du kan kontakta oss på (+46) 73 408 56 34 eller mattias@kressmark.com om du undrar över något.

Låter intressant men tror ändå inte det blir något för min del.

Senaste nyheten om spektaklet är detta:

Citat:
Palmemordskonferensen 2025

Palmemordskonferensen 2025 kommer hållas lördagen den 1 mars 2025 på Westmanska Palatset, Holländargatan 17 i Stockholm (bakom Adolf Fredriks kyrka.)

Konferensen är slutsåld.

Någon som var där och ugglade förra året?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in