Citat:
Ursprungligen postat av
affalterbach
Ok, då är jag med er båda.
Vad tror ni att beloppet kan bli om jag har valt att betala?
Straffet för ofredande är böter eller upp till 1 års fängelse. Böter utdelas i sk dagsböter som ligger mellan 30 och 150 dagsböter, hur många dagsböter det blir beror på hur allvarligt brottet är (i förhållande till den skala som omfattar just det brottet då och inte jämfört med t.ex. ett annat grovt brott). En dagsbot är minst 50 kr och max 1000 kr (tror jag..)och hur stor en dagsbot är i ditt fall beror på hur din ekonomiska situation ser ut. Det lägsta beloppet är således 30 * 50 = 1500 kr.
Att avgöra hur många dagsböter som kan tänkas vara rimligt i ditt fall blir i bästa fall en gissningslek eftersom det inte går att avgöra utan att ta del av allt som ligger till grund för ett eventuellt åtal. Dock så tillkommer 500 kr till brottsofferfonden eftersom brottet innehåller fängelse i straffskalan.
Om det är så att den du har ofredat inte är intresserad av att du ska åtalas så antyder ju det att själva ofredandet inte i sig borde vara speciellt anmärkningsvärt, det låter i så fall mest som att tjejen helt enkelt bara vill bli lämnad ifred och sen i övrigt inte upplever sig hotad eller någonting sånt. Att det inte varit tal om något skadestånd tyder också på att det inte är så allvarligt.
Jag vill inte riktigt gå in på hur jag resonerar kring vad du borde göra eftersom det är fullt möjligt att jag är helt ute och cyklar (utgå från att jag är det och rådfråga en riktig jurist) men jag skulle inte godta ett strafföreläggande i det läget då jag inte ser det som särskilt sannolikt att ett åtal skulle hålla i domstol (givet att det inte är värre än du beskriver det och att tjejen i fråga faktiskt inte är intresserad av att du ska åtalas och därmed inte samarbetar med åklagaren) men även om det skulle göra det så kommer åklagaren att yrka på samma straff ändå (åklagaren kan inte yrka på ett högre straff för att straffa dig för att du krånglar).
Det du ska erkänna är att du har skickat de mail som du påstås ha skickat, du ska absolut _inte_ erkänna något brott här eftersom du ur ditt perspektiv inte har begått något brott. Brottet existerar som sagt i praktiken enbart om tjejen i fråga faktiskt upplever sig som ofredad till den grad att _hon_ vill att åklagaren väcker åtal.
Disclaimer: IANAL o.s.v.