• 1
  • 2
2015-07-02, 13:07
Medlem
Vad kallas sättet man använder sig av när man vill förminska/håna någon i en debatt genom att säga saker som inte har med saken att göra för att få andra att skratta åt en? T.ex när man har bättre argument och motståndaren helt sonika byter samtalsämne för att i ett tappert vingslag försöka vinna intresse bland åskådarna.

Tack påförhand
Citera
2015-07-02, 13:11
Medlem
tegelpanna123s avatar
Off topic?
Citera
2015-07-02, 13:13
Medlem
Illuminati444s avatar
Ad hominem? - Argumentera personen.
Halmgubbe (straw man argument) - Medvetet förvränga det som sades och argumentera något helt annat. I ett försök att "vinna argument" och ofta förlöjliga personen.
Senast redigerad av Illuminati444 2015-07-02 kl. 13:15.
Citera
2015-07-02, 13:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminati444
Ad hominem? - Argumentera personen.
Halmgubbe (straw man argument) - Medvetet förvränga det som sades och argumentera något helt annat. I ett försök att "vinna argument" och ofta förlöjliga personen.

Ad hominem Tack
Citera
2015-07-02, 14:08
Medlem
Det finns olika typer.

Här finner du en lista över fler, som t.ex. misstänkliggörande:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Argume...vanta_argument
Citera
2015-07-02, 15:15
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Härskarteknik.
Citera
2015-07-03, 05:36
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Härskarteknik.

Nej.
Citera
2015-07-03, 19:38
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Nej.
Utveckla det där. Det är en härskarteknik att medvetet bete sig nedvärderande för att få sin motståndare ur balans. Det är ett samlingsord för bl a sådant du har nämnt tidigare i tråden.
Citera
2015-07-04, 00:34
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Utveckla det där. Det är en härskarteknik att medvetet bete sig nedvärderande för att få sin motståndare ur balans. Det är ett samlingsord för bl a sådant du har nämnt tidigare i tråden.

Citat:
Vad kallas sättet man använder sig av när man vill förminska/håna någon i en debatt genom att säga saker som inte har med saken att göra för att få andra att skratta åt en? T.ex när man har bättre argument och motståndaren helt sonika byter samtalsämne för att i ett tappert vingslag försöka vinna intresse bland åskådarna.

Tack påförhand

Mvh
Citera
2015-07-04, 01:11
Det är inte ad hominem. Ad hominem har felaktigt hävdats vara förolämpningar. Ad hominem är dock att säga att motståndarens Argument är fel pga en förolämpning.

Ex.

Min motståndare är en idiot = Ej Ad hominem.
Min motståndares förslag angående nya skatter är dåligt eftersom han är en idiot = Ad hominem.
Citera
2015-07-04, 01:16
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz
Det är inte ad hominem. Ad hominem har felaktigt hävdats vara förolämpningar. Ad hominem är dock att säga att motståndarens Argument är fel pga en förolämpning.

Ex.

Min motståndares förslag angående nya skatter är dåligt eftersom han är en idiot = Ad hominem.

Du har fel, Ad hominem är ett samlingsbegrepp av flera osakliga argument som har med personen att göra.
Citera
2015-07-04, 18:42
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priz

Ex.

Citat:
Du har fel, Ad hominem är ett samlingsbegrepp av flera osakliga argument som har med personen att göra.

Vad händer om personen är en idiot då- då är det ju bara ett konstaterande - eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in