Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 3
  • 4
2016-08-10, 21:11
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varsomfolk
Det har nyligen avslöjats att Fred Nyberg har ett finansiellt intresse i att cannabis mfl droger skall fortsätta att vara olagliga.

Avslöjandet gjordes av snillet Johan Svensson (@snilletjohan) som är en aktiv debattör i narkotikafrågan och förespråkar harm reduction samt en evidensbaserad narkotikapoltik.

https://twitter.com/snilletjohan/sta...21766586298368

För de som inte redan känner till Fred Nyberg så är han en känd propagandamakare som är känd för att sprida felaktigheter propaganda och överdrifter i media. Fred presenterar någorlunda seriös forskning inför sina forskarkollegor men predikar sedan ut direkta felaktigheter utan någon som helst vetenskaplig grund i media.

Ett exempel på detta är hans fullständigt skrattretande lista över drogers farlighet som kan ses i följande spoiler.


Hela Freds karriär vilar på att de konventionella syntetiska läkemedlen som finns på marknaden nu som ofta är baserade på opiater fortsätter att vara aktuella och inte blir utbytta av bättre alternativ.

http://www.inrcworld.org/contact.htm

Enligt hemsidan så sitter Fred med i organisationen som President till och med 2017:

Vad är era tankar kring detta? Är någon ens förvånad? Vill någon kontakta honom för att lyckas få en kommentar kanske? Var vänlig att rätta mig om jag har fel i något jag har skrivit. Jag vill ju inte vara sämre själv.



Är väldigt nyfiken på vart du hittat Fred Nybergs lista över de farligaste drogerna? Läste igenom FS dom där han likställer kokain och heroin.

"Vid förhöret med Fred Nyberg, sammanställt med hans skriftliga utlåtande, har framkommit bl.a. följande. Kokainet är ett av de mest beroendeframkallande narkotiska preparaten. Det har en kraftig påverkan på hjärnan i likhet med vad heroinet har. Vissa individer löper större risk att drabbas av kokainberoende än andra, vilket är kopplat till bl.a. genetiska förutsättningar. En av tio brukare utvecklar beroende av kokain, medan motsvarande tal för heroin är en av fem. Med hjälp av djurexperimentella metoder har man lyckats fastställa att kokain är 2,5 gånger mer potent som beroendeframkallande drog jämfört med heroin. Vid en epidemiologisk studie av risk för utveckling av beroende bland olika typer av droger visade kokain en hög risk i jämförelse med andra droger, nästan lika hög risk som heroin. En svaghet vid de epidemiologiska undersökningarna är att missbruket av kokain respektive heroin typiskt sett förekommer i olika kretsar av brukare. I Sverige är det vanligare med dödsfall orsakade av heroinmissbruk än av kokainmissbruk. Detta kan till viss del bero på att heroinfallen dokumenteras särskilt och att kokainmissbruket i större utsträckning är ett dolt missbruk. Antalet dödsfall hänger förstås även samman med hur utbredd användningen är av drogen. När det gäller spridningen av kokainmissbruket i Sverige finns ännu inte alla data. Det går inte heller att med nu tillgängliga data fullt ut jämställa kokainet med heroinet vad gäller toxicitet. I beroendehänseende kan dock de båda drogerna jämställas. "

Han är köpt av åklagare och gör sin "forskning" på beställning av dom.
Citera
2016-08-10, 22:41
  #38
Medlem
Sorry såg att listan gjordes av Kai Knudsen och inte Fred.
Citera
2018-06-30, 21:07
  #39
Medlem
Geographicas avatar
Freddan verkar åtminstone ha ändrat sig en hel del när det gäller medicinsk cannabis det senaste året, nu säger han inte längre att "det inte duger som medicin" det tog många år för honom att inse att han hade fel men det är bättre sent än aldrig.
Citera
2018-07-01, 18:07
  #40
Medlem
Geographicas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Geographica
Freddan verkar åtminstone ha ändrat sig en hel del när det gäller medicinsk cannabis det senaste året, nu säger han inte längre att "det inte duger som medicin" det tog många år för honom att inse att han hade fel men det är bättre sent än aldrig.

Sen gör det i och för sig ingen stor skillnad med tanke på att han i övrigt för det mesta är trångsynt och marknadsför den svenska modellen.
Citera
2023-07-25, 12:07
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av varsomfolk
Det har nyligen avslöjats att Fred Nyberg har ett finansiellt intresse i att cannabis mfl droger skall fortsätta att vara olagliga.

Avslöjandet gjordes av snillet Johan Svensson (@snilletjohan) som är en aktiv debattör i narkotikafrågan och förespråkar harm reduction samt en evidensbaserad narkotikapoltik.

https://twitter.com/snilletjohan/sta...21766586298368

För de som inte redan känner till Fred Nyberg så är han en känd propagandamakare som är känd för att sprida felaktigheter propaganda och överdrifter i media. Fred presenterar någorlunda seriös forskning inför sina forskarkollegor men predikar sedan ut direkta felaktigheter utan någon som helst vetenskaplig grund i media.

Ett exempel på detta är hans fullständigt skrattretande lista över drogers farlighet som kan ses i följande spoiler.


Hela Freds karriär vilar på att de konventionella syntetiska läkemedlen som finns på marknaden nu som ofta är baserade på opiater fortsätter att vara aktuella och inte blir utbytta av bättre alternativ.

http://www.inrcworld.org/contact.htm

Enligt hemsidan så sitter Fred med i organisationen som President till och med 2017:

Vad är era tankar kring detta? Är någon ens förvånad? Vill någon kontakta honom för att lyckas få en kommentar kanske? Var vänlig att rätta mig om jag har fel i något jag har skrivit. Jag vill ju inte vara sämre själv.

Hej. Jag har inte stött på professorns jobb annat än härom dagen då jag kom över en artikel som handlade om cannabis. Kod 420 kallades den från Kanada där 420 var koden för skolans slut 16.20 och att dom skulle träffas och röka en joint. En nästan 3 A4 sidor i 12 pt, lång artikel där så gott som allt var fel. Jag rättade alla felen och skickade det till honom. Men efter vad du skriver så kommer jag inte ha något för det. Han verkar vara politikernas nya Nils Bejerot. Och då är det kört. Tack för ditt inlägg. Men jag förstod inte vad du menade vara felet med den långa listan av droger? Var det hans uppfattning om farlighetsgrad? Eller något annat? Det framkom inte riktigt i din berättelse om professor Fred, lögnaren Fred.
Citera
2023-07-25, 12:11
  #42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av matzola
Hej. Jag har inte stött på professorns jobb annat än härom dagen då jag kom över en artikel som handlade om cannabis. Kod 420 kallades den från Kanada där 420 var koden för skolans slut 16.20 och att dom skulle träffas och röka en joint. En nästan 3 A4 sidor i 12 pt, lång artikel där så gott som allt var fel. Jag rättade alla felen och skickade det till honom. Men efter vad du skriver så kommer jag inte ha något för det. Han verkar vara politikernas nya Nils Bejerot. Och då är det kört. Tack för ditt inlägg. Men jag förstod inte vad du menade vara felet med den långa listan av droger? Var det hans uppfattning om farlighetsgrad? Eller något annat? Det framkom inte riktigt i din berättelse om professor Fred, lögnaren Fred.
Sorry. Nu såg jag. Drogers farlighet.
Citera
2023-07-25, 12:57
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frostflakes
Hehe ja precis. Att inte alla läkemedel som miljontals människor försöker få lagliga blir godkända är helt logiskt. Det finns massa skit där ute, absolut. Man skulle kunna tro att det samma gäller för Cannabis då "storebror" alltid vill vårat bästa, enligt vissa får. I ett utopi kanske det här är sanningen, men i verkligheten så är det pengarna som bestämmer.

Är man inte insatt i ämnet cannabis som i det här fallet eller "insatt" i vad som sker överlag här i världen (Ett helt annan ämne i sig) så är det här ingen "common knowledge" att det är pengar som styr världen och inte marionettdockorna vi kallar våra "ledare".

Sen är det nog ingen som säger att Cannabis inte kommer med ett eget lass med bi-verkningar för vissa individer, Cannabis är inte för alla. Precis som med allt annat här i världen så reagerar man olika på olika saker & substanser. Poängen med hela debatten är om det ska vara KRIMINELLT att självmedicinera sig med en HARMLÖS substans jämfört med många lagliga och direkt av LIVSFARLIGA läkemedel som inte ens har samma positiva effekt på symptomen som en liten växt, som är klassificerad som MEDICIN runt om i världen.

Ska man bli kastad i en jävla bur bara för att du medicinerar dig själv med en harmlös växt där fördelarna väger 1000000x mer än nackdelarna? Är det logiskt? Nej! Att debatten fortfarande pågår trots att det blivit legaliserat på andra ställen i världen är ett bra och tydligt tecken för alla som inte är vidare insatta i ämnet att det är ekonomiska intressen som ligger bakom det hela. Inte att Cannabis har för många bi-effekter.
Jag håller med. Men det största problemet med lagen om ringa narkotikabrott i kroppen är att det följer med att du har straffats för "Ringa Narkotikabrott" i 15 år för alla att läsa i dina papper. Massor av möjligheter till anställningar för dessa ungdomar när dom kommer till arbetsmarknaden kan dom inte söka. Vem vill anställa en "Knarkare" Med den okunskap och kontroll av hur förekommande all hantering av narkotiska preparat i Sverige ligger till är det ingen som vet. Det enda är fakta från tull och polisingripanden. Om någon tar en överdos så ringer ingen 112. Då kommer polisen så fort det rör sig om narkotikarelaterade 112 samtal. Och ingen vet ens ungefär hur mycket av vilken sorts narkotika som används i Sverige. Högst dödlighet i EU borde betyda mest narkomaner. Varför skulle svenskar vara dummare än andra länders brukare och ta fler överdoser? Men det kan ju bero på lagstiftningen och att ingen vågar söka vården i rädsla av att bli stämplade för lång tid som knarkare och ha problem med att få eller behålla körkort och anställningar. Svensk narkotikapolitik är världsunik. När jag bodde i Skåne så köpte jag ett månadskort på båtarna Landskrona-Köpenhamn för 150 kr. Även om jag aldrig åkte så kunde jag visa upp det och säga att jag varit i Köpenhamn och rökt. Där är det lagligt att ta narkotika och då var det ok att ha det i kroppen i Sverige oxå. Kortet räckte som "rimlig tvivel". Då går inte åklagaren vidare med fallet. Detta var 15 år sedan och jag vet inte hur det är nu. Men att straffa bort problemet är helt fel väg att gå. Varför förstår inte Svenska politiker det som hela världen förstår?
Citera
2023-08-30, 15:25
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chillmeister1
Är väldigt nyfiken på vart du hittat Fred Nybergs lista över de farligaste drogerna? Läste igenom FS dom där han likställer kokain och heroin.

"Vid förhöret med Fred Nyberg, sammanställt med hans skriftliga utlåtande, har framkommit bl.a. följande. Kokainet är ett av de mest beroendeframkallande narkotiska preparaten. Det har en kraftig påverkan på hjärnan i likhet med vad heroinet har. Vissa individer löper större risk att drabbas av kokainberoende än andra, vilket är kopplat till bl.a. genetiska förutsättningar. En av tio brukare utvecklar beroende av kokain, medan motsvarande tal för heroin är en av fem. Med hjälp av djurexperimentella metoder har man lyckats fastställa att kokain är 2,5 gånger mer potent som beroendeframkallande drog jämfört med heroin. Vid en epidemiologisk studie av risk för utveckling av beroende bland olika typer av droger visade kokain en hög risk i jämförelse med andra droger, nästan lika hög risk som heroin. En svaghet vid de epidemiologiska undersökningarna är att missbruket av kokain respektive heroin typiskt sett förekommer i olika kretsar av brukare. I Sverige är det vanligare med dödsfall orsakade av heroinmissbruk än av kokainmissbruk. Detta kan till viss del bero på att heroinfallen dokumenteras särskilt och att kokainmissbruket i större utsträckning är ett dolt missbruk. Antalet dödsfall hänger förstås även samman med hur utbredd användningen är av drogen. När det gäller spridningen av kokainmissbruket i Sverige finns ännu inte alla data. Det går inte heller att med nu tillgängliga data fullt ut jämställa kokainet med heroinet vad gäller toxicitet. I beroendehänseende kan dock de båda drogerna jämställas. "

Han är köpt av åklagare och gör sin "forskning" på beställning av dom.

"Heroin har en kraftig påverkan på hjärnan" Det har väl alla droger? Drick en flaska vodka snabbt och se vad som händer. Bättre med heroinet. Det är bara dödligt vid för stora eller starka intravenösa intag. Andnings-centrat i hjärnan slås ut/somnar på "kicken" 15-20 sekunder och du dör av kvävning. Annars är heroin den absolut ofarligaste drog som finns. Jag har tagit intravenöst i 50 år. Dagligen i 30. (skött jobb hela tiden, utom då jag bott i Asien) Är man medveten om farorna så klarar man sig.

Alla sport-adrenalin-junkies lever ju oxå sin hobby på eggen till en vass kniv. Hur många bergsbestigare med eller utan skyddsutrustning, dör det varje år. Bara M:t Everest tar en stor del. Och man behöver ju inte gå via blodet, eller friklättra 900 meter upp i berg.. Muskulärt funkar oxå bra att ta det då helt ofarliga. Röka, sniffa mm mm. Problemet är kostnaden på gatan p g a straffen. Det är nästan halva priset att ta det via blodet.
Visste ni att alkohol är den enda drog där man kan dö av abstinens.
En annan skillnad mellan Heroin & Kokain är att du dör inte av att en smugglad "Heroinboll" i magen spricker. Magsyrorna räddar dig. Kokain dör du gående om det händer att ett smugglat paket spricker i magen. Man ska inte likställa droger som du gör. Kokain och Heroin är som Amfetamin och Valiumpreparat/Benzo. Två olika världar. Alkohol tar alla jämförliga negativa pris. Speciellt tredje person och allmänheten
__________________
Senast redigerad av matzola 2023-08-30 kl. 15:28.
Citera
  • 3
  • 4

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback