• 1
  • 2
2015-07-01, 22:51
Medlem
Powers55s avatar
Hallå

Min VGA skärm som är ansluten till min laptop med win7 slutade fungera idag. Trodde först skärmen var sönder men den fungerar bra om jag kör på intels GPU. Har sånndär växlingsbar gpu.

Bild så ni förstår bättre Grafik

Alltså skärmen fungerar bara när jag använder "power-saving GPU". Kör jag på ATI "high performance GPU" så känner skärmen av att den är ansluten men bilden är bara svart.

Detta har jag provat:
Starta om dator
Installera om drivrutinerna
Koppla ur alla kablar till skärmen
Ändra inställningar
Citera
2015-07-01, 22:59
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powers55
Hallå

Min VGA skärm som är ansluten till min laptop med win7 slutade fungera idag. Trodde först skärmen var sönder men den fungerar bra om jag kör på intels GPU. Har sånndär växlingsbar gpu.

Bild så ni förstår bättre Grafik

Alltså skärmen fungerar bara när jag använder "power-saving GPU". Kör jag på ATI "high performance GPU" så känner skärmen av att den är ansluten men bilden är bara svart.

Detta har jag provat:
Starta om dator
Installera om drivrutinerna
Koppla ur alla kablar till skärmen
Ändra inställningar
Har du kollat svepfrekvensen/uppdateringsfrekvensen dvs. hur många gånger per sekund som bilden uppdateras? Är den ställd högre än skärmen klarar av så får du svart bild.
Citera
2015-07-01, 23:02
Medlem
Kundvagnsdrulles avatar
Om du går in på bildskärmsinställningarna när ditt ATI kort är aktivt (högerklick på skrivbord > skärmupplösning), ser du om din andra skärm är ansluten där?
Citera
2015-07-01, 23:05
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Har du kollat svepfrekvensen/uppdateringsfrekvensen dvs. hur många gånger per sekund som bilden uppdateras? Är den ställd högre än skärmen klarar av så får du svart bild.

Ja 60Hz är den på.
Citera
2015-07-01, 23:06
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kundvagnsdrulle
Om du går in på bildskärmsinställningarna när ditt ATI kort är aktivt (högerklick på skrivbord > skärmupplösning), ser du om din andra skärm är ansluten där?
Ja.

Kan tillägga att jag kan koppla in tvn via HDMI utan problem, bara VGA som inte fungerar.
Senast redigerad av Powers55 2015-07-01 kl. 23:10.
Citera
2015-07-02, 00:04
Medlem
Utomhus123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Powers55
Ja.

Kan tillägga att jag kan koppla in tvn via HDMI utan problem, bara VGA som inte fungerar.

Vga porten på datorn eller skärmen är väl död eller sladden.
Citera
2015-07-02, 06:11
Medlem
failures avatar
Vad är det för dator/skärm och vad kör du för drivrutin för ati kortet?, har du den från tillverkaren så bör det ju fungera om allt är kopplat rätt men vet att i Catalyst 14.4 och över fungerar inte i växlingsbart läge med ati/ati MUXed GPU:er och det kan vara problem med intel/ati MUXed.
Citera
2015-07-02, 15:03
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utomhus123
Vga porten på datorn eller skärmen är väl död eller sladden.
Nej eftersom den fungerar när jag kör på intels gpu alltså är det något med grafikkortet.
Citera
2015-07-02, 15:04
Medlem
Powers55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av failure
Vad är det för dator/skärm och vad kör du för drivrutin för ati kortet?, har du den från tillverkaren så bör det ju fungera om allt är kopplat rätt men vet att i Catalyst 14.4 och över fungerar inte i växlingsbart läge med ati/ati MUXed GPU:er och det kan vara problem med intel/ati MUXed.
Testat senaste från tillverkaren och en äldre version samma resultat på båda.
Citera
2015-07-02, 16:09
Medlem
Powers55s avatar
HP g62 b12eo är modellen. Skärmen är som sagt inget fel på.
Citera
2015-07-02, 19:23
Medlem
Powers55s avatar
Ger nog upp snart, det funkar ju att köra på intel gpun även om den är kass. Spelar inga spel så skitsamma. Bara jobbigt att sitta och koppla om när man vill se på tvn.

Om någon har några mer tips är ni välkomna att förslå dom.
Citera
2015-07-03, 19:25
Medlem
Utomhus123s avatar
Har det aldrig funkat ? Växlingsbar grafik har ju aldrig varit en höjdare, speciellt inte på äldre modeller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in