2015-07-01, 20:35
Medlem
swimmingpools avatar
Om ni fick välja att ha en sommarstuga antingen i Bohusläns skärgård eller i Stockholms skärgård, vad skulle ni välja?

Jag tänker att nog tycker dom flesta att Bohuslän är lika med sommar. Mysigt med fiskargubbar istället för brats. Men å andra sidan har Stockholms skärgård nära till den stora vackra huvudstaden...

Citera
2015-07-01, 21:11
Medlem
smurflers avatar
Tror att de flesta skulle välja i närheten av Stockholm. Precis som du säger så finns närheten till storstaden och om du någon dag blir rastlös kan du alltid åka in till centrum.

That being said, jag tycker absolut inte att prislappen på Stockholms skärgård rättfärdigar vad man faktiskt får. Precis som du säger ser skärgården i det stora hela likadan ut. Det är läget som man betalar för.
Citera
2015-07-01, 23:06
Medlem
Enok1Halvars avatar
Partisk, eftersom man bor på Västkusten
men några få ggr har man varit i Stockholms skärgård ,och det är lite speciellt
men västkusen utkiken till väst är nog enligt mig snäppet bättre
Eller vad säger man om Strömstad-Smögen-Lysekil-Marstrand-Varberg?
vad kan man få motsvariget i (Öst)?
Citera
2015-07-01, 23:33
Medlem
Tjohoo72s avatar
partisk här med men delvis uppvuxen i sthlm.. har sommarhus på ö norr om gbg som vi betalade 4.2 för.. grannens gick för 7 drygt så priserna är abnorma här med men ärligt talat. öppet hav & saltstänk kontra ubåtar och algblomning?
attityden är också helt annorlunda.. baksidan är och förblir baksida ... storebrorskomplexet är bytt mot avund 😨från öst på det friska vackra väst☺
sitter på bryggan nu med en kall öl efter en sen fisketur.. life is good
Citera
2015-07-02, 00:07
Medlem
Svårt som tusan. Jag har vuxit upp med båda och vet inte om det ens går att jämföra? Om jag måste välja så är det väst som gäller, men nog bara för att det för mig känns mer "semester". Stockholms yttre är ju fantastisk den med.
Citera
2015-07-02, 03:20
Medlem
För min del så vill jag väldigt gärna ha en sommarstuga för att komma ut i naturen, och slippa stadslivet. Att då välja en sommarstuga i närheten av Stockholm, för att ha nära just till Stockholm? Det skulle inte passa mig. Mycket möjligt att jag skulle kunna tänka mig Stockholms skärgård, men då skulle jag endast betrakta Stockholm som en plats där jag måste passera för att komma ut till skärgården, men inte tillbringa någon tid i huvudstaden i övrigt.

Stockholms skärgård har jag för övrigt dålig koll på. Mest för att jag aldrig har varit därute. Men jag har bott i Bohuslän, och besökt dess skärgård. Så jag är väl partisk när jag väljer Bohusläns skärgård.
Citera
2015-07-02, 11:36
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amberfly
För min del så vill jag väldigt gärna ha en sommarstuga för att komma ut i naturen, och slippa stadslivet. Att då välja en sommarstuga i närheten av Stockholm, för att ha nära just till Stockholm? Det skulle inte passa mig. Mycket möjligt att jag skulle kunna tänka mig Stockholms skärgård, men då skulle jag endast betrakta Stockholm som en plats där jag måste passera för att komma ut till skärgården, men inte tillbringa någon tid i huvudstaden i övrigt.

Stockholms skärgård har jag för övrigt dålig koll på. Mest för att jag aldrig har varit därute. Men jag har bott i Bohuslän, och besökt dess skärgård. Så jag är väl partisk när jag väljer Bohusläns skärgård.

Instämmer. Varför ha ett sommarhus nära stan när hela tanken är att komma bort från just stan?

Bohuslän väljer jag alla gånger. Havet är blåare, saltare och mycket rikare på djurliv. Gillar man havet, är det Bohuslän man ska satsa på. Där kan man fånga både fisk och skaldjur själv. Dessutom är det mycket skönare stämning än i Stockholms skärgård.
Citera
2015-07-02, 11:54
Medlem
Steff83s avatar
Dom går ju inte att jämföra. Äpplen och päron.
Citera
2015-07-02, 19:14
Medlem
swimmingpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
IVarför ha ett sommarhus nära stan när hela tanken är att komma bort från just stan?
Finns det så lite natur och skog runt Stockholms skärgård...?
Citera
2015-07-02, 23:58
Medlem
Sammanbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool

Jag tänker att nog tycker dom flesta att Bohuslän är lika med sommar. Mysigt med fiskargubbar istället för brats. Men å andra sidan har Stockholms skärgård nära till den stora vackra huvudstaden...

Jag minns när jag besökte en plats i Bohuslän vid kusten på 90-talet. Jag såg en liksom ingenjörsgubbe som såg sur ut, en sån där som kör klossig herrgårdsvagn modell premium, och jag tänkte direkt att han måste vara 08:a, för det var det suraste jag sett på hela dagen och det var inte ett moln på himlen. Men, men, idag hade jag inte varit lika säker. Jag var nog bara fördomsfull och ung i mitt bedömningsssätt. Men det är ändå något som skiljer och det är mer människorna än något annat tror jag. Rätta mig om jag har fel.
Citera
2015-07-03, 00:11
Avslutad
Bohuslän är väldigt vackert (en av världens vackraste platser enligt CNN).

Strömstad, smögen, tjörn och marstrand tips på mysiga ställen. (Inte så långt från den riktiga huvudstaden Göteborg om du blir sugen på stadslivet)
Citera
2015-07-03, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swimmingpool
Finns det så lite natur och skog runt Stockholms skärgård...?

Det handlar inte om det. Du och en annan person trodde att de flesta skulle välja Stockholms skärgård, med tanke på närheten till Stockholm. Den andra personen skrev till och med att om man blir rastlös så är det bara att åka in till centrala Stockholm.

Så jag kan förstå frågan "Varför ha ett sommarhus nära stan när hela tanken är att komma bort från just stan?". Det handlar alltså inte om hur mycket eller lite natur/skog det finns runt Stockholms skärgård.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in