Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 6
  • 7
2017-07-12, 21:13
  #73
Medlem
Ähä det är ju bara av lathet jag skriver bohus såklart.

Om detta med restauranger , i norra Bohuslän.

Menyerna , på restaurangerna längs kusten, ser mest ut som detta. Då är detta än av de bättre restaurangerna , alla andra säljer i princip bara räkfrossa (givetvis båtfrysta räkor) :

http://www.grebys.se/restaurang/var-...-sommaren-2017

Nop ska du göra något roligt får du göra det själv, typ:

http://alltommat.se/recept/pancettal...nerad-gulbeta/

p.s i Grebys meny får du 250 g färska räkor , skalade, till priset av 149 kr. Så kan det kanske vara. Det är inköpspriset för 250 g räkor (efter du skalat dem). Jag ger mig fan på att det är båtfrysta. Eller om de räknar med att dra in kulor på gäster som hinkar öl.

En annan detalj som jag märkte, från deras meny_

Wienerschnitzel
Fläskschnitzel med kallslagen bearnaise, blandsallad, kapris & pommes frites samt ett kryddsmör på vitlök, gräslök & Grebbestadansjovis.


Men varför i helvete skriver de Wienerschnitzel (som SKA vara gjord på klavkött) när det egentligen är en fläskschnitzel , som de dessutom skriver. Humbug. Ungefär som att sätta rubriken:
Oxfile
Fläskfilé med kallslagen bearnaise, blandsallad, kapris & pommes frites samt ett kryddsmör på vitlök, gräslök & Grebbestadansjovis.

Hur är en varmslagen bearnaise, till skillnad från en kallslagen? Ähä jag ska sluta gnälla. Det är bara så svårt ibland. Greby är kanonrestaurang. Ska väl ändå säga det. Maten är rejält fräsch och god. Jävligt trevlig restaurangmiljö. Kan rekommenderas.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2017-07-12 kl. 21:45.
Citera
2017-07-13, 23:14
  #74
Medlem
Ska väl egentligen inte gnälla så mycket på krogkulturen i norra Bohuslän. Lite till bara. Jag finner den skittrist. Visst fräscha råvaror oftast men ganska , eller rejält så, ordinär. Du kan lätt laga allt det själv, även om du bara är en medelgod hemmakock. Inget nytt eller spännande. Fast detta har ju krögarna listat ut. Folk är inte intresserade av någon gourmetmat. Det ska max kosta 270kr för varmrätten. Du går ut för att sitta nära vattnet och kolla på folk och båtar. Ta proffset Dan Lexö, som driver restaurang på Resö på somrarna. Han har fattat detta. Bara kolla på hans meny. Sen var det ett genidrag från hans sida att köra sillbrunch på helgerna (massa olika inläggningar , skitenkelt för krögaren att göra själv, och billigt...så jobbar ett riktigt proffs, fina vinstmarginaler) . Jag har ätit den flera ggr. Mumma mumma

Sen kan man tycka, varför skulle en krog på Resö, med bästa läge ha en Ala carte meny där en stor del av denna består av pizzor? Pizzor? Va? Förklaringen är enkel. Norrmän (som det vimlar av i norra Bohuslän på sommaren) ser pizzor som något mycket mer exklusivt än svenskar (det märker du om du åker till Oslo tex). Detta fattade Dan Lexö när han körde igång restaurangen. Som sagt, så arbetar ett proffs.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2017-07-13 kl. 23:28.
Citera
2017-07-14, 13:16
  #75
Medlem
80231s avatar
Jag har vistats ganska mycket på såväl Västkusten, som i Stockholms skärgård, och tycker att det finns bra saker med båda. Ingen "vinner" så att säga. Dock så hatar jag alla skitmaneter på Västkusten, så måste jag välja bort en skärgård så blir det Bohusläns.
__________________
Senast redigerad av 80231 2017-07-14 kl. 13:20.
Citera
2017-07-15, 19:26
  #76
Medlem
Så blir det som är trist med östkusten, algblomning.

Hursomhelst utöver algblomning eller maneter, var skärgård har sin charm.

Vad jag dock vill påpeka är att Stockholms skärgård är varierande. Lummande med öar av skog och växter, men så har du också den yttre:

https://www.youtube.com/watch?v=Xomf56iOdCs

Detta har uppenbarligen de som enbart upplevt Bohusläns skärgård svårt att fatta (för dem är sthlms skärgård, i princip , alltid lika. Sthlms skärgård är INTE det . Den är mycket mer varierad än Bohusläns skärgård).

Sen kan man ju tröttna på det man upplevt. Ta vår deckaredrottning Camilla Läckberg, uppväxt i Fjällbacka. Var är nu hennes dröm på somrarna? I Norrtälje. Hon är uppväxt i Fjällbacka , skriver om trakterna men att vara där, nop. Jag förstår henne. Man vill bara uppleva något annat.Hade hon varit uppväxt i Norrtälje och alla hennes historier utspelat sig där så hade hon säkert funnit sitt sommarparadis i Fjällbacka.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2017-07-15 kl. 19:59.
Citera
2017-07-17, 00:39
  #77
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulingenbul
Ähä det är ju bara av lathet jag skriver bohus såklart.

Menyerna , på restaurangerna längs kusten, ser mest ut som detta. Då är detta än av de bättre restaurangerna , alla andra säljer i princip bara räkfrossa (givetvis båtfrysta räkor) :

God poäng, det är inte direkt superspännande menyer, Marstrand är väl egentligen den enda klassiska kustorten där utbudet är lite bredare, annars är det jävligt basic, basic kan ju förstås vara helt ok, till och med fantastiskt, men jag håller med om att man kan önska sig ett bredare och intressantare utbud. Sedan är det väl egentligen inte så konstigt att det är mycket fisk och skaldjur, då det är relativt lättillgängliga råvaror av hög kvalité.
Citera
2017-07-17, 11:37
  #78
Medlem
Det är väldigt många fler stockholmare/östkustbor som åker till Västkusten än tvärtom på somrarna, tror det skvallrar rätt väl om vilken skärgård som de flesta föredrar.
Citera
2017-07-17, 16:29
  #79
Medlem
Eller att det bor dubbelt så många i de områden i öst du nämner (en annan sak om vi räknar med utlänningar med, tex norrmän) .

Glöm inte Gotland i sammanhanget

https://tillvaxtverket.se/statistik/...smen-2016.html

Jag väljer Bohuslän varje gång framför sthlms skärgård, men det beror bara på att jag varit där varje sommar sedan jag var barn (nostalgi). Sthlms skärgård är också fin.

Sverige har många fina platser (man ska inte haka upp sig på ett område, anser jag) . Varför inte:

https://www.sanktanna.com/

Sveriges finaste skärgård, som de , i länken, påstår att många säger det är (ja vad fan ska de annars skriva). Hursomhelst , det är en kanonfin skärgård. Mysiga sommarstugor där med.inte speciellt billiga , 3-4 millar vanligt , kanske mer. Billiga sommarstugor, i fint område då blir det till att dra sig upp mot Höga kusten , eller typ 20 mil från sthlm inåt landet.Om man har en svenssonlön och inte vill spendera hela lönen på en sommarstuga dvs. Har man pengar så är det inga problem. Då är valet enkelt. Egen liten ö i Bohuslän. .....lägenhet i New York, några andra bostäder i Karibien kanske sedan....osv.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2017-07-17 kl. 16:57.
Citera
2017-07-20, 17:51
  #80
Medlem
Egentligen tycker jag det är enkelt, jämför Bohuslän:

https://www.youtube.com/watch?v=fmD0u4adJ54

Med Sandhamn:

https://www.youtube.com/watch?v=RnxRvfaYtb8

På Bohuslän kan man , från drönaren, se hur klart vattnet är. Fast visst sthlms skärgård är väl trevlig på sitt sätt, men salta friska hav är det inte.
Citera
2017-07-20, 18:14
  #81
Medlem
Skulle vilja se filmer på lika klart vatten och vegetation från sthlms skärgård, som detta:

https://www.youtube.com/watch?v=xews8xhDKFA
Citera
2017-07-21, 20:40
  #82
Medlem
Fast det är klart, om man kollar på Sandhamn och jämför med ställen i Bohuslän. Det finns ju mycket som tilltalar de som vill lägga till vid en liten lugn hamn. Bra kolla på länken jag gav ovan. Sandhamn liknar ett litet pluttställe på Bohuslän (hört talas om Bovallstrand? Ungefär som Sandhamn) . Liten hamn, få som bor på där, någon (eller några krogar). Samma som alla andra ställen i Stockholms skärgård. Så det beror väl på vad man tycker om.

Smögen, Grebbestad och Strömstad under högsäsong är som att vara på Kreta, Kos, Rhodos när det är fullt med turister. Sandhamn och Vaxholm jmf med detta, även under högsäsong, är som att gå i ett lugnt munkkloster. Så det beror på vad man är ute efter.
__________________
Senast redigerad av bulingenbul 2017-07-21 kl. 20:49.
Citera
2017-07-29, 02:06
  #83
Medlem
Bohuslän alla dagar i veckan. Älskar alla berg och klippor, lukten av fisk och hav. Dialekten.
På mitt smultronställe, på en Bohuslänsk ö, kan jag sitta i timmar och bara njuta.

Annat mot Stockholms skärgård. Har kanske inte sett så mycket av den egentligen för en rättvis jämförelse, men jag är från västkusten så det ligger mig varmt om hjärtat :)
Citera
2017-07-29, 10:34
  #84
Moderator
Siegfrids avatar
Stadsplanering, infrastruktur och arkitektur --> Bostadsorter och områden
/Moderator
Citera
  • 6
  • 7

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback