2005-10-17, 14:35
Medlem
Bråkmakarns avatar
Tjenare

Vilken är den minsta summa pengar ni levt på i ca 5-6 månader?
Nu vill jag inte ha svar från folk som bott hemma, utomlands eller liknande, utan jag vill veta hur folk som bott i antingen lägenhet, hus eller dylikt här i Sverige, och levt riktigt sparsamt under en lite längre tid.

Hur har ni gått tillväga?
Hur lite klarde ni er på?
Hur var det i övrigt?
Vad åt ni för mat?

osv, osv...
Andra som har förslag vad man ska tänka på kan också svara.

/ Bråkis
Citera
2005-10-17, 16:45
Medlem
iommis avatar
jag har klarat mig på tidningsutdelar lön i 4 mån. det gav ca 1300 kr efter skatt. parallellt med detta hade jag studiebidrag, alltså endast bidragsdelen som då var på ca 1900 kr.
hur jag klarade mig, ja det var pasta och nudlar mestadels, inga nöjen, inga öl - inget. jag hade till slut ingen ström för jag kunde inte betala räkningen, utan fick gå ner och ladda betteriet till min sunkiga laptop i tvättstugan..maten förvarades på balkongen, vilken fick funka som kyl/frys (det var vinter). jag lagade maten hos en granne, eller i tvättstugan.
Citera
2005-10-17, 18:01
Medlem
Jag lever på CSN-pengar, 6900 i månaden. Fast då lägger jag uppemot 2000 på alkohol, droger, godis, chips och annat som egentligen är onödigt. 4900 alltså. Om jag verkligen ville skulle jag förstås kunna skära ner mer, göra mig av med telefonen, bredbandet etc. samt sluta käka ute och äta billigare hemma. När jag lagar mat blir det oftast mycket ris/pasta och sedan något slags kött eller fisk. Tror att jag under nuvarande omständigheter skulle kunna leva på 3000-3500 i månaden. Fast det skulle bli rätt tråkigt så det har jag inga planer på.

Dock, vill man göra det så ska man först och främst se över vad man absolut kan undvara och sedan göra sig av med det. Sedan ska man köpa så billig mat som möjligt. Vill man hårddra det så kan man väl leva på potatis och vatten i åtminstone ett par månader utan bristsjukdomar, så då behöver man ju i princip bara betala hyran.
Citera
2005-10-17, 21:17
Medlem
Dr.Dings avatar
Kanske kan vara av intresse?

Fomalhauts fantastiska kalkyl!
http://users.du.se/~hb98sfa/kalkyl.htm
Citera
2005-10-18, 15:15
Medlem
Bråkmakarns avatar
Ja.. Det låter ju så lagom upphetsande
Citera
2005-10-18, 15:28
Medlem
belowyous avatar
njae, har tack och lov inte gjort det, men snudd på.
hade flyttat hemifrån när jag va... 19 tror jag, fick fast anställning. skaffade lägenhet, adsl-abbonemang, telefonabbonemang och såna saker.
3 månader senare blev jag blåst på jobbet, från "fast anställning på heltid" till "timanställd vid behov". sade upp lägenheten och dagen jag flyttade hem igen ägde jag bara ett par hundralappar. har aldrig varit pankare.
inte blev det bättre av att jag fick betala telia i 1½ år till för ett abbonemang jag inte använde. och när jag väl sade upp det (efter bindningstidens slut) fick jag betala 365 kronor extra för det. lite OT, men kunde inte låta bli...

förresten så fick "jobbet" både facket och yrkesinspektionen på sig efter den incidenten.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in