2015-07-01, 12:21
Medlem
Hittade ingen tråd om det direkt så moderator får flytta den om jag har fel. Vår högt ärade Bogomil var ju först ute och utmanade mig. Och förlorade.

Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Detaljerna omkring gen 1 & 2's inkonsekvenser är tills vidare:

a/ Dag/natt existerar före solens skapelse.

b/ Skapelsesföljden är oilka i gen 1 & 2.
A. Nu finns det bevisligen en dimension som vi människor inte kan se ---> andevärlden och himlen, som Gud också sägs ha skapat. Innan han skapade människan fanns redan den himmel Gud och änglarna bor i, så det handlar sannolikt om en ljuskälla som inte vi kan se. Sen skapar han solen och månen vars enda syfte är att uppehålla liv på jorden och ge oss ljus och utmärka högtider, dagar och år som det står skrivet. Det är lätt att glömma bort att berättelsen inte bara handlar om jordens skapelse utan om universum, alla stjärnor, planeter + de andliga dimensionerna.

B. Jag ser inga avvikelser, bara en mer detaljerad version på samma tema.

Det var mitt svar på Bogos fråga. Nu fortsätter jag på samma tema själv eftersom Bogomil verkar ha blivit svarslös och fått kalla fötter.

Var Johannes Döparen Elia som skulle komma?

Ja.

Ni må tro det eller inte, han är Elia som skulle komma. Matt 11:14

Nej.

Och detta var Johannes vittnesbörd när judarna i Jerusalem sände präster och leviter för att fråga honom: ”Vem är du?” Han bekände och förnekade inte, han bekände: ”Jag är inte Messias.” De frågade: ”Vad är du då? Är du Elia?” Han svarade: ”Nej, det är jag inte.” – ”Är du Profeten?” – ”Nej”, svarade han. Joh 1:19-21

Låter som en klar motsägelse, eller hur? Jesus som påstår att han är Elia, medan han själv förnekar det. Men båda har rätt., för vad sa ängeln Gabriel (Lu 1:19) till Johannes far?

Och han skall gå före honom med Elias ande och kraft, för att vända fädernas hjärtan till deras barn och ge de ohörsamma ett rättfärdigt sinne, så att Herren får ett folk som är berett.” Luk 1:17

Aha! Han skulle ha Elias ande! Han skulle alltså inte VARA Elia. Hur det är möjligt? För det första ska jag inte gå in på för det är delvis off-topic och lite komplicerat, för det andra hände samma sak med profeten Elisha, som också fick Elias ande efter Elias död.

Profeterna från Jeriko hade stått på avstånd och sett Elisha. ”Nu finns Elias ande hos Elisha”, sade de, och så gick de honom till mötes och kastade sig till marken inför honom. 2Kung 2:15

Två exempel på motsägelser som vid närmare granskning inte är motsägelser eller fel i bibeln. Har ni själva fler exempel att komma med ska jag försöka besvara de också.
Citera
2015-07-01, 12:28
Medlem
Hörre TS vem är Elia ?
Citera
2015-07-01, 12:31
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ursprungligen postat av Bogomil
Detaljerna omkring gen 1 & 2's inkonsekvenser är tills vidare:

a/ Dag/natt existerar före solens skapelse.

b/ Skapelsesföljden är olika i gen 1 & 2.

Citat:
Ursprungligen postat av Hermandad
A. Nu finns det bevisligen en dimension som vi människor inte kan se ---> andevärlden och himlen, som Gud också sägs ha skapat.

Och bevisen är?

Citat:
Innan han skapade människan fanns redan den himmel Gud och änglarna bor i, så det handlar sannolikt om en ljuskälla som inte vi kan se.

"Sannolikt". Belägg och inte gissninger, tack.

Citat:
B. Jag ser inga avvikelser, bara en mer detaljerad version på samma tema.

Kronologien omkring skapelsen av Adam, Eva och djuren är olika i gen 1 och gen 2.
Citera
2015-07-01, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mitthopp
Hörre TS vem är Elia ?
Profeten Elia https://sv.wikipedia.org/wiki/Elia
Citera
2015-07-01, 12:38
Medlem
Här har ni en lista på 495 motsägelser i boken. http://skepticsannotatedbible.com/contra/by_name.html
Citera
2015-07-01, 12:40
Medlem
Citat:
A. Nu finns det bevisligen en dimension som vi människor inte kan se ---> andevärlden och himlen, som Gud också sägs ha skapat. Innan han skapade människan fanns redan den himmel Gud och änglarna bor i, så det handlar sannolikt om en ljuskälla som inte vi kan se. Sen skapar han solen och månen vars enda syfte är att uppehålla liv på jorden och ge oss ljus och utmärka högtider, dagar och år som det står skrivet. Det är lätt att glömma bort att berättelsen inte bara handlar om jordens skapelse utan om universum, alla stjärnor, planeter + de andliga dimensionerna.

En ljuskälla vi inte kan se, en värld vi inte kan besöka, en evig Måne.
Var är bevisen för dessa efterrationaliseringar för Bibeln självmotsägelser?
Citera
2015-07-01, 12:42
Medlem
Bogomils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NRP
Här har ni en lista på 495 motsägelser i boken. http://skepticsannotatedbible.com/contra/by_name.html

Det finns en del. Jag tog bara dom enklaste, tydligsta och mest essentiella som exempel.

Men nu får vi se om TS kan relatera direkt till MINA exempel (som trots allt är en del av trådämnet) eller om han försöker slingre sig.
Citera
2015-07-01, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bogomil
Det finns en del. Jag tog bara dom enklaste, tydligsta och mest essentiella som exempel.

Men nu får vi se om TS kan relatera direkt till MINA exempel (som trots allt är en del av trådämnet) eller om han försöker slingre sig.
Jag har redan svarat på dina frågor. Att du inte accepterar det är din ensak. Bevisligen skapar Gud ljus i himlen och sen specifikt ljuskällor för jorden, solen och månen. Svårare än så är det inte att bevisa att ni saknar förstånd.

Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. 1Kor 1:19-21
Citera
2015-07-01, 13:09
Medlem
Citat:
Jag har redan svarat på dina frågor. Att du inte accepterar det är din ensak. Bevisligen skapar Gud ljus i himlen och sen specifikt ljuskällor för jorden, solen och månen. Svårare än så är det inte att bevisa att ni saknar förstånd.

Det står skrivet: Jag skall göra slut på de visas vishet, och de förståndigas förstånd skall jag utplåna. Var finns nu de visa, de skriftlärda och denna världens kloka huvuden? Har inte Gud gjort världens vishet till dårskap? Ty eftersom världen, omgiven av Guds vishet, inte lärde känna Gud genom visheten, beslöt Gud att genom dårskapen i förkunnelsen rädda dem som tror. 1Kor 1:19-21

Hur många motsägelser kan du bemöta i länken jag just postade?
Citera
Medlem
Citat:

Så 'bevisen' är "Det är sant för att det är sant".

Vilket diskussionsunderlag.
Citera
Medlem
Citat:

Hur kan du starta en tråd om motsägelser i bibeln,och det enda du har är dina egna påståenden?
Hur ska vi andra kunna diskutera med dig om du säger "ni förstår inte"?
Citera
2015-07-01, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NRP
Jag ser hellre att du kommer med egna exempel i stället för en länk. Såna har jag också läst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in