• 1
  • 2
2015-06-30, 23:22
Medlem
Hej

Jag vill göra det lite mer bekvämt för mig och ta cipralex på kvällen för då tar jag även min zyprexa.
Får jag lika bra effekt av cipralexen under dagen?
Citera
2015-06-30, 23:42
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av andas-djupt
Hej

Jag vill göra det lite mer bekvämt för mig och ta cipralex på kvällen för då tar jag även min zyprexa.
Får jag lika bra effekt av cipralexen under dagen?

Det är bara att prova sig fram!
Citera
2015-07-01, 00:04
Medlem
apelsinhimlens avatar
Cipralex tar man vanligtvis på morgonen. Du bör inte ta den på kvällen.
Citera
2015-07-01, 00:12
Medlem
Sweeper80s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinhimlen
Cipralex tar man vanligtvis på morgonen. Du bör inte ta den på kvällen.

Varför inte?

"Special Instructions/Best Way to Take Lexapro (escitalopram)

Like all SSRIs you’ll have to figure out for yourself if taking Lexapro in the morning or at night works better. Start with taking it in the morning and give it at least a week before switching to taking it at night if it makes you too drowsy, as the drowsiness could be a short-term side effect. Most people find Lexapro to be “activating” (i.e. it has a mild stimulant effect) than sedating."

http://www.crazymeds.us/pmwiki/pmwik...wToTakeLexapro
Citera
2015-07-13, 21:23
Medlem
Har testat både morgon och kväll, men känner att det verkar bäst på morgonen med heldagseffekt.
Hade en del obehagliga biverkningar de första veckorna och det var anledningen till att jag slutade under ganska lång tid.
Läste dock på att det var normalt och gjorde ett nytt försök. Tog mig förbi obehagligheterna och kände bra effekt.
Den goda effekten avtog dock ganska snabbt och ökade från 5 till 10. Märkte inget och måste nu försöka öka ytterligare.
Fler som har erfarenhet av Cipralex?
Citera
2015-07-14, 22:34
Medlem
lithionits avatar
Har cipralex och tar det alltid på morgonen, dels för att sent intag gör att jag får svårt att sova.

Huvudsaken med medicinen intas, däremot blir ju koncentrationen av medicinen i blodet lägre dagtid om cipralex intas kvällstid men borde inte göra så stor skillnad...
Citera
2015-07-14, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lithionit
Har cipralex och tar det alltid på morgonen, dels för att sent intag gör att jag får svårt att sova.

Huvudsaken med medicinen intas, däremot blir ju koncentrationen av medicinen i blodet lägre dagtid om cipralex intas kvällstid men borde inte göra så stor skillnad...
En gång blev jag ordinerad seroquel och venlafaxin innan lägg dags. venlafaxin bär väll fungera som cipralex i princip.
Citera
2015-07-20, 15:02
Medlem
DeMo_Ds avatar
Enligt min läkare är det bäst att ta Cipralex på morgonen. Jag fick inte ändra till kväll.. eller blev rekommenderad att ej göra det i varje fall.
Citera
2015-07-20, 15:05
Medlem
Det viktigaste är väl att man tar den ungefär samma tid sen när på dygnet spelar väl ingen roll? eller jag kanske har fel
Citera
2015-07-20, 16:21
Medlem
DeMo_Ds avatar
Du lär ha fel eftersom koncentrationen i blodet säkert är lägre dagen efter då du sovit. Dessutom har man ju olika hormonnivåer och allt under dagtid och helt andra nivåer nattetid. Funkar det mest effektivt när du är i vaket tillstånd är det logiskt att ta det i början av dagen.
Citera
2015-07-20, 17:19
Medlem
För några år sen fick jag venlafaxin och seroquel utskrivet och jag skulle ta båda vid lägg dags, så det känns som att man kan ta alla antidepp mediciner innan lägg dags om den inte förstör sömnen.
Citera
2015-07-20, 22:48
Medlem
Det har ingen betydelse när på dygnet Cipralex tas. Tar du Zyprexa på kvällen, vilket de flesta som har den gör, och vill underlätta hanteringen, så kan du ta Cipralex samtidigt. Det är endast i början av Cipralex-behandlingen, när en start kan tänkas öka ångestnivån, som det kan vara smart att ta den på morgonen; sen är det många som fortsätter med det, eftersom det är en etablerad vana. Vanor är bra, då går saker på rutin.

När du är igång med behandlingen så har escitalopramkoncentrationen byggts upp i blodet, så fortsätter du ta den dagligen enligt ordination så hinner inte koncentrationen fluktuera så mycket, oavsett när på dygnet du tar Cipralex.

Lämpligt med EKG årligen, eftersom både Cipralex och Zyprexa kan förlänga det så kallade QT-intervallet. Jag tycker det är lämpligt att kolla upp basala blodprover också årligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in