• 1
  • 2
2015-06-30, 19:45
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Hej när jag skulle göra ordning en sallad vid 17:00 tiden idag skar jag mig i högra pekfingertoppen och en bit av nageln åkte bort på sidan.

hacket blev 1-1,5cm långt och 4-5mm djupt, fick panik tvättade med vatten och sedan spritade såret och vävade in fingret med papper och sedan ringde jag sjukvårdsupplysningen och förklarade läget.

Hon trodde inte jag skulle behöva sy då jag inte trodde jag hade träffat nageln vid det här laget men märkte senare att jag hade skurit av en del.

Tror ni det läker bra av sig självt eller tror ni jag skulle behöva sy?

Har virat runt såret med mepilex nu så gått jag kunnat, är det bara o vänta o se hur det läker?

Blödde en del när det hände men saktades ned fort.
Citera
2015-06-30, 19:49
Medlem
smurflers avatar
Klart att det läker av sig själv. Blir dock enklare vardag om du syr eller limmar det. Annars är det rätt ömtåligt, och du sliter lätt upp såret igen.
Citera
2015-06-30, 19:57
Medlem
GeneralPoops avatar
Beroende lite på vart på fingret och hur det är skuret kan det vara riktigt svårt att sy.
Har själv fått rätt stora skärsår över en knoge och vid en böj på fingret.
Var i och försig aldrig inne med det, men när jag var hos läkaren för en annan sak långt senare frågade jag om jag borde sytt. Men enligt honom så var det sällan någon ide på fingrarna (om det inte är rejäla skärsår/fingret har trillat av) då man ofta rör fingrarna och river upp stygnen.
Citera
2015-06-30, 20:00
Medlem
SnilleFixs avatar
Blodförgiftning?
Citera
2015-06-30, 20:06
Medlem
Captain-Ragnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GeneralPoop
Beroende lite på vart på fingret och hur det är skuret kan det vara riktigt svårt att sy.
Har själv fått rätt stora skärsår över en knoge och vid en böj på fingret.
Var i och försig aldrig inne med det, men när jag var hos läkaren för en annan sak långt senare frågade jag om jag borde sytt. Men enligt honom så var det sällan någon ide på fingrarna (om det inte är rejäla skärsår/fingret har trillat av) då man ofta rör fingrarna och river upp stygnen.

Okej tack för snabba svar. De sa att det var rätt så vanligt. Struntar väl i det då jouren har sommarstängt i stan. Blev köttsår men skadade ingen led eller nått.

Citat:
Ursprungligen postat av SnilleFix
Blodförgiftning?

vet inte vad du menar med det men det får väl tiden avgöra. Gjorde rent såret innan så får ju hoppas att det inte blir någon infektion.
Citera
2015-06-30, 20:15
Bannlyst
Skar mig på ett sätt som kallas för blomma på toppen av fingret. Det slutade aldrig blöda och kom ambulans och så, sen på sjukhuset de gjorde inget mer en tejpa igen de på akuten och skicka hem mig mitt i natten efter flera timmar suttit på akuten för att få ett jävla plåster bara. De fortsatte blöda när jag kom hem, och jag åkte till vårdcentralen som sydde de och tyckte de skulle gjorts betydligt tidigare.

Så vet inte hur olika läkare resonerar men för mig så var sy mest nödvändigt för de skulle sluta blöda hela tiden.
Citera
2015-06-30, 20:19
Medlem
bara tejpa
Citera
2015-06-30, 20:27
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Fingrarna blöder som fan slutar efter några timmar.

Hard du loctite (superlim) hemma kan du limma ihop såret.
Citera
2015-06-30, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Fingrarna blöder som fan slutar efter några timmar.

Hard du loctite (superlim) hemma kan du limma ihop såret.

Ska man ha superlim i såret eller utanpå såret?
Citera
2015-06-30, 20:35
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rogerQ
Ska man ha superlim i såret eller utanpå såret?
Du ska ju limma ihop huden. Lite lim och tryck ihop skiten lite lätt.
Citera
2015-06-30, 21:23
Medlem
Heller78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twigdoll
Skar mig på ett sätt som kallas för blomma på toppen av fingret. Det slutade aldrig blöda och kom ambulans och så, sen på sjukhuset de gjorde inget mer en tejpa igen de på akuten och skicka hem mig mitt i natten efter flera timmar suttit på akuten för att få ett jävla plåster bara. De fortsatte blöda när jag kom hem, och jag åkte till vårdcentralen som sydde de och tyckte de skulle gjorts betydligt tidigare.

Så vet inte hur olika läkare resonerar men för mig så var sy mest nödvändigt för de skulle sluta blöda hela tiden.
Nr 1: Ringde du ambulans för ett skärsår i fingret?
Nr 2: Åkte du med ambulans för ett skärsår i fingret?
Citera
2015-06-30, 21:36
Medlem
sephines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heller78
Nr 1: Ringde du ambulans för ett skärsår i fingret?
Nr 2: Åkte du med ambulans för ett skärsår i fingret?

Det verkar inte bättre. Fingrar hugger man ju toppen av när man inte har nån bläckpenna att signera med. Bara linda och se glad ut sen, silvertejp går bra det med.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in