• 1
  • 2
2015-06-30, 16:42
Medlem
Virre217s avatar
Hej, jag har tyvärr för tillfället placerats i en situation där jag måste lösa klientproblem som jag hatar då man till skillnad från servrar aldrig riktigt vet vad som finns där osv.

Men nu är det tyvärr så, och ett vanligt problem är att "datorn är seg" vilket ger mig gråa hårstrån.
De där klassiska uppmaningarna som defragmentering, minneskrävande autostart-program, städa upp registret, viruscheck osv funkar inte för fem öre, och nu har jag en riktigt illasinnat klientproblem.

Det är en Dell laptop med 2Gb RAM som ska räcka för en Windows 7, men den trashar hela tiden, tar evigheter att öppna en websida, och stannar när muspekaren visar ofta visar upptaget och allt stannar länge.

Datorn var relativt någorlunda fungerande tidigare men verkar ha försämrats bara på någon månad och jag har testat följande:

1. Hårdvarucheck
2. Kopiera gammal profil, blåsa datorn med Windows 7 och återställa profil samt program
3. Göra image, och trycka ner den på en annan hårddisk (dock begnagnad, men ändå)

Det hjälper dock inte så mycket utan datorn är seg som bara den och hårddisken bara blinkar då och då med följande stats:

Disk Queue. 15-30
Response time 5000- 10 000
Minne: 65%
100+ page faults

Svchost-processen tar mest kräm men även swap-filen tar diskprestanda vilket är underligt då datorn är nästan tom och har 2GB.

Det är sådant som gör att jag hatar klientproblem och det känns som jag famlar i blindo, så lite tips på varför Windows bangar ut?
Citera
2015-06-30, 16:49
Medlem
Illuminati444s avatar
Du defragmenterade inte en SSD va? Hur gammal är datorn? Testat att formatera om den?
Citera
2015-06-30, 16:57
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Illuminati444
Du defragmenterade inte en SSD va? Hur gammal är datorn? Testat att formatera om den?

Nej, vanlig hårddisk på en Dell Latitude D630 som jag skulle tippa på är 5-6 år eller så.
Första steget var ju att blåsa disken där jag vid installationen tog bort partitionstabellen direkt och installerade från scratch men hjälpte inte.

Nästa steg för att utesluta disken var att kopiera en image till en annan hårddisk som iofs också var begagnad, men när jag gjorde benchmark tests så gav den mer än dubbel diskprestanda än gamla.

Det hjälpte dock inte det minsta, och om möjligt blev den kanske tom ännu segare.
Citera
2015-06-30, 17:20
Medlem
Kenny Kuks avatar
uppgradera till 8GB ram och SSD. 1500 för det kanske.
Citera
2015-06-30, 18:36
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kenny Kuk
uppgradera till 8GB ram och SSD. 1500 för det kanske.

Det hade väl varit det naturliga, men nu är IT-avdelningens rutiner så idiotiska att det är problematiskt att få OK till uppgraderingar utan gamla datorer ska mjölkas ut så mycket som går.

Datorn fungerade ju också rätt OK under lång tid, så det känns inte riktigt som huvudproblemet skulle vara underdimensionerad prestanda.
Citera
2015-06-30, 23:11
Medlem
Ingen seriös IT-avdelning försöker hålla liv i en dator som är 5-6 år. Max fyra år sen ska skiten UT. Allra mest ekonomiskt är det om maskinerna är fullt fungerande när du kastar ut dem. Då har du ju sluppit lägga ner en massa dyr arbetstid på den. Att köra maskiner tills de börjat krångla, och sen försöka fixa dem är det ekonomiskt absolut dummaste du kan göra.
Lägger du ner 1 timma tid på den så har du själv kostat mer än vad maskinen är värd. Vi sköter ca 12 000 PC där jag jobbar, och vi har inte råd att hålla på så där. Allt byts efter fyra år, spelar ingen roll om de går som klockor även sista dagen, det är så det ska vara. Vid fel så felsöker vi max 15 minuter, sen blåser vi på en ny image, hjälper inte det så är det skroten. Tid är pengar.
Kasta från hög byggnad och skaffa nytt.
Senast redigerad av snowlady 2015-06-30 kl. 23:19.
Citera
2015-07-01, 08:14
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady
Ingen seriös IT-avdelning försöker hålla liv i en dator som är 5-6 år. Max fyra år sen ska skiten UT. Allra mest ekonomiskt är det om maskinerna är fullt fungerande när du kastar ut dem. Då har du ju sluppit lägga ner en massa dyr arbetstid på den. Att köra maskiner tills de börjat krångla, och sen försöka fixa dem är det ekonomiskt absolut dummaste du kan göra.
Lägger du ner 1 timma tid på den så har du själv kostat mer än vad maskinen är värd. Vi sköter ca 12 000 PC där jag jobbar, och vi har inte råd att hålla på så där. Allt byts efter fyra år, spelar ingen roll om de går som klockor även sista dagen, det är så det ska vara. Vid fel så felsöker vi max 15 minuter, sen blåser vi på en ny image, hjälper inte det så är det skroten. Tid är pengar.

Jo, det är sant. Men samtidigt kan det finnas andra skäl än ekonomiska att "pilla med en dator" och se vad som funkar eller inte. Det är inte ekonomiskt försvarbart att försöka fixa men kan vara rogivande att pilla med, lite som att fiska.
Citera
2015-07-01, 10:14
Medlem
kimdah2002s avatar
Med tanke på alla page faults du får och att hårddisken jobbar som en galning så lutar det åt att du har för lite minne i maskinen eller att något program roffar åt sig allt.

Är det en helt vanilla installation eller har du installerat något efter det... Antivirus? Webbrowser?
Senast redigerad av kimdah2002 2015-07-01 kl. 10:47.
Citera
2015-07-01, 11:49
Medlem
Virre217s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snowlady

Så är det ju, men nu rör det sig om ett rätt litet företag med chef som inte tänker så långt utan fixerar sig mest på faktiska kostnader än tid. Det är alltså ingen riktig IT-chef utan en finansperson som motvilligt och rent formellt tagit över IT-delen trots att han har noll intresse, och i hans hjärna är IT likvärdigt med vaktmästaruppgifter.

Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Med tanke på alla page faults du får och att hårddisken jobbar som en galning så lutar det åt att du har för lite minne i maskinen eller att något program roffar åt sig allt.

Är det en helt vanilla installation eller har du installerat något efter det... Antivirus? Webbrowser?

Jag blåste partitionstabellen och installerade Win 8 from scratch, och lade bara in harmlösa saker som Office, Firefox och Adobe reader men inget mer än så.

En i princip ren Win 8 bör ju åtminstone prestera skapligt med 2GB, vilket det ju också gjorde innan så tror inte att minnesbrist är huvudproblemet här, speciellt då minnesanvändningen bara låg på 65%.

Det intressanta är nog disken som rätt konstant har en galet stor kötid på 15-20 och response time på 5000+ ms. Det var en gammal disk men körde jag disk benchmark som maxade den ca 40mb/s på stora filer, och 0.5mb/s på 4K, vilket förstås inte är mycket snabbt men åtminstone tillräckligt för att göra den användbar.

Kan det möjligtvis vara så att äldre diskar får alltmer fel, och därför blir långsammare pga all felhantering eller så?

Jag tog även ut och prövade en annan disk som hade benchmark på 80mb/s men det blev inte det minsta snabbare från det. Det hade dock kanske varit bäst att testa en helt ny disk, men nu hade jag bara en begagnad som jag inte vet kanske också hade fel?

Överhuvudtaget så tycker jag detta är väldigt intressant, i just detta specifika fall är det kanske ingen jättekatastrof att ge upp då datorn trots allt är gammal, men det är som sagt väldigt lärorikt att förstå vad som eg kan hända innanför huven. Om inte annat så ger lärdomen bättre möjligheter ifall man skulle behöva felsöka VDns långsamma dator senare.
Citera
2015-07-01, 13:26
Medlem
Illuminati444s avatar
Bidrar inte mycket till ämnet men byt ut Adobe Reader mot Sumatra.

Sumatra hittar du här: http://www.sumatrapdfreader.org/free-pdf-reader.html

Mycket lättare program och går igång mycket snabbare. Istället för att byta screen så får du upp ett vanlig fönster. Adobe Reader borde förbjudas.
Citera
2015-07-01, 13:33
Medlem
Damm & överhettning.

Kassera.
Citera
2015-07-01, 14:11
Medlem
Illuminati444s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dvakulant
Damm & överhettning.