2015-06-30, 06:45
Medlem
Hej!

Tänkte börja spara/placera pengar som jag inte ska röra förens om ca 20 år, när man fyller 40 eller något.
Hur ska jag göra för att få ut så mycket som möjligt av det?
Vi säger om jag sparar 300kr/månaden i 20 år " 72.000 utan någon ränta. hur pass mycket skulle det kunna växa? vilket är det smartaste alternativet?

har ingen koll alls på aktier etc, så tips mottages gärna!
Citera
2015-06-30, 07:06
Medlem
kurt-sunes avatar
Börja månadsspara i lågkostnads/gratisfonder är en bra idé.

Öppna ett konto hos avanza och ett hos Nordnet och använd deras gratisfonder.

Nordnet har gratis nordenfonder och avanza har avanza zero.

Köp extra mycket när det är kris och börsen går ner! Lycka till!
Citera
2015-06-30, 07:12
Medlem
Det enkla svaret är ju att man inte vet svaret i förväg.

Min rekommendation är aktier, en indexbaserad aktie, i ett land som du tror kommer ha en bra tillväxt de kommande 20 åren.

Beroende på vilken risk du vill ta kan du välja ett land i Afrika kanske? Eller tror du Apple kommer fortsätta att växa i 20 år till så köp deras aktier...
Citera
2015-06-30, 08:39
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makingit
Hej!

Tänkte börja spara/placera pengar som jag inte ska röra förens om ca 20 år, när man fyller 40 eller något.
Hur ska jag göra för att få ut så mycket som möjligt av det?
Vi säger om jag sparar 300kr/månaden i 20 år " 72.000 utan någon ränta. hur pass mycket skulle det kunna växa? vilket är det smartaste alternativet?

har ingen koll alls på aktier etc, så tips mottages gärna!

Kör på fonder. Fråga banken om hjälp. dom kan boka ett möte med dig och förklara hur fond sparning funkar!.

Jag sparade exakt som du gjorde och pengarna dubblades tills jag var 25. Men det beror ju lite på hur ekonomin rullar på också såklart. Men fonder är ju definitivt det säkrare kortet.
Citera
2015-06-30, 10:46
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Kör på fonder. Fråga banken om hjälp. dom kan boka ett möte med dig och förklara hur fond sparning funkar!.

Jobbar du på bank eller?

Frågar man bankerna om råd ger de förslag de själva tjänar mest på, på kundens bekostnad genom att de vill sälja antingen sina egna dyra o dåliga sparprodukter till den okunnige godtrogne kunden, eller andras dyra produkter som banken får provision på.

Avanza har en ny "portföljgenerator" som är en god start för att bygga ett eget långsiktigt sparande. Men de föreslår främst dyra fonder som avanza tjänar på, men dessa bör bytas ut mot billigare jämförbara alternativ.
Citera
2015-06-30, 10:52
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Jobbar du på bank eller?

Frågar man bankerna om råd ger de förslag de själva tjänar mest på, på kundens bekostnad genom att de vill sälja antingen sina egna dyra o dåliga sparprodukter till den okunnige godtrogne kunden, eller andras dyra produkter som banken får provision på.

Avanza har en ny "portföljgenerator" som är en god start för att bygga ett eget långsiktigt sparande. Men de föreslår främst dyra fonder som avanza tjänar på, men dessa bör bytas ut mot billigare jämförbara alternativ.

Jobbar du på Avanza?

Har man minsta lilla vett i skallen på ett sånt möte så tar man den kunskap man behöver från dom och filtrerar bort det onödiga ( i det här fallet det dom kommer tjata på att du ska lägga pengar i ). Jag tog ett sådant möte och lärde mig grunderna, helt gratis och jag gick sen hem och lade pengarna i de fonder jag själv kände var värt investeringen Men tack för lektionen. jag sorterar bort det dåliga och behåller....äh skoja bara, det var allt dåligt.
Citera
2015-06-30, 11:26
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Jobbar du på Avanza?

Har man minsta lilla vett i skallen på ett sånt möte så tar man den kunskap man behöver från dom och filtrerar bort det onödiga ( i det här fallet det dom kommer tjata på att du ska lägga pengar i ). Jag tog ett sådant möte och lärde mig grunderna, helt gratis och jag gick sen hem och lade pengarna i de fonder jag själv kände var värt investeringen Men tack för lektionen. jag sorterar bort det dåliga och behåller....äh skoja bara, det var allt dåligt.

Ja men alla kanske inte har vett i skallen som du, det måste vi ta hänsyn till här, och inte utelämna det (för dig) självklara... fan detta är ju flashback trots allt, inte mensa:s forum!

Visst kan man göra som du föreslår, men har de någon påträngande oljig säljare kan det vara svårt för vissa att värja sig...

Jobbar inte på avanza, därför föreslog jag att välja billigare fonder än deras generator föreslår, så avanza tjänar minimalt!
Citera
2015-06-30, 11:45
Medlem
Bbobis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PaloPaloPalo
Jobbar du på bank eller?

Alltså det här undrar jag ibland om det är lite överdrivet.

Jag menar. Visst får man ibland höra om bankmän som lurar på pensionärer dåliga produkter samt att man vill ha förbud mot deras provision. Men sätter det verkligen standarden för alla bankmän?

Min syster vad på rådgivning hos Swedbank och rådgivaren rekommenderade tex Didner @ Gerges småbolagsfond. Inte en enda robur-fond.

Jag skulle tro att man märker rätt lätt om dom bara är intresserade av att sälja och inte att hjälpa. Det viktigaste är nog att inte gå med på någonting på plats utan säga att man ska tänka på saken först. Många klarar ju inte av att säga nej.
Senast redigerad av Bbobi 2015-06-30 kl. 11:47.
Citera
2015-06-30, 12:11
Medlem
PaloPaloPalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bbobi
Alltså det här undrar jag ibland om det är lite överdrivet.

Nej, det är tyvärr sant, bankerna har under lång tid lurat sina godtrogna lojala kunder att köpa dyrare fonder som presterat sämre än betydligt billigare fonder. Det är tacken lojala bankkunder fått, att de blivit lurade av sina banker och "personliga bankmän" (= säljare).

Finns en relativt ny bok om ämnet:
http://www.svd.se/sammansvarjningen-...-dyra-fondfusk

Citat:
Jag menar. Visst får man ibland höra om bankmän som lurar på pensionärer dåliga produkter samt att man vill ha förbud mot deras provision. Men sätter det verkligen standarden för alla bankmän?

Bankerna vill tjäna pengar, och att sälja dyra produkter till korkade kunder är lättförtjänta pengar.

Nordeas VD har själv sagt ogenerat att 80% av deras kunder är "ekonomiska idioter". Tror du de "bryr sig" om dessa personer de hänvisar till som idioter? Självklart inte.

Citat:
Finanssektorn handlar om att flytta pengar från de 80 procenten av mänskligheten som är finansiella idioter till de 20 procenten som har idéer, förklarade Nordeas ordförande Björn Wahlroos vid ett framträdande i Danmark.

http://www.svd.se/80-procent-ar-idioter

Citat:
Många klarar ju inte av att säga nej.

Så är det, och då bör man inte ha med säljare att göra. Och bankpersonalen är säljare, annars har de inget jobb att gå till. Dessutom har de ett kunskapsöverläge över osäkra sparare, ett överläge de bevisligen regelbundet missbrukar.

Alla bör lära sig att tänka själva, att vara jävligt misstänksamma mot banker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in