Citat:
Ursprungligen postat av
Hitokiri-Battosai
Jag gissar du menar när Vasa kom till makten 1523? Då ingick iofs inte Skåne eller Jämtland, så personer med "gener" därifrån räknas alltså inte som Svenskar. Många skulle nog inte hålla med dig om det men det är helt ok för mig. Däremot ingick ju som du vet Finland, räknas personer med övervägande del "finska" gener som Svenskar då?
Eller när menar du Sverige bildades?
"Övervägande del", jag gissar du menar mer än 50%? En ok siffra, rimlig.
Ja kanske det, men nu lever vi inte på 1800-talet längre, så varför basera din politik på det?
Det tog närmare 1000 år av ingiften för att assimilera in göterna i det svenska folket. Först runt 1500 tal var den processen fullbordad. Jämtar och skåningar är fortfarande inte fullt assimilerade utan betraktar sig i långt och mycket som lite egna. Processen har dock hunnit långt.
Valloner, ca tusen personer, assimilerade på några generationer. Svedjefinnar tog över 300 år i vissa delar av Värmland. Tornedalningarna är ännu inte assimilerade utan är en egen minoritet.
Assimilation är en långsam och komplicerad process. Dessutom avbryts den lätt och kan börja om på noll.
Detsamma gäller de som anländer idag. Vissa grupper kommer att assimileras relativt snabbt genom ingiften i majoritetsbefolkningen. Andra grupper kommer behålla sin särart i hundratals, kanske tusentals, år och primärt gifta sig inom gruppen.
Edit: när Vasa tog makten var svearnas rike redan minst 1000 år gammalt.
Edit 2: mer än hälften låter helt rimligt. Viktigt är emellertid äve självbilden. Folk kan som väl känt även delas.
Edit 3; det är oklart när Finland erövrades. Som senast skedde detta på 1100 talet set vill säga bär Sverige redan var ett halvt sekel gammalt. Skedde det tidigare så gällde det nog primärt kustländerna där det bodde svenskar.