Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 21:26
  #1
Medlem
Hakkapelitens avatar
Har aldrig någonsin fuskat i ett onlinespel, och har inga planer på att någonsin göra det heller. Men en sak gör mig nyfiken. Att tex spelvaluta, som finns i många spel, är knuten till spelservern, och därmed svår att hacka/ändra på är rätt uppenbart. Men om man tar sådant som är knutet till klienten, som ett script som körs för att trycka på knappar, som i sin tur blir knapptryck i spelet. Hur hittar de någon som fuskar på det sättet?

Ta ett spel där du blir utloggad om du är inaktiv för länge (typ WoW/ToR?). Om man då kör ett program som AutoHotkey, och skapar ett skript som gör att gubben rör sig ett steg till höger, sedan ett steg till vänster, en gång i minuten. Riskerar spelaren då att bli bannad?
Citera
2015-06-29, 21:34
  #2
Medlem
kinesarsles avatar
Nu spekulerar jag lite, men om jag skulle försöka skriva ett sådant program skulle jag leta efter regelbundenheter. Vilken spelare tar ett steg exakt varje minut plus minus en tiondels sekund? När man upptäcker att någon kan vara en bot hade man kunnat skicka en fråga i stil med "För att bevisa att du inte är en bot, skriv in det tal som kommer efter elva med siffror" eller någon annan fråga som kan vara typiskt svår för botar att svara på.

Jag hade nog även använt någon form av maskininlärning, dvs jag försöker skriva skript som agerar så mänskligt som möjligt och sedan låta mitt program avgöra om dessa skript är människor eller botar. Genom att tala om för datorn när den gör rätt eller fel kan jag träna den.

Det är mina spontana tankar kring det hela.
Citera
2015-06-29, 21:35
  #3
Medlem
PUSClFERs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hakkapeliten
Har aldrig någonsin fuskat i ett onlinespel, och har inga planer på att någonsin göra det heller. Men en sak gör mig nyfiken. Att tex spelvaluta, som finns i många spel, är knuten till spelservern, och därmed svår att hacka/ändra på är rätt uppenbart. Men om man tar sådant som är knutet till klienten, som ett script som körs för att trycka på knappar, som i sin tur blir knapptryck i spelet. Hur hittar de någon som fuskar på det sättet?

Ta ett spel där du blir utloggad om du är inaktiv för länge (typ WoW/ToR?). Om man då kör ett program som AutoHotkey, och skapar ett skript som gör att gubben rör sig ett steg till höger, sedan ett steg till vänster, en gång i minuten. Riskerar spelaren då att bli bannad?
Ja, den spelaren riskerar att bli bannad. De flesta spelen känner av om det är ett program utanför spelet som styr kontrollen eller om det är "mänskliga" inputs. Jag vill också minnas att bl.a. World of Warcraft uppmärksammar om en spelare följer ett specifikt mönster i form av bland annat inputs - till exempel att mellanslagstangenten används exakt varannan sekund, eller att man springer i exakt samma spår runt ett specifikt område, eller att man dödar samma fiender i åtskilliga timmar utan paus.

Dessutom kan ju andra spelare se om någon beter sig suspekt. Jag minns till exempel att jag såg en spelare levla i ett område i World of Warcraft, och ~10 timmar senare var han fortfarande där. Han dödade en fiende åt gången, väntade ~2 sekunder efter att den hade dött, sedan sprang fram och lootade den, och sprang sedan mot nästa fiende. Därefter upprepades mönstret, och jag anmälde spelaren för botting.
Citera
2015-07-02, 08:24
  #4
Medlem
PhilDunphys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PUSClFER

Har svårt att se att blizzard skulle logga så mycket input för varje spelare. Hade nog blivit enormt mycket datamängd för väldigt lite vinning. Däremot tror jag som du senare skriver att andra spelare uppmärksammar ett datorstyrt beteende och rapporterar in det. Det är nog så de flesta blir bannade.

Sen för WoW så kan de söka igenom dina processer på datorn när du har spelet igång. Så om du använder ett känt fuskprogram är det mycket hög sannolikhet att du åker dit på det.

Hade man gjort ett eget script till wow och varit i en zon där ingen annan är så tror jag sannolikheten att åka fast är noll. Samma sak gäller för diablo (där det är betydligt enklare att hitta en zon utan folk då man kan skapa ett privat spel).
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback