Citat:
Ursprungligen postat av
Hakkapeliten
Har aldrig någonsin fuskat i ett onlinespel, och har inga planer på att någonsin göra det heller. Men en sak gör mig nyfiken. Att tex spelvaluta, som finns i många spel, är knuten till spelservern, och därmed svår att hacka/ändra på är rätt uppenbart. Men om man tar sådant som är knutet till klienten, som ett script som körs för att trycka på knappar, som i sin tur blir knapptryck i spelet. Hur hittar de någon som fuskar på det sättet?
Ta ett spel där du blir utloggad om du är inaktiv för länge (typ WoW/ToR?). Om man då kör ett program som AutoHotkey, och skapar ett skript som gör att gubben rör sig ett steg till höger, sedan ett steg till vänster, en gång i minuten. Riskerar spelaren då att bli bannad?
Ja, den spelaren riskerar att bli bannad. De flesta spelen känner av om det är ett program utanför spelet som styr kontrollen eller om det är "mänskliga" inputs. Jag vill också minnas att bl.a. World of Warcraft uppmärksammar om en spelare följer ett specifikt mönster i form av bland annat inputs - till exempel att mellanslagstangenten används exakt varannan sekund, eller att man springer i exakt samma spår runt ett specifikt område, eller att man dödar samma fiender i åtskilliga timmar utan paus.
Dessutom kan ju andra spelare se om någon beter sig suspekt. Jag minns till exempel att jag såg en spelare levla i ett område i World of Warcraft, och ~10 timmar senare var han fortfarande där. Han dödade en fiende åt gången, väntade ~2 sekunder efter att den hade dött, sedan sprang fram och lootade den, och sprang sedan mot nästa fiende. Därefter upprepades mönstret, och jag anmälde spelaren för botting.