Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2015-06-29, 23:14
Medlem
Yoshi.crews avatar
Fördelar:
- kan kännas underlättande att ha en diagnos
- man kan få rätt hjälp om andra vet vad man har för svårigheter
- andra kan förstå en mer/veta hur de ska bete sig mer

Nackdelar:
- bli behandlad som om man är efterbliven
- vissa kan ta illa upp över att ha diagnosen (syftar på personen själv)
- vissa kan skylla på diagnosen för mycket
Citera
2015-06-30, 00:50
Medlem
Out-of-Steps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
De människor jag träffat på psykiatrin verkar veta vad de pysslar med, samt vilken väg vi bör välja för att börja reda upp i skiten.
Positivt iofs. Men vill inte ha för mkt med de där typerna att göra...
Viktigast måste ändå vara att få en ordentlig utredning snarsre än vilba få en diagnos. Hoppas du får bra folk så du får rätt på allt
Citera
2015-06-30, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
Viktigast måste ändå vara att få en ordentlig utredning snarsre än vilba få en diagnos. Hoppas du får bra folk så du får rätt på allt

Oja. Via vc har jag ju provat litegrann, såsom kbt och antidepp. Vilket inte lett till nåt positivt egentligen.
Jag längtar efter en tillvaro där allt som varit kul är kul igen. :-(
Citera
2015-06-30, 09:46
Medlem
Citat:
De människor jag träffat på psykiatrin verkar veta vad de pysslar med, samt vilken väg vi bör välja för att börja reda upp i skiten.
Positivt iofs. Men vill inte ha för mkt med de där typerna att göra...

I dagens läge ska det väldigt mycket till för att bli tvångsvårdad, finns inte ens plats för alla dem som kanske skulle behöva det. Så du är nog fri att komma och gå som du vill.
Citera
2015-06-30, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgammal
I dagens läge ska det väldigt mycket till för att bli tvångsvårdad, finns inte ens plats för alla dem som kanske skulle behöva det. Så du är nog fri att komma och gå som du vill.

Det är ju min förhoppning också. + att ett av de stora målen är att bli totalt medicinfri...
Citera
2015-06-30, 13:32
Medlem
DrUgglas avatar
Det enda positiva jag fick ur min diagnos var att jag fick pengar för den, hade aldrig gjort utredningen om jag visste hur det skulle bli, folk behandlar dig som skit
Citera
2015-06-30, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Out-of-Step
En av de största nackdelarna må vara att många personer börjar leva sig in i en bestämd roll, baserad på diagnos. Vet inte hur många ADHD-folk jag träffat som haft diagnosen (tar medicin) men ändå gång på gång skapar kryphål med hjälp av sin diagnos. Tvivlar många gånger på om medicinens verkan överstiger de nya problem de själva skapar.

Men vid mindre luddiga diagnoser, där personen i sig inte kan fungera normalt i samhället, finns nog få nackdelar med en diagnos.
Människor har en förmåga att skylla allt på en diagnos. Det är nog bättre att arbeta med sig själv och andra åkommor man har för det gjorde man väl förr?
Citera
2015-06-30, 15:31
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrUggla
Det enda positiva jag fick ur min diagnos var att jag fick pengar för den, hade aldrig gjort utredningen om jag visste hur det skulle bli, folk behandlar dig som skit

Skit i att berätta för folk då? Dom enda som behöver veta är ju läkare, ev handläggare och liknande folk (som har tystnadsplikt).
Citera
2015-06-30, 15:36
Medlem
Citat:
Det är ju min förhoppning också. + att ett av de stora målen är att bli totalt medicinfri...

Det låter som fina målsättningar. Jag tror många med psykiska besvär skulle må bättre av att försöka tänka som du och bli medicinfria efter ett tag åtminstone. Annars riskerar det bli ett fängelse, en ond cirkel.
Citera
2015-07-05, 23:10
Medlem
teenageicons avatar
Jag tyckte ett stort plus med att få en diagnos var att man fick bekräftelse på att det inte bara var inbillning.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in