• 1
  • 2
2015-06-29, 18:01
Medlem
Jag har just påbörjat min resa inom psykiatrin. Det ska utredas och sökas efter en ev diagnos som passar on.
Vad är bra och vad är dåligt med att få en diagnos? Egna erfarenheter både gällande dig själv och/eller någon närstående.
Citera
2015-06-29, 18:13
Medlem
Beror på vilka diagnoser vi snackar om. Blir du diagnostiserad med nån Neuropsykiatrisk diagnos i stil med asperger, autism och adhd/add, är det omöjligt att få jobb inom polisen, armén och brandkåren, då folk med sådana diagnoser sållas bort direkt.

Du kan även få betala högre försäkringsavgift om jag inte minns helt fel.
Citera
2015-06-29, 18:23
Medlem
PyramidTes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 123ddd
.
Vad är bra och vad är dåligt med att få en diagnos? Egna erfarenheter både gällande dig själv och/eller någon närstående.
Särbehandling, kan vara jävligt skönt.
Negativa erfarenheter är väl hur folk börjar bete sig runt en, som att man vore handikappad
Citera
2015-06-29, 18:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe
Negativa erfarenheter är väl hur folk börjar bete sig runt en, som att man vore handikappad

Just det är jag rädd för.
Frågeställningarna på remissen från vc till pdyk är:
Bipolär sjukdom, autismspektrumströrning, personlighetsstörning och adhd.
Citera
2015-06-29, 19:22
Medlem
Det viktigaste är vad du önskar få hjälp med? Är det något som psykiatrin kan hjälpa med så finns en poäng med en diagnos, eftersom det är en vägvisare till vilka sorts behandlingar som kan vara värda att testa. Detta gäller inte bara piller utan olika sorters terapier och hjälpmedel för att underlätta vardagen. Hur bra det kommer att fungera i praktiken är svårt att säga eftersom det beror både på hur bra psykpersonalen är som du får träffa och hur mycket du själv anstränger dig.

Jag har inga problem med att folk runt omkring mig behandlar mig konstigt p.g.a. diagnosen, men jag är rätt gammal och kan hävda mig, och min omgivning är inte så fördomsfull. Kan hända att det är känsligare när man är ung, jag vet inte, då bryr man sig ju ofta mer.

Min personliga erfarenhet har varit att fel diagnos kan sänka en, man känner ju att något är helt fel, men rätt diagnos som leder till bra behandling kan vara till mycket stor hjälp.

Visst finns det fortfarande fördomar i samhället mot personer med psykiska diagnoser, och där måste nog varje individ själv avgöra hur rädd man är att drabbas av fördomar kontra hur stora psykiska problem man har som man behöver hjälp med. När det gäller utbildningar och jobb beror det lite på vad man är intresserad av, tror det är känsligare i vissa branscher än andra.

Har man riktigt kraftiga psykiska problem så tycker jag inte man ska oroa sig för mycket för det där med diagnos, antagligen kommer själva problemen sabba ens liv ändå om man inte gör något åt det.
Citera
2015-06-29, 20:00
Medlem
Out-of-Steps avatar
En av de största nackdelarna må vara att många personer börjar leva sig in i en bestämd roll, baserad på diagnos. Vet inte hur många ADHD-folk jag träffat som haft diagnosen (tar medicin) men ändå gång på gång skapar kryphål med hjälp av sin diagnos. Tvivlar många gånger på om medicinens verkan överstiger de nya problem de själva skapar.

Men vid mindre luddiga diagnoser, där personen i sig inte kan fungera normalt i samhället, finns nog få nackdelar med en diagnos.
Citera
2015-06-29, 20:32
Medlem
Sereenas avatar
Främsta fördelen är att man får tillgång till LSS om man har en diagnos så man kan få hjälp med saker man har svårt för.
Citera
2015-06-29, 20:33
Medlem
Sereenas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PyramidTe

Du behöver ju inte berätta att du har en diagnos.
Citera
2015-06-29, 20:54
Medlem
Citat:
Jag har just påbörjat min resa inom psykiatrin. Det ska utredas och sökas efter en ev diagnos som passar on.

Har du psykiska störningar som inverkar på din vardag så ska du absolut få en diagnos så att du kan försöka förbättra det i lugn och ro. Men hoppa inte på medicin det första du gör om det inte är ett måste.
Har du mer depression och är oklar över varför så kan det lika gärna var negativt att försöka få diagnos. För diagnoser kategoriserar mänskliga beteenden i fack och försöker hitta standardlösningar.
Citera
2015-06-29, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Har du psykiska störningar som inverkar på din vardag så ska du absolut få en diagnos så att du kan försöka förbättra det i lugn och ro. Men hoppa inte på medicin det första du gör om det inte är ett måste.
Har du mer depression och är oklar över varför så kan det lika gärna var negativt att försöka få diagnos. För diagnoser kategoriserar mänskliga beteenden i fack och försöker hitta standardlösningar.

Mitt största problem är att jag inte riktigt vet vad problemet är. Har svårt att hantera mig själv och stress. Skapar inte så bra strategier för att ta mig vidare dag för dag...
Citera
2015-06-29, 21:14
Medlem
Citat:
Mitt största problem är att jag inte riktigt vet vad problemet är. Har svårt att hantera mig själv och stress. Skapar inte så bra strategier för att ta mig vidare dag för dag...

Okej. Jag kan inte bedöma så där. Det kan säkert en duktig läkare göra. Om det inte är så att du bär på sorg inombords, för det kan med tiden leda till psykiska besvär, depression osv och då är det totalt kontraproduktivt med mediciner t ex.

Så hoppas du får en bra genomgång och får bra hjälp.
Citera
2015-06-29, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av staffanwestberg
Okej. Jag kan inte bedöma så där. Det kan säkert en duktig läkare göra. Om det inte är så att du bär på sorg inombords, för det kan med tiden leda till psykiska besvär, depression osv och då är det totalt kontraproduktivt med mediciner t ex.

Så hoppas du får en bra genomgång och får bra hjälp.

De människor jag träffat på psykiatrin verkar veta vad de pysslar med, samt vilken väg vi bör välja för att börja reda upp i skiten.
Positivt iofs. Men vill inte ha för mkt med de där typerna att göra...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in