• 1
  • 2
2015-06-29, 16:25
Medlem
MegaLomanis avatar
Microsoft erbjuder användare av Win 7 och 8 fri uppgradering till Windows 10 31/7. Varför nu detta? Ren filantropi kanske?

Hmm..

Jo, det finns en del illojala individer som har dual boot med Linux och Windows. Den fria uppdateringen till Windows 10 pajar tydligen GRUB så att man får en massa besvär med ominstallation eller Boot-Repair. Förhoppningen är väl att inte alla orkar göra det utan står där med Windows 10 sedan.

Det kanske är jag som är paranoid, men varför kan man inte lika gärna välja bort MBR när man installerar eller uppgraderar Windows? Och varför skall uppgraderingen vara gratis? Windows brukar ju annars kosta åtminstone 1½ tusenlapp i affär'n.

Kan dom ha fått ett anfall av välvilja och inte tänkt på att dom råkar paja dual-boot?
Citera
2015-06-29, 17:09
Avstängd
Du är lite för paranoid, men det är inget ovanligt hos linux-tomtar. Windows skriver alltid över mbr med sin egen loader, så har det alltid varit sedan mannaminne. Det finns "DOS"-program som man kan använda för att dölja startsektorer under installation av Windows men det är nog lite överkurs för de flesta vanliga människor.
Dessutom är Windows 10 inte "gratis", det är en uppgradering till befintliga kunder som redan har en giltig Windows 7- eller 8/8.1 licens.
Citera
2015-06-30, 20:31
Medlem
Windows har alltid obönhörligen skrivit över mbr. Detta är mycket tråkigt och enligt min uppfattning ganska respektlöst mot användaren, men det ligger ingen konspiration bakom.
Citera
2015-06-30, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pf10
Windows har alltid obönhörligen skrivit över mbr. Detta är mycket tråkigt och enligt min uppfattning ganska respektlöst mot användaren, men det ligger ingen konspiration bakom.

Nej, men ett vettigt operativsystem sabbar väl inte ens mbr, utan borde väl ha stöd för de vanligaste andra operativsystemen i sin egen bootloader. T.ex. Linux.
Citera
2015-06-30, 21:32
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Dessutom är Windows 10 inte "gratis", det är en uppgradering till befintliga kunder som redan har en giltig Windows 7- eller 8/8.1 licens.
Man får den faktiskt gratis, om man registrerar sig som Windows insider.
(FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor
Citera
2015-06-30, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KomHitSkaDuFau
Nej, men ett vettigt operativsystem sabbar väl inte ens mbr, utan borde väl ha stöd för de vanligaste andra operativsystemen i sin egen bootloader. T.ex. Linux.
Absolut, detta har som sagt varit ett problem länge, men det är väl inte tillräckligt många användare som drabbas för att Microsoft ska orka bry sig.
Citera
2015-07-01, 14:27
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Man får den faktiskt gratis, om man registrerar sig som Windows insider.
(FB) Windows 10 - Problemtråd / Hjälptråd / Övriga frågor

Jag är med i IP-programmet. Faktum kvarstår, den ges inte "gratis". Det man får som IP-deltagare efter den 29 juli är ständiga förhandsversioner. Det är alltså villkor kopplat till det och är inte att betrakta som "gratis".
Citera
2015-07-01, 14:39
Medlem
HobartMuddys avatar
Alltså, det är inte släppt än. När det släpps kommer win 7/8/8.1-användare kunna uppgradera till 10:an. Gratis i betydelsen utan extra kostnad. Det är som en förlängning av den tidigare licensen.

Sedan misstänker jag att Win10 inte använder MBR alls om det finns hårdvarustöd för UEFI. Men det kommer förmodligen dyka upp något sätt att installera utan att blåsa bootloadern förr eller senare.
Citera
2015-07-03, 12:57
Medlem
Gands avatar
Det är det bästa med Windows, att det sopar bort det eländiga överkänsliga GRUB, som är det sämsta i Linux.
Jag har flera olika Linuxversioner på var sin HD, och vill välja i BIOS vilken disk datorn ska boota från.
För att åstadkomma detta gör jag en låtsasinstallation av WinXP, sen funkar bootningen precis som jag vill ha det, d v s val i BIOS.
När väl GRUB är bortsopad får jag aldrig mer "GRUB error" och svart skärm när jag tar bort eller lägger till hårddiskar.

För 5 år sedan kunde man välja bort GRUB genom att kryssa ur en box redan i installationen, men det har jag inte lyckats med i nyare Linuxversioner.
Senast redigerad av Gand 2015-07-03 kl. 12:59.
Citera
2015-07-03, 13:17
Medlem
BaalZeBubs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BWisser
Jag är med i IP-programmet. Faktum kvarstår, den ges inte "gratis". Det man får som IP-deltagare efter den 29 juli är ständiga förhandsversioner. Det är alltså villkor kopplat till det och är inte att betrakta som "gratis".
Ja, du har rätt, visar det sig. Man behöver aldrig betala, men får ständigt nya versioner. Windows 10 uppdateras till ett nytt preview-nummer för ett par dagar sedan, och så rullar det på.
Nå, det är iallafall ett tillfälle för de som vill ha en Windowslicens utan att ge ut pengar för det.
Citera
2015-07-07, 19:48
Medlem
HobartMuddys avatar
Är du säker på att du inte blandar i hop det nu?

Vad jag förstått har preview-licensen begränsad livslängd och kommer sluta boota rätt vad det är. Det som är gratis är att uppgradera från 7/8.1.

Men jag kan ha fel. De ändrar sig hela tiden.
Citera
2015-07-07, 21:05
Moderator
Protons avatar
På de nyare windowsinstallatonerna heter bootloadern BCD och kan enkelt ställas att chainladda GRUB som i sin tur får starta linuxdisten, även om de flesta väljer att ha det tvärtom, dvs att GRUB får chainladda windows bootloader istället.

EasyBCD rekommenderas för den som vill dualboota. I vilket fall som helst kommer windows, i det fallet det installeras efter Linux, förstöra GRUB till förmån för sin egen bootloader. Inga nyheter direkt som redan konstaterats.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in