Citat:
Ursprungligen postat av
MoaGBG81
Juristen som jag har kontaktat säger att han ska titta på detta, hur det går beror egentligen på vad som går att bevisa säger han.
1. Lokala fackliga representanter kan inte vara lika kritiska och ifrågasättande som centrala dito pga de är i beroendeställning i förhållande till arbetsgivaren. Tala enbart med centrala fackliga representanter är mitt råd.
2. Frågan är om du är uppsagd pga arbetsbrist eller personliga skäl? Eftersom arbetsgivaren ska ta in ett bemanningsföretag istället för att behålla dig lutar det kanske mot personliga skäl? Om så är fallet och arbetsgivaren inte har gett dig någon möjlighet att rätta till dina eventuella brister eller gett dig någon varning så är uppsägningen kanske inte pga arbetsbrist? Detta bör utredas närmare av din centrala fackliga ombudsman. Eventuellt kan denne förhandla fram ett skadestånd till dig?
3. Har kretsarna blivit rätt? Turordningskretsen har kanske, med hjälp av den lokala fackliga representanten, blivit alldeles för snäv/liten? Med tanke på att det finns många lokala fackliga representanter som sitter i knät på arbetsgivaren finns det kanske anledning att din centrala fackliga representant kikar lite närmare på detta...
4. Om du är envis, har bra ekonomi och inte får någon hjälp av facket centralt kan du kontakta en advokat, vilket du verkar vara inne på?
5. Om punkterna 1-3 verkar rätt, enligt ditt fack centralt, råder jag dig att inte stånga dig blodig.
Lägg ner din energi på att hitta ett annat arbete och glöm hela historien...
Lycka till!