Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2015-06-29, 14:11
  #1
Medlem
Jag har hamnat i ett stort problem, snälla hjälp!

Vi är fyra stycken ekonomihandläggare på min avdelning och min chef har sagt att min och min kollegas tjänst ska tas bort. Jag har längre anställningstid än en av de två som är kvar efter mig, men hon har en examen som inte jag har som de säger krävs för hennes tjänst och att jag därför inte är kvalificerad. Samtidigt ska min tjänst tas över av en bokförare som ska hyras in från en bemanningsbyrå. Vad jag har förstått så får de göra såhär och facket säger att de kan inget göra. Jag tror att de gjort såhär för att jag är gravid och vad gäller min kollega så har hon och min chef aldrig dragit jämt ändå.

Företaget är stort, 115 anställda och jag är rätt så säker på att detta egentligen är personligt. Vad kan jag göra? Är det någon som kan hjälpa mig?
Citera
2015-06-29, 14:16
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MoaGBG81
Jag har hamnat i ett stort problem, snälla hjälp!

Vi är fyra stycken ekonomihandläggare på min avdelning och min chef har sagt att min och min kollegas tjänst ska tas bort. Jag har längre anställningstid än en av de två som är kvar efter mig, men hon har en examen som inte jag har som de säger krävs för hennes tjänst och att jag därför inte är kvalificerad. Samtidigt ska min tjänst tas över av en bokförare som ska hyras in från en bemanningsbyrå. Vad jag har förstått så får de göra såhär och facket säger att de kan inget göra. Jag tror att de gjort såhär för att jag är gravid och vad gäller min kollega så har hon och min chef aldrig dragit jämt ändå.

Företaget är stort, 115 anställda och jag är rätt så säker på att detta egentligen är personligt. Vad kan jag göra? Är det någon som kan hjälpa mig?


Vilka representanter från facket har du pratat med? De lokala på företaget eller de som jobbar centralt för facket?

Det låter som att företaget övertygat en nybörjare i förhandlingen att de faktiskt har rätt att göra så, att gå före i turkön. Vilket fack är du medlem i?
Citera
2015-06-29, 14:17
  #3
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Har du rätt till A-kassa? Det kanske är bäst att söka andra anställningar.
Citera
2015-06-29, 14:18
  #4
Medlem
Mcreadys avatar
Det är nog tyvärr så att om du gått via facket och dom har sagt att allt går rätt till så finns det inte mycket mer du kan göra. Att använda ''extra utbildning'' som en bakdörr för att behålla personer som man vill ha kvar och på så sätt runda LAS är inte alls ovanligt. Har själv varit med om det en gång och för jävligt som det var så va det bara bita i det sura äpplet och packa ihop sina grejer.

Säkert inte exakt vad du ville höra men dessvärre så har man inte mycket att säga till om när facket ger en ryggen och arbetsgivaren har lagen ''på sin sida''.
Citera
2015-06-29, 14:21
  #5
Medlem
Mårten Gåss avatar
Jag har full förståelse för den osäkerhet du kan känna just nu. Och lider med dig. Men om inte facket kan hjälpa dig finns det nog dessvärre inte mycket att göra. Gå ut med flaggan i top på din nuvarande arbetsplats. Den som förlorar mest på ett osnyggt avslut är du.

Sen är det väl dags att börja söka nya jobb. Har du lite tur kan det sluta med att du får ett bättre jobb än vad du har idag. Och att du efter en tid kommer tycka det trots allt är bra att detta hände.

Lycka till!

Edit: autocorrect 😡
Citera
2015-06-29, 14:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Det är nog tyvärr så att om du gått via facket och dom har sagt att allt går rätt till så finns det inte mycket mer du kan göra. Att använda ''extra utbildning'' som en bakdörr för att behålla personer som man vill ha kvar och på så sätt runda LAS är inte alls ovanligt. Har själv varit med om det en gång och för jävligt som det var så va det bara bita i det sura äpplet och packa ihop sina grejer.

Säkert inte exakt vad du ville höra men dessvärre så har man inte mycket att säga till om när facket ger en ryggen och arbetsgivaren har lagen ''på sin sida''.


Jodå, det är bara att påvisa att du erhåller samma kompetens som utbildningen, fast på annat håll. För om man inte påvisar detta så kan ju facket inget göra. Man kan rätt lätt få sig en halv-hel årslön och bli utköpt den hederliga vägen så att säga.

Speciellt om man har något motiv för varför arbetsgivaren skulle vilja göra sig av med en, i detta fall graviditet. Finns helt klart något att hämta här, och det vet arbetsgivaren och går därför med på att köpa ut personen så alla är nöjda.
__________________
Senast redigerad av Pårr 2015-06-29 kl. 14:25.
Citera
2015-06-29, 14:25
  #7
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Jodå, det är bara att påvisa att du erhåller samma kompetens som utbildningen, fast på annat håll. För om man inte påvisar detta så kan ju facket inget göra. Man kan rätt lätt få sig en halv-hel årslön och bli utköpt den hederliga vägen så att säga.

Min poäng i det hela är väl att vill arbetsgivaren ha bort en så åker man ut på ett sätt eller annat, LAS eller ej
Citera
2015-06-29, 14:26
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mcready
Min poäng i det hela är väl att vill arbetsgivaren ha bort en så åker man ut på ett sätt eller annat, LAS eller ej

Det har du jävligt rätt i! Men lite skönare att åka ut med en årslön istället för 0:-
Citera
2015-06-29, 14:29
  #9
Medlem
Mcreadys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Det har du jävligt rätt i! Men lite skönare att åka ut med en årslön istället för 0:-

Så sant! Års lön, 6 månader uppsägnings tid och en liten avskeds bonus hade ju aldrig skadat för att muntra upp situationen. Dock realistiskt sätt så är det nog den gamla skon i baken och en låst dörr bakom ryggen som dom flesta scenariona slutar i
Citera
2015-06-29, 14:32
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pårr
Vilka representanter från facket har du pratat med? De lokala på företaget eller de som jobbar centralt för facket?

Det låter som att företaget övertygat en nybörjare i förhandlingen att de faktiskt har rätt att göra så, att gå före i turkön. Vilket fack är du medlem i?


Jag har talat med facket både lokalt och central.
Citera
2015-06-29, 14:33
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av R.a.z.o.r.
Har du rätt till A-kassa? Det kanske är bäst att söka andra anställningar.


Ja jag har rätt till A-kassa efter uppsägningstiden gått ut.
Citera
2015-06-29, 14:36
  #12
Medlem
R.a.z.o.r.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MoaGBG81
Ja jag har rätt till A-kassa efter uppsägningstiden gått ut.
Alltid något, hoppas du hittar ett arbete snart igen, lycka till!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback