2005-10-17, 01:45
Medlem
catlands avatar
Tjena. Har köpt en herrock inför vintern. En bastant modell, väger flera kilo och går ner en bit på låret. Betalade 500 kr för den, och den var i perfekt skick. Inatt fick jag för mig att jag skulle kolla märket på den, och då stod det "Tiger, Schwartzman & Nordström" och en gammal logga. Efter lite googlande fick jag fram att det är nuvarande Tiger of Sweden.

Vad kan den vara värd? Betalade jag kanske t om för mycket? Den är stor, tung och varm. Och snygg, svart.

Om det inte gick fram så var den begagnad, köpte i second hand-affär.
Citera
2005-10-17, 01:51
Medlem
M2ks avatar
Du har fyndat. "Tiger, Schwartzman & Nordström" är fabriken där originalen tillverkades. Belägen i Uddevalla på sin tid, nedlagd sedan länge.
Citera
2005-10-17, 14:01
Medlem
catlands avatar
Okej, tack för svaret. Är det någon som vet ungefär när fabriken i Uddevalla lades ner, och vad den kan vara värd?
Citera
2005-10-17, 18:17
Medlem
M2ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catland
Okej, tack för svaret. Är det någon som vet ungefär när fabriken i Uddevalla lades ner, och vad den kan vara värd?
Den har varit nedlagd sedan ca femton år. Lite svårt att beräkna värdet på en nedlagd fabrik. Högskolan och offentlig förvaltning har tagit över byggnaden. Om du kontaktar fastighetskontoret i kommunen kan dom kanske upplysa om taxeringsvärdet iaf.

"Tiger of Sweden grundades 1903 i Uddevalla av skräddarna Markus Schwarmann och Hjalmar Nordström. Det är ett klassiskt herrkonfektionsmärke som under 1990-talet tog herrkonfektionen ett steg vidare."

Fabriken var på sin tid Nordens största konfektionsindindustri, med över 1000 anställda. Succesivt bantades verksamheten och i början på 90-talet upphörde produktionen, och fabriken lade ned. Varumärket har dock levt vidare, och produktionen flyttades, bl a till Ungern.
Citera
2005-10-17, 19:28
Medlem
Squalos avatar
Jag var faktiskt inne i en second-handaffär i dag, och kollade faktiskt på rock. Det var inte mitt egentliga syfte, och jag provade ingen rock. Däremot funderar jag starkt på att tjacka en rock nu till vintern.

Min fråga var som vanligt: "Har ni en hatt?" vanligen följt av följdkommentaren: "Inte en sån där fittig hatt. En riktigt hat, för fan!"
Citera
2005-10-17, 19:55
Medlem
Biggishs avatar
Hatt is teh shit!
Citera
2005-10-17, 21:03
Medlem
catlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Den har varit nedlagd sedan ca femton år. Lite svårt att beräkna värdet på en nedlagd fabrik. Högskolan och offentlig förvaltning har tagit över byggnaden. Om du kontaktar fastighetskontoret i kommunen kan dom kanske upplysa om taxeringsvärdet iaf.

"Tiger of Sweden grundades 1903 i Uddevalla av skräddarna Markus Schwarmann och Hjalmar Nordström. Det är ett klassiskt herrkonfektionsmärke som under 1990-talet tog herrkonfektionen ett steg vidare."

Fabriken var på sin tid Nordens största konfektionsindindustri, med över 1000 anställda. Succesivt bantades verksamheten och i början på 90-talet upphörde produktionen, och fabriken lade ned. Varumärket har dock levt vidare, och produktionen flyttades, bl a till Ungern.

Inget dåligt syftningsfel jag lyckades med där...
Citera
2005-10-17, 21:19
Medlem
Säkre Sammys avatar
Jag skulle inte tro att den är värd en förmögenhet av den enkla anledningen att den inte är vidare antik eller retro ännu. Däremot så skulle jag tro att du gjort en bra affär, märkeskläder är oftast av hög kvalité och du kan räkna med att du kommer att vara varm i vinter. Om en tio femton år kanske den ökat och blivit värd mycket så ta bra hand om den!

Undvik malkulor då kläder kan lukta mysko av dem på ett sätt som inte går att tvätta bort!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in