• 1
  • 2
2015-06-28, 22:35
Medlem
Dolwphins avatar
Jag har sett en del filmer i från 2001 den senaste tiden pga en omröstning på ett annat forum. Tänkte att det kunde vara trevligt att starta en liknande tråd här. Om inte annat för att filmsmak är olika på olika forum och resultatet därmed blir annorlunda. Men också för att det är en bra exercis som skapar en del trevliga diskussioner och framförallt ger en bra översiktsblick av vad året har att erbjuda. Syftet är alltså att förbättra sina egna toplistor genom att upptäcka/se fler filmer i från året.

-

- Varje person kan rösta för upp till 20 titlar. Inkludera bara favoriter eller filmer ni tycker mycket om. Känn er inte tvingade att inkludera mediokra titlar för nå upp till maximum.
- Ert förstaval (#1) erhåller två poäng. Övriga filmer erhåller ett poäng.
- Använd filmtipset som referens angående årtal (IMDb är ofta felaktigt tyvärr har jag märkt). Ft har också fördelen att fel där snabbt kan korrigeras.

Användare uppmuntras att posta preliminära listor som andra kan använda som rekommendationer. Ni kan givetvis redigera era listor efter eget behag fram till deadline.

I fall ni är medlemmar på ft är det lättaste sättet att titta igenom era betyg i från året att använda den (numera välgömda) avancerade söken: http://nyheter24.se/filmtipset/advsearch.cgi

Deadline: 13 Juli (23:59:59)

-

På det andra forumet tycks det vara en person som godtyckligt bestämmer vilket årtal som ska behandlas. Men vi kan ju vara mer demokratiska på detta forum i framtiden. För att undvika monotoni (2002, 2003, 2004,....) kan man ju alltid införa krav på att det måste vara olika decennier i från omröstning till omröstning (exempelvis 1999, 2011, 2003, 1980, 2009, 1967, 2012, 1997, etc.).
Citera
2015-06-28, 22:39
Medlem
Dolwphins avatar
Här är min egna preliminära lista.

Vad är klockan i Paris? (Tsai)

La libertad (Alonso)
Los (Benning)
Millenium Mambo (Hou)
Red Persimmons (Ogawa & Peng)
Sky, Wind, Fire, Water, Earth (Kawase)
The Creators of the Shopping Worlds (Farocki)
Where Does Your Hidden Smile Lie? (Costa)

-

Några kommentarer till tre dokumentärer som jag sett nyligen. Såg även Costa och Hou nyligen, men orkar inte skriva en kommentar till dessa för tillfället.

Kawase's film är en personlig självbiografisk dokumentär med ett fantastiskt bildspråk. Det är intimt, poetiskt, sensuellt, och vackert i all sin enkelhet. Dokumentären berör hennes faders död och hennes hantering av föräldrarnas frånvario i sitt liv. Hennes relation med sin mormor som uppfostrade henne och hennes identitetssökande i allmänhet. Även hennes filmiska genombrott på Cannes festivalen behandlas.

Farocki's film är en intressant dokumentär om konsumtionssamhället - specifikt om hur varuhus på ett väldigt utstuderat sätt maximerar sina vinster. De har ett rätt vetenskapligt tillvägagångssätt (studerar människors rörelsemönster i butiker exempelvis) och de debatterar även saker på en stor detaljnivå. Det handlar om saker så som att placera vissa varor på en viss höjd och att placera varor som alla ska ha (exempelvis mjölk) på ett visst ställe i butiken.

Red Persimmons är en dokumentär av Ogawa (färdigställd av Peng efter dennes död) som har en antropologisk utgångspunkt i sitt filmskapande. I denna film dokumenterar Ogawa hur odlingen och försäljningen av persimoner går till i den japanska landsbyggden. Vi får bland annat stifta bekantskap med en uppfinnare som mekaniserade och därmed underlättade skalningen av frukten. En bonde som berättar myter om hur odlingen av frukten i området startade.(...) Hur dessa traditioner har förändrats över tid och hur vissa byar helt försvinner pga processer som urbanisering/modernisering. Fina landskapsbilder och inte minst färgtoner i kompositioner av när frukten hänger på torkning.
Citera
2015-06-29, 10:43
Medlem
Martells avatar
Det här kan kanske vara lite kul och jag skall försöka att se ett par filmer från 2001 som jag har hemma, däribland två st som är på din lista. Du sade ingenting om kortfilmers vara eller inte vara så jag antog att det var ok.

Preliminär lista:
A Place in the World (Aristakisian)
Wild Innocence (Garrel)
Pianisten (Haneke)
Taurus (Sokurov)
Va savoir (Rivette)
Vad är klockan i Paris? (Ming-liang)
Dream Work (Tscherkassky)
Mulholland Drive (Lynch)

Citat:
Ursprungligen postat av Dolwphin
På det andra forumet tycks det vara en person som godtyckligt bestämmer vilket årtal som ska behandlas. Men vi kan ju vara mer demokratiska på detta forum i framtiden. För att undvika monotoni (2002, 2003, 2004,....) kan man ju alltid införa krav på att det måste vara olika decennier i från omröstning till omröstning (exempelvis 1999, 2011, 2003, 1980, 2009, 1967, 2012, 1997, etc.).

Annars kan man väl bara gå tio år bak för varje omgång så 2001,1991,1981 ... 1921 och sedan börja om med något år från andra halvan av 00-talet och göra samma sak igen. Tycker det känns lite omständigt med omröstning var 14:e dag. Den här tråden har potential att bli en ny filmklubb men som kanske kan få längre livslängd då man inte blir "tvingad" att se just en specifik film utan de man själv vill se från året som är under lupp. För övrigt är det alltid roligt när någon försöker hitta på något nytt här som t ex Arctic Monkey gjorde med topp 100 tråden.
Senast redigerad av Martell 2015-06-29 kl. 11:15.
Citera
2015-06-29, 18:11
Medlem
Dolwphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martell
Det här kan kanske vara lite kul och jag skall försöka att se ett par filmer från 2001 som jag har hemma, däribland två st som är på din lista. Du sade ingenting om kortfilmers vara eller inte vara så jag antog att det var ok.

Preliminär lista:
A Place in the World (Aristakisian)
Wild Innocence (Garrel)
Pianisten (Haneke)
Taurus (Sokurov)
Va savoir (Rivette)
Vad är klockan i Paris? (Ming-liang)
Dream Work (Tscherkassky)
Mulholland Drive (Lynch)

Annars kan man väl bara gå tio år bak för varje omgång så 2001,1991,1981 ... 1921 och sedan börja om med något år från andra halvan av 00-talet och göra samma sak igen. Tycker det känns lite omständigt med omröstning var 14:e dag. Den här tråden har potential att bli en ny filmklubb men som kanske kan få längre livslängd då man inte blir "tvingad" att se just en specifik film utan de man själv vill se från året som är under lupp. För övrigt är det alltid roligt när någon försöker hitta på något nytt här som t ex Arctic Monkey gjorde med topp 100 tråden.

Kul att du hakar på! Kortfilmer är givetvis godkända.

Det är nog en bra idé då det blir smidigare.
Citera
2015-06-29, 18:25
Medlem
BlackMetals avatar
Låter som en kul idé. Ska försöka se lite 2001-filmer nu under veckan då som jag tänker har lite potential att komma in på ens topplista för det året.
Citera
2015-06-29, 21:33
Medlem
Kirk.Douglass avatar
Varför just år 2001? Kan bli evighetstrådar till seklets varenda årtal.
Citera
2015-06-29, 23:55
Medlem
mrbooms avatar
Har inte gett nån film från 2001 en 5:a i betyg så den får ni gärna hjälpa mig att hitta

Preliminär lista:

Min stora kärlek

A Beautiful Mind
Blow
Bridget Jones dagbok
Frailty
Ichi the Killer
Pianisten
Citera
2015-06-30, 00:20
Medlem
Catapillas avatar
Jag har sett väldigt få filmer från just 2001 av någon anledning (sett många fler från både 2000 och 2002) så mina picks är rätt tråkiga men dessa tycker jag är väldigt bra iaf:

Moulin Rouge!
Das Experiment
Bully
Ghost World

Kul tråd btw
Citera
2015-06-30, 02:27
Medlem
Jag har sett ett par...

LOTR:fellowship of the ring
Training day
Spirited away
A.I.
Donnie Darko

Dessa är väl mina topp 5.
Citera
2015-06-30, 08:09
Medlem
Martells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dolwphin
Kul att du hakar på! Kortfilmer är givetvis godkända.

Det är nog en bra idé då det blir smidigare.
Jag har nu efter lite eftertanke ändrat mig och tycker att din ursprungliga idé med att gå igenom 2000-talet är bättre, för det jag gillar med den här tråden är att den känns öppen för alla smaker och alla tycker inte om äldre filmer.
Citera
2015-06-30, 11:27
Bannlyst
Mulholland Drive

Donnie Darko
Sagan om Ringen: Härskarringen
American Pie 2
A Beautiful Mind

En ganska tråkig och mainstream lista, men utöver mästerverket Mulholland Drive och DD var 2001 ett rätt svagt filmår i mitt syfte.
Citera
2015-06-30, 15:53
Medlem
Dolwphins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Martell
Jag har nu efter lite eftertanke ändrat mig och tycker att din ursprungliga idé med att gå igenom 2000-talet är bättre, för det jag gillar med den här tråden är att den känns öppen för alla smaker och alla tycker inte om äldre filmer.

Jo det blir nog mer inkluderande i fall vi gör så.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in