2019-03-08, 14:04
Medlem
Europes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mittåt
Vad många inte vet är att en stor del (i vissa orter mer än 50%) av C5-breven delas ut av Citymail. Det är t.ex. ofta teleräkningar, myndighetsbrev, bankbrev.

Om det står PostNord printat längst ned på brevet så är det sorterat av PostNord, är det printat någon siffer/bokstavskod uppe bredvid "Porto Betalt"-rutan så är det Citymail.

I min trappuppgång ligger det ibland brev utanför postfacket. Till okända namn i huset, men ännu oftare till helt andra adresser. Dessa är ALLTID från Citymail och ALDRIG från PostNord.

Jag väljer aktivt bort att handla från webshoppar som inte skickar med PostNord. Mitt postombud är mycket närmare och har bättre öppettider. Aldrig strul.

Väntade hemma från jobbet på ett paket som skulle komma mellan kl. 9 och 17 med Schenker. När jag ringer 16.55 så säger de att de uppdaterat på hemsidan att paketet blivit försenat. Men de har inte skickat SMS eller mail. Blev till att jobba hemifrån en dag till för det gick inte att styra om till ett ombud, bara en terminal.

Skaffa PostNord-appen så har ni full koll på allt ni ska få skickat till er, utom möjligtvis Kinabreven.

Min erfarenhet är att det strular mindre (dock inte felfritt) med PostNord än med de andra.

Anledningen att det finns brev utanför postfacket är i regel för att folk har fått post till någon annan (inte sällan någon som bodde i deras bostad för 10 år sedan) och att de lägger dem där. I en del fall borde kanske posten inte ha delats ut, men det kan vara svårt att veta om personen står fortfarande som c/o i fastighetsboken.

Däremot är det inte rimligt att jämföra t.ex. PostNords utdelning av privatpost och CityMails utdelning av endast post från företag. Det är inte CityMails fel att vissa företag skickar massutskick efter listor (gamla listor eller vad som nu kan vara problemet) där minst 90% av posten är feladresserade, d.v.s. personerna bor inte (längre) på adressen. CityMail delar endast posten. Privatpersoner som skickar post till någon annan brukar ha lite bättre koll på var personen bor.

Jag gissar dock att det är vanligare idag att CityMail inte t.ex. skriver en lapp om att de har post till en person, utan istället bara delar ut det, oavsett vad som står på postfacket. Jag gissar det för att man idag kör med fler vikarier och deltidare som inte har fasta områden att dela, då arbetsförhållandena har klart försämrats för brevbärare i största allmänhet och man är mindre villig att anställa heltidare och syssla med personalvård. Jag skulle gissa att samma gäller även för PostNord.

När jag en gång i tiden jobbade på CityMail, så var vi ibland med om att folk klagade på oss p.g.a. företagspost som hade delats av dåvarande Posten. När vi sa att de måste vända sig till Posten, så ringde de inte sällan tillbaka och hävdade att Posten påstod att det var vi som delade det utskicket (trots att det definitivt var Posten som delade det!). När jag en gång nämnde det här för brevbärare från Posten vid en facklig kurs, så nickade de, garvade och sa att de skyller rätt regelbundet på CityMail när de själva har gjort fel.

Notera dock att båda företagen har gått igenom förändringar sedan dess och kvaliten på postutdelning höll på att försämras redan på den tiden, så jag är inte överraskad över att det går sämre idag. En av anledningarna var att postutdelning i hög grad är ett naturligt monopol för staten (till skillnad från t.ex. försäljningen av alkohol). Kanske inte lika naturligt som järnvägen, men nära inpå. Det är lite svårt att konkurrera och öka sin omsättning genom att expandera antalet mottagare man delar till, då de förblir närmast lika många i antal (medan fler än en nu konkurrerar om att dela ut den post som förut delades ut av en aktör, samt dessutom ineffektivare, då man delar nu samma post från två helt olika kontor, med flera som delar till exakt samma hushåll o.s.v.), så av naturliga skäl ökar man istället vinstmarginalen genom att skära ned på personal, kvalitet o.s.v. Så jag förstår lite grann den där naturliga aversionen många postanställda hade mot CityMail och varför de kanske hade lätt att skylla på CityMail när de fick klagomål från mottagare, även om det var de själva som hade gjort fel.
Senast redigerad av Europe 2019-03-08 kl. 14:28.
Citera
2019-03-08, 14:18
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
PostNord gör ett förbannat bra jobb. Och det är oförskämt billigt att få ett brev/paket sänt mellan städer och länder. Jag har förvisso blivit av med några försändelser genom åren - ett par relativt nyligen. Den mänskliga faktorn? Dessutom är jag så old fashioned att jag tycker att brevbärare är ett riktigt jobb, ett hederligt knäck. Jämfört med Schenker och DHL är PostNord överlägsna när det kommer till service.

Att PostNord är så bespottade tror jag har att göra med att folk och fä som regel är rätt pantade i hela huvudet.
Citera
2019-03-08, 14:48
Bannlyst
Har aldrig haft problem med Sch.nker förutom en gång
då felet var mitt.
Hade återanvänt en kartong utan att tejpa över "streckkoden" på samma sida
jag satte utskriven "fraktlapp", det tog 4 dagar att spåra och rätta till.
Skickade den 5/3 paket Sthlm - Kiruna, anlände mottagaren 7/3,
paketet vägde strax under 2 kg, frakten kostade försäkrad och spårbar 67:-
Ömtåligt innehåll och väl emballerat,
har aldrig mottagit klagomål om skadat paket/innehåll!
Kan tilläga, skickar mellan 150 och 200 paket i månaden som bäst,
varav mellan 15 - 20 som skrymmande 18:- + med Postnord,
allt annat är inte realistiskt då mottagaren alltid betalar frakten!
Tidigare försvann ett par tre försändelser i månaden spårlöst med Postnord,
numera händer det kanske någon gång i månaden vilket inte alls är
acceptabelt det heller!
Så visst har en skärpnig skett!
Citera
2019-03-08, 15:03
Medlem
Jag får för mig att PostMord är ett jävla skitåkeri, med 80% analfabetiska kleptomaniska buntunegrer som chaufförer. Men jag har å andra sidan aldrig haft något problem med dom, så kanske är det bara fördomar från mitt håll.

Men helt klart, har jag möjligheten att välja fraktbolag så tar jag någon annan. DHL med express som tillval är nog mitt första alternativ. De är grymt snabba och proffsiga. FedEx har jag mindre förtroende för. Schenker kan vara hit or miss. Förmodligen den segaste speditören av de alla.
Citera
2019-03-08, 15:08
Bannlyst
Att vara brevbärare, visst är det ett hederligt arbete!
Så är också de allra flesta brevbärare hederliga människor
som utför sitt arbete väl i ur och skur!
Det är inte där det brister även om grannen någon
enstaka gång fått min elräkning vilket han med varm hand gärna får ta.
Problemet är nog snarare hos ledningen som inte lyckas styra upp
den svensk/danska konstellationen, nymodigheten Postnord på ett vettigt sätt.
Känns som kostymen är många nummer för trång för de som tror sig vara oumbärliga!
Citera
2019-03-08, 15:11
Avstängd
KaptenHundkexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trombylmajorskan
Den "mänskliga faktorn" jobbar även på "Schenker och DHL" men transporterar inte
julkort och brev annat än i kartong och då tar det i regel 2 hela dagar att garanterat nå fram.
Dyrare naturligtvis, men säkert!

Den "mänskliga faktorn" finns både i sakristian, i charkdisken och på krogen.

Att skicka spårbart är en hederssak - prismässigt är de tre ledande firmorna tämligen lika. Snabbast är PostNord med sina 1-2 vardagar, DHL med sina icke klimatsmarta kartonger tar 2-4 vardagar, Schenker bör ses som fraktfirmornas snigel på sina 5-10 dagar (dessutom tillhör det vanligheten att de skickar ut pappersavin först när paketet returnerats till avsändaren.
Citera
2019-03-08, 15:27
Medlem
Eoppoyzs avatar
Jag har jobbat för PostNord, dock ej som brevbärare. Jag är faktiskt lite förvånad över hur mycket som kommer fram rätt trots stressen. Jag kritiserade att man går efter kvantitet framför kvalitet i sorteringen.
Citera
2019-03-08, 15:31
Medlem
Postnord har alltid levererat i tid, hela paket och i tid, har absolut inget att klaga på. Det är ju bara en mainstreamgrej i detta bortskämda samhälle att klaga på PN, som att klaga på pendeltågen.
Citera
2019-03-08, 15:33
Medlem
Utan att överdriva så får jag ofta (alltså mer än ett par gånger) räkning och påminnelse santidigt.

De renoverade min hiss, fick inte förens d3 var klara, 6 veckor tog det. Fick då två påminnelser samtidigt som avin
Citera
2019-03-08, 15:41
Medlem
Cosmo.Kramers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 15minFame
Jag har råkat ut för postmords dåliga service; räkningar som inte kommit och som jag fått inkasso på och behövt betala avgifter för. Får ofta lapp att man inte kunnat dela ut mitt paket fast det funnits någon hemma - jag antar att man lämnar lapp med denna text direkt utan att ta med paketet och ringa på.
Ska ha fått en ny bankdosa och kodkort, dosan kom men aldrig kortet. Men jag loggar in med bankid så jag har inte brytt mig att ringa banken och be om nytt kodkort.
Inför valet läste vi om hur en hel last med vallappar "försvann" så det är mer än bara slarv.

Jag har ringt in men den som sitter i kundtjänst kan inte göra så myckat annat än att beklaga och det här har fortsatt. Jag gissar att mitt klagomål inte registrerats ens.

Var glad att det inte hänt dig än.
Eh. Det kommer en faktura först, sen en påminnelse, sen inkasso. Oddsen att posten skulle slarva bort två fakturor är väldigt låg.

Reagerar du inte heller om du inte får en faktura på flera veckor och sen inkasso? Mongo ring företaget du skulle fått fakturan från.
Citera
2019-03-08, 15:59
Medlem
Flottsteks avatar
Postnord anställer blattar med lönegaranti som snor allt på lagren, bottenkompetens till lågpris kostar
Citera
2019-03-08, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ThePresentMoment
Så fort ämnet "paket" eller "post" kommer på tapeten oavsett var det är, så verkar majoriteten alltid få sina paket förstörda, försenade eller bortslarvade av PostNord. Själv har jag så sällan varit med om att det varit något problem när jag beställt eller skickat grejer att jag inte ens kan minnas sista gången det inträffade. Jag verkar helt enkelt ha haft en helt osannolik tur.

Går man in på PostNords egen sida och kollar så ligger antalet rapporterade synpunkter från kunder på 0.03 promille. Säg att mörkertalet är gigantiskt så att endast 1 av 100 rapporterar sina sönderslagna paket, då skulle det alltså vara 3 promillle - 3 paket av 1000 som det är något problem med.

Jag får inte ihop denna matematik med folks klaganden på att det bara är fel och elände med PostNord hela tiden. Är det helt enkelt så att fokl "glömmer" de andra 997 försändelserna de fått under sina liv som det inte varit några som helst problem med, men de där 3 tappade paketen med uindermåligt emballerat ömtåligt innehåll minns man till sin dödsbädd?

Tre promille kanske låter lite, men det blir rätt mycket i slutändan. PostNord gjorde ett eget test för ett par år sedan och skickade ett antal försändelser med en transpondrar. Utfallet visade sig att 0,3 procent av testbreven försvann. Med nuvarande volymer så betyder detta att runt 400 000 försändelser per månad försvinner spårlöst.

Skräcksiffror – miljontals brev kan ha försvunnit

Citat:
Interna dokument från Postnord visar att miljontals brev som hanterades under förra året kan ha försvunnit. Postnord begärde att siffrorna skulle hemlighållas. Men efter en sekretessprövning beslutade dock PTS att lämna ut materialet till SvD.

Som du ser så är PostNord i Sverige katastrofalt dåliga. Detta beror naturligtvis på skräpet som arbetar där.

Någon annan i tråden nämnde Trustpilot och du kan väl jämföra PostNord i Danmark respektive Sverige.

https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.com

https://se.trustpilot.com/review/www.postnord.dk
Senast redigerad av obyn 2019-03-08 kl. 16:23.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in