Citat:
Vad många inte vet är att en stor del (i vissa orter mer än 50%) av C5-breven delas ut av Citymail. Det är t.ex. ofta teleräkningar, myndighetsbrev, bankbrev.
Om det står PostNord printat längst ned på brevet så är det sorterat av PostNord, är det printat någon siffer/bokstavskod uppe bredvid "Porto Betalt"-rutan så är det Citymail.
I min trappuppgång ligger det ibland brev utanför postfacket. Till okända namn i huset, men ännu oftare till helt andra adresser. Dessa är ALLTID från Citymail och ALDRIG från PostNord.
Jag väljer aktivt bort att handla från webshoppar som inte skickar med PostNord. Mitt postombud är mycket närmare och har bättre öppettider. Aldrig strul.
Väntade hemma från jobbet på ett paket som skulle komma mellan kl. 9 och 17 med Schenker. När jag ringer 16.55 så säger de att de uppdaterat på hemsidan att paketet blivit försenat. Men de har inte skickat SMS eller mail. Blev till att jobba hemifrån en dag till för det gick inte att styra om till ett ombud, bara en terminal.
Skaffa PostNord-appen så har ni full koll på allt ni ska få skickat till er, utom möjligtvis Kinabreven.
Min erfarenhet är att det strular mindre (dock inte felfritt) med PostNord än med de andra.
Om det står PostNord printat längst ned på brevet så är det sorterat av PostNord, är det printat någon siffer/bokstavskod uppe bredvid "Porto Betalt"-rutan så är det Citymail.
I min trappuppgång ligger det ibland brev utanför postfacket. Till okända namn i huset, men ännu oftare till helt andra adresser. Dessa är ALLTID från Citymail och ALDRIG från PostNord.
Jag väljer aktivt bort att handla från webshoppar som inte skickar med PostNord. Mitt postombud är mycket närmare och har bättre öppettider. Aldrig strul.
Väntade hemma från jobbet på ett paket som skulle komma mellan kl. 9 och 17 med Schenker. När jag ringer 16.55 så säger de att de uppdaterat på hemsidan att paketet blivit försenat. Men de har inte skickat SMS eller mail. Blev till att jobba hemifrån en dag till för det gick inte att styra om till ett ombud, bara en terminal.
Skaffa PostNord-appen så har ni full koll på allt ni ska få skickat till er, utom möjligtvis Kinabreven.
Min erfarenhet är att det strular mindre (dock inte felfritt) med PostNord än med de andra.
Anledningen att det finns brev utanför postfacket är i regel för att folk har fått post till någon annan (inte sällan någon som bodde i deras bostad för 10 år sedan) och att de lägger dem där. I en del fall borde kanske posten inte ha delats ut, men det kan vara svårt att veta om personen står fortfarande som c/o i fastighetsboken.
Däremot är det inte rimligt att jämföra t.ex. PostNords utdelning av privatpost och CityMails utdelning av endast post från företag. Det är inte CityMails fel att vissa företag skickar massutskick efter listor (gamla listor eller vad som nu kan vara problemet) där minst 90% av posten är feladresserade, d.v.s. personerna bor inte (längre) på adressen. CityMail delar endast posten. Privatpersoner som skickar post till någon annan brukar ha lite bättre koll på var personen bor.
Jag gissar dock att det är vanligare idag att CityMail inte t.ex. skriver en lapp om att de har post till en person, utan istället bara delar ut det, oavsett vad som står på postfacket. Jag gissar det för att man idag kör med fler vikarier och deltidare som inte har fasta områden att dela, då arbetsförhållandena har klart försämrats för brevbärare i största allmänhet och man är mindre villig att anställa heltidare och syssla med personalvård. Jag skulle gissa att samma gäller även för PostNord.
När jag en gång i tiden jobbade på CityMail, så var vi ibland med om att folk klagade på oss p.g.a. företagspost som hade delats av dåvarande Posten. När vi sa att de måste vända sig till Posten, så ringde de inte sällan tillbaka och hävdade att Posten påstod att det var vi som delade det utskicket (trots att det definitivt var Posten som delade det!). När jag en gång nämnde det här för brevbärare från Posten vid en facklig kurs, så nickade de, garvade och sa att de skyller rätt regelbundet på CityMail när de själva har gjort fel.

Notera dock att båda företagen har gått igenom förändringar sedan dess och kvaliten på postutdelning höll på att försämras redan på den tiden, så jag är inte överraskad över att det går sämre idag. En av anledningarna var att postutdelning i hög grad är ett naturligt monopol för staten (till skillnad från t.ex. försäljningen av alkohol). Kanske inte lika naturligt som järnvägen, men nära inpå. Det är lite svårt att konkurrera och öka sin omsättning genom att expandera antalet mottagare man delar till, då de förblir närmast lika många i antal (medan fler än en nu konkurrerar om att dela ut den post som förut delades ut av en aktör, samt dessutom ineffektivare, då man delar nu samma post från två helt olika kontor, med flera som delar till exakt samma hushåll o.s.v.), så av naturliga skäl ökar man istället vinstmarginalen genom att skära ned på personal, kvalitet o.s.v. Så jag förstår lite grann den där naturliga aversionen många postanställda hade mot CityMail och varför de kanske hade lätt att skylla på CityMail när de fick klagomål från mottagare, även om det var de själva som hade gjort fel.
__________________
Senast redigerad av Europe 2019-03-08 kl. 14:28.
Senast redigerad av Europe 2019-03-08 kl. 14:28.