2005-10-16, 22:39
Medlem
Hur lagrar jag data säkert på en extern HD?

Tänkte köpa nån extern HD, tex http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...k&artnr=491104 eller bara ett kabinett http://www.teknikmagasinet.se/nydb/d...k&artnr=491102 och sedan köpa själv HD'n separat. Vilket är att rekomendera? Kraven är USB 2 och att det inte krävs att man installerar några drivrutiner (den ska pluppa upp som extern-enhet i utforskaren av sig själv).

Var ska jag handla? Antar att det finns bättre ställen än teknikmagasinet

För säkerheten sedan... Vilket krypteringsprogramm ska man ha? Det ska vara gratis, enkelt att ha och göra med, tillräckligt säkert för att varken företagsspioner eller SÄPO ska bemöda sig att knäcka krypteringen.
Citera
2005-10-16, 23:32
Medlem
Seagates avatar
Krypteringen vet jag inte, men som hårddisk kan jag väl rekommendera LaCie. Den enda externa hårddisk i min ägo som inte gått sönder på mindre än ett år.. (Och nej, jag är inte våldsam med dom, inte heller är de påslagna så ofta, ett par timmar i veckan kanske, på sin höjd. De ligger alltid still på bordet..).

En annan fördel med LaCie är att det går att stapla flera ovanpå varandra. En tredje fördel är dessutom att de står stadigt på bordet tack vare dess gummifötter, till skillnad från alla andra diskar jag haft som bara glider runt på bordet..
Citera
2005-10-17, 00:07
Medlem
Som nackdelar måste jag då påpeka att det för det första brukar vara billigare att köpa kabinett och diskenhet separat, samt att när hårddisken väl går sönder är det lättare att byta ut den i de kabinett som köps tomma, än att pilla upp LaCies kabinett (som verkar vara skruvlösa). Kom dessutom ihåg att LaCie inte gör några diskar själva, utan köper helt vanliga sådana från t.ex. Western Digital och Maxtor.
Citera
2005-10-17, 00:35
Medlem
Seagates avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corlane
Som nackdelar måste jag då påpeka att det för det första brukar vara billigare att köpa kabinett och diskenhet separat, samt att när hårddisken väl går sönder är det lättare att byta ut den i de kabinett som köps tomma, än att pilla upp LaCies kabinett (som verkar vara skruvlösa). Kom dessutom ihåg att LaCie inte gör några diskar själva, utan köper helt vanliga sådana från t.ex. Western Digital och Maxtor.

Mja, dyrare och dyrare... Det är nog inte många hundralappar som skiljer.
Har själv monterat ihop en del externa diskar, och jag kan väl säga att det inte har blivit så mycket billigare för det.

Nej, LaCie gör inte diskarna själva, men förhoppningsvis sitter det en Maxtor i min. Åtminstonde låter det som det, av ljudet att döma. Jag gillar nämligen inte WD.
Citera
2005-10-17, 12:51
Medlem
mrbonkerss avatar
jag använder en LaCie 250GB USB2 disk tillsammans med TrueCrypt, det fungerar klockrent förutom att det kan bli segt med stora datamängder och att man inte kan variera storleken på den krypterade filen när den väl är skapad.
Citera
2005-10-17, 19:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrbonkers
jag använder en LaCie 250GB USB2 disk tillsammans med TrueCrypt, det fungerar klockrent förutom att det kan bli segt med stora datamängder och att man inte kan variera storleken på den krypterade filen när den väl är skapad.
Men man kan väl även kryptera hela hårddisken? Vilken algoritm ska man använda då? Det fanns ju ett par...

Nån som vet vilket märke det är på hårdisken i LaCie's 250Gb
Citera
2005-10-18, 00:32
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FSS
Men man kan väl även kryptera hela hårddisken? Vilken algoritm ska man använda då? Det fanns ju ett par...

Nån som vet vilket märke det är på hårdisken i LaCie's 250Gb
japp du kan kryptera en hel disk. AES är hyffsat snabbt (ca 38mb/s på min burk) och anses säkert av många myndigheter. så tillsammans med en bra hash-algoritm (flera av de äldre som MD5 och SHA-1 anses nu vara osäkra) och ett långt lösenord borde det vara tämligen säkert. men jag tycker nog att man ändå aldrig bör förvara sådant man absolut inte kan låta komma ut på en dator, det finns alltid risk för hål.
Citera
2005-10-18, 02:00
Medlem
Jag har själv en Iomega Silverline 160GB som jag är MKT nöjd med. Siba har den oxå i 250gb version för knappt 1300kr
Sitter en sval och tyst Hitachi disk i dom.
http://www.siba.se/product/product.a...tifier=SE85544
Läs testet där 160gb disken är med i på
http://www.sweclockers.com/html/rece...kar.php?page=1

Ok den är inte staplingsbar men det är nog inget jag rekommenderar iaf så diskarna blir varma och dom blir knappast svalare av att staplas men visst det är smidigt å snyggt.

Har även ett externt skal som jag köpte utan hårddisk och satte i en Maxtor diamond9 disk i ..trodde skiten skulle smälta + att skrivbordet vibrerade massa =/

Vet inget om lacie diskarna men sök lite på tex www.sweclockers.com så vetd u nog mera sedan =)

Edit:
Hittad ev ett test på lacie diskarna
http://www.sweclockers.com/html/rece...ern.php?page=1
Citera
2005-10-18, 16:20
Medlem
politkrims avatar
Tänk på att om du använder windows sparas förmodligen det mesta/allt du läser på din "vanliga" hdd i swapfilen.
Citera
2005-10-18, 19:49
Medlem
mrbonkerss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av politkrim
Tänk på att om du använder windows sparas förmodligen det mesta/allt du läser på din "vanliga" hdd i swapfilen.
funktionen med swapfil går att stänga av. den används heller inte så länge RAM-minnet inte är fullt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in