• 1
  • 2
2015-06-27, 02:27
Medlem
FrankieStubbss avatar
Hur tillagar ni och äter er Mustamakkara?

Själv brukar jag steka Mustamakkaran och servera den med potatismos och rårörda lingon. En liten sallad till det och man är hemma.

Ryktesvis har jag hört att Mustamakkara gifter sig fint med Auraost, jag har själv inte provat det av outgrundliga anledningar som man brukar säga men har någon testat så lämna gärna omdöme.

Ordet är relativt fritt.

Mvh.
Citera
2015-06-27, 03:02
Medlem
ManJuices avatar
Intressant rätt må jag säga.

Görs den alltid på blod/kött från gris, eller finns det en nötvariant?
Citera
2015-06-28, 18:35
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Intressant rätt må jag säga.

Görs den alltid på blod/kött från gris, eller finns det en nötvariant?

Det finns ingen halal om du trodde det
Citera
2015-06-28, 22:34
Medlem
ManJuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Det finns ingen halal om du trodde det
Gillar inte grisblod men kan äta bacon o sånt. Blod från nöt/lamm känns bara lite bättre. Lite som att man dricker mjölk från får/kor men inte från grisar.
Citera
2015-06-29, 00:36
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ManJuice
Gillar inte grisblod men kan äta bacon o sånt. Blod från nöt/lamm känns bara lite bättre. Lite som att man dricker mjölk från får/kor men inte från grisar.
Riktiga män äter grisblod, doftar stekt lök, bakfylla och har skägg helt enkelt.

Riktiga män dricker förövrigt inte heller mjölk utan vatten, piimä eller alkoholhaltiga drycker.

En annan fin blodmat från Finland som innehåller grisblod är annars blodplättar, man satte i sig kopiösa mängder sådant som barn och jag tror inte alls att någon har farit illa av det. Nu är det dock länge sedan jag åt det skall jag villigt erkänna men gott utav helvete var det enligt mina minnesbilder.

Mvh.
Citera
2015-06-29, 00:43
Bannlyst
Var tvungen att googla mustamakkara för att jag inte visste vad det var - nu vet jag att det är en korv med suspekt utseende. Hur smakar den?
Citera
2015-06-29, 01:00
Medlem
FrankieStubbss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kuhlmeyn
Var tvungen att googla mustamakkara för att jag inte visste vad det var - nu vet jag att det är en korv med suspekt utseende. Hur smakar den?
Den smakar gott, fin konsistens med korngryn och grejer i. Jag har enstaka gånger kryddat min mustamakkara med timjan och det är riktigt fint.

Den godaste mustamakkaran jag någonsin ätit inmundigade jag dock i fyllan och villan på torget i Tammerfors under det glada 80-talet. En klotrund gumma med rosor på kinderna och ett munläder utan dess like sköte ruljangsen i ett litet stånd och det är ett av mina bästa matminnen någonsin.

Mvh.
Citera
2015-06-29, 02:10
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankieStubbs
Den smakar gott, fin konsistens med korngryn och grejer i. Jag har enstaka gånger kryddat min mustamakkara med timjan och det är riktigt fint.

Den godaste mustamakkaran jag någonsin ätit inmundigade jag dock i fyllan och villan på torget i Tammerfors under det glada 80-talet. En klotrund gumma med rosor på kinderna och ett munläder utan dess like sköte ruljangsen i ett litet stånd och det är ett av mina bästa matminnen någonsin.

Mvh.

Låter som mina resor till finland, upp till pohjois-pohjanmaa.. Utanför jyväskyla åt man skitgod köttpirog, stället innan eller efter jämsä vill jag minnas hade den godaste pirogen.. Hade då regeln att om man ville h nåt gott, så skulle vi till torget! Den låg vid motorvägen, nja.. Skogsvägs vore mer korrekt..

Edit: Vet inte om jag har ätit mustamakkara, men liknande såna har man ju ätit och även blodsplättar.. har helt enkelt missat löja grejen och negerkuk

Edit nr2: hittade några länkar! http://assets.grfxpstore.com/attache...ions_grfxp.gif
Senast redigerad av EastClintfood 2015-06-29 kl. 02:33.
Citera
2015-07-09, 05:44
Medlem
EastClintfoods avatar
Ingen som ens försökt sig på en mustamakkara?

Hur gick det till annars? lite blodigt kan jag tänka mig
Citera
2015-07-09, 08:18
Medlem
JerryCottons avatar
Mustamakkara är en av de få maträtter jag inte äter. Åt bara potatis och sås de dagar mustamakkara var på menyn i lumpen. Hundmat! Mustille makkaraa...
Citera
2015-07-11, 01:23
Medlem
EastClintfoods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JerryCotton
Mustamakkara är en av de få maträtter jag inte äter. Åt bara potatis och sås de dagar mustamakkara var på menyn i lumpen. Hundmat! Mustille makkaraa...

Äh så illa kan det väl inte smaka? när man tänker på blodsplättarna..

Lumpens mat är nog inget man ska jämföra med här

Kippis förresten!
Citera
2015-07-11, 22:42
Medlem
JerryCottons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastClintfood
Äh så illa kan det väl inte smaka? när man tänker på blodsplättarna..

Lumpens mat är nog inget man ska jämföra med här

Kippis förresten!

Kippis!

Blodplättarna är ju riktigt goda. Går inte att jämföra med korven som är riktigt fet med bitar av späck. Lumpens korv var den samma som fanns att köpa i butikerna.

Nä, de perversa Tammerforsarna får hålla till godo med sin korvjävel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in