2015-06-26, 15:26
Medlem
Foxiess avatar
Hej,

Har googlat, sökt på forumet etc, det mest utav varierande och äldre resultat.

Gäller främst sommarjobb, och hade varit intressant att veta vad man får ut, överstiger den skattefria gränsen!

Dessutom hört med lite vänner som då säger helt annorlunda än vad jag läst på internet.

Jag har fått för mig att man tar sin lön xxxKR * totala arbetstimmar = stor summa / 12 månader för att få ut en genomsnittlig månadsinkomst. Månadsinkomsten checkar man av i Skatteverkets skattetabell. Tar de hundra/tusenlappar * 12 månader = totala skatten på din inkomst.

Sedan, när man multiplicerar timlön med antalet arbetstimmar, ska man då ta alla arbetstimmar eller ta bort lunchtimmarna (1h/dag)?

Mina vänner sa dock att man betalar full skatt. Alltså, vi hittar på att jag skulle tjäna 15 000 kr en månad, då skattar jag den månaden efter 15 000 kr enligt skattetabellen, vilket blir i runda slängar väääldigt mycket.

Någon som är helt stensäker på hur det fungerar som kan förklara?
Citera
2015-06-26, 15:31
Medlem
eXtremos avatar
http://www.skatteverket.se/privat/sj...c80001950.html

Du har googlat? Säkert.
Citera
2015-06-26, 15:45
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
http://www.skatteverket.se/privat/sj...c80001950.html

Du har googlat? Säkert.

Den där har jag kollat på 1000 gånger, den säger hela tiden ange formatet kr:öre....

Samt så var frågan HUR man beräknar! Hur uträkningarna går till.
Citera
2015-06-26, 15:47
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Foxies
Den där har jag kollat på 1000 gånger, den säger hela tiden ange formatet kr:öre....

Samt så var frågan HUR man beräknar! Hur uträkningarna går till.
Men ange summan i det formatet då? Det är väl inte så himla svårt att följa instruktioner?

Och varför ska du skatta på 15 000 kr? Jämka, människa. Sedan är det inte särskilt svårt att räkna ut skatten, det är oklart varför du håller på och tramsar med timlön. Uppfyller du vissa villkor behöver du inte ens jämka utan kan bara lämna in en underskriven blankett till AG. Har du inte förmåga att läsa på SKV:s hemsida eller?
Senast redigerad av eXtremo 2015-06-26 kl. 15:50.
Citera
2015-06-26, 23:03
Medlem
fckingfevers avatar
Beroende på vart du bor finns en skattetabell som din arbetsgivare antagligen följer. Det brukar fixa sig automatiskt om du inte säger till... Annars slås din inkomst ut på 12 månader och så beräknas skatten. Så tjänar du 30 000 var i juni/juli/augusti är det inte samma skatt som om du tjänat det hela året för utslaget över året har du en lägre inkomst och således lägre skatt.
Eller vad ville du veta nu igen?
Citera
2015-06-26, 23:59
Medlem
Foxiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fckingfever
Beroende på vart du bor finns en skattetabell som din arbetsgivare antagligen följer. Det brukar fixa sig automatiskt om du inte säger till... Annars slås din inkomst ut på 12 månader och så beräknas skatten. Så tjänar du 30 000 var i juni/juli/augusti är det inte samma skatt som om du tjänat det hela året för utslaget över året har du en lägre inkomst och således lägre skatt.
Eller vad ville du veta nu igen?

Det där förklarade allting väldigt bra, tackar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in