• 1
  • 2
2015-06-26, 15:07
Medlem
Ja ok inte världens bästa trådrubrik men så här är det:

Vi har (hade?) 2 st katter. En rätt stor kastrerad hankatt och en liten kastrerad honkatt. I vanliga fall är dessa ute hela dagarna och kvällarna. Vi bor på landet så dom har det hur gött som helst. Men, den stora katten har som rutin att varje kväll när jag är ute och tar sista ciggen så följer han med in för att sova på soffan några timmar. Detta gör han nästan varje kväll. Och han missar aldrig utfodringen (dom får mat ute på trappan).

I söndags kväll satt jag vid datorn när den stora katten helt plötsligt började skrika utanför och hoppa på dörren. Jag släppte in han men han var helt jobbig (jag är ingen kattmänniska och slänger ut dom om dom är jobbiga). Han sprang runt och jamade och hoppade upp och ner överallt. Så jag slängde ut honom så att han skulle lugna ner sig. Efter någon timme skulle jag lägga mig men han dök inte upp. Han dök inte upp till utfodringen och ja nu har vi inte sett honom sedan i söndags, vilket inte är likt honom.

Vi bor som sagt på landet och trafiken här är obefintlig, men han ligger inte i närheten av grusvägen i alla fall, knappast påkörd. Så, jag tror att han har blivit tagen av ett lo eller en räv som vi har gott om här. Och det var antagligen därför som han var så uppspelt när jag slängde ut honom

Jag undrar mest om hur långt ett lo eller en räv släpar sina byten innan dom äter upp dom? Tänkte om man i alla fall kunde hitta något så man vet, dottern frågar efter katten hela tiden. Det borde ju finnas något kvar? Har sett rådjur tagna av räv och dom lämnar benen i alla fall.

Någon (jägare kanske) som vet?
Citera
2015-06-26, 15:13
Medlem
Ta det lugnt, min katt var borta i 3 dagar och sen kom den tillbaka som inget hade hänt
Citera
2015-06-26, 15:20
Medlem
Verbalsolnedgangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator
Ta det lugnt, min katt var borta i 3 dagar och sen kom den tillbaka som inget hade hänt

Detta.

En grannes katt kom hem i förrgår efter att ha varit borta i över en vecka.
Citera
2015-06-26, 15:22
Medlem
gato12s avatar
Kolla upp snälla grannar som bjuder katter på god mat.
Citera
2015-06-26, 15:36
Medlem
Ulvhamns avatar
Vad gör honan? Har ni Lo eller Räv brukar de/den som blir kvar få ett mera hembeteende. Nu finns det så många ulliga gulliga djur ungar i skogen så en katt står inte på menyn. Gör ett svep med radie 300 m från huset och ropa ifall kattskrället sitter i något träd och ser dum ut.

En utekatt som är över 6 år brukar fixa det mesta pga erfarenhet.
Citera
2015-06-26, 15:38
Medlem
Katten var ju helt klart upprörd över något och en skrämd katt som du dessutom kastar ut kan hålla sig borta länge eller rent av försvinna för gott.
Citera
2015-06-26, 15:40
Bannlyst
Kolla i soptunnor i området där du bor. För några år sedan roade sig några ungdomar med att nacka katter och dumpa dessa i soptunnor.
Citera
2015-06-26, 15:41
Medlem
Yoshi.crews avatar
Hade en hankatt som försvann i början av april ungefär och den har inte kommit tillbaka sen dess. Så den är förmodligen död. Dock var den inte kastrerad.

Om din katt betedde sig så verkar det ju ha hänt något eller att den kanske inte mådde bra. Leta vid området där du bor och om den hade ett namn kan man ju alltid prova ropa på den ibland.
Annars får du helt enkelt se om den kommer tillbaka.
Citera
2015-06-26, 16:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedinator

Citat:
Ursprungligen postat av Verbalsolnedgang
Detta.

Jo jag är medveten om att katter kan vara borta längre perioder men det är inte likt honom, plus det faktum att han var så orolig den kvällen.

Citat:
Ursprungligen postat av gato12
Kolla upp snälla grannar som bjuder katter på god mat.

Närmaste granne har 4 hundar, dit går dom inte. Nästa granne ligger 2 km bort, dit går dom inte heller.

Citat:
Ursprungligen postat av Ulvhamn
Vad gör honan? Har ni Lo eller Räv brukar de/den som blir kvar få ett mera hembeteende. Nu finns det så många ulliga gulliga djur ungar i skogen så en katt står inte på menyn. Gör ett svep med radie 300 m från huset och ropa ifall kattskrället sitter i något träd och ser dum ut.

En utekatt som är över 6 år brukar fixa det mesta pga erfarenhet.

Nu när du säger det så har hon blivit mycket mer hemmakring. Innan sov hon nästan aldrig inne, nu har hon sovit i våran säng dom senaste nätterna. Har varit runt lite omkring men inte hört något. Han jamar högt. Åldern på katten är 2,5 men han är en stor fighter.

Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Katten var ju helt klart upprörd över något och en skrämd katt som du dessutom kastar ut kan hålla sig borta länge eller rent av försvinna för gott.

Ja så kan det vara, eller bli. För min personliga del gör det inget, är ingen kattmänniska ändå. Men ungen frågar efter honom konstant. Och jag vill ju inte att han ska lida.

Citat:
Ursprungligen postat av Yoshi.crew
Hade en hankatt som försvann i början av april ungefär och den har inte kommit tillbaka sen dess. Så den är förmodligen död. Dock var den inte kastrerad.

Om din katt betedde sig så verkar det ju ha hänt något eller att den kanske inte mådde bra. Leta vid området där du bor och om den hade ett namn kan man ju alltid prova ropa på den ibland.
Annars får du helt enkelt se om den kommer tillbaka.

Nä att okastrerade försvinner iväg på friartåg kan man ju förstå, men men. Ja vi får se.

Är mest nyfiken på att veta vad som har hänt honom. Lo stryker ju omkring här.
Citera
2015-06-26, 16:39
Medlem
SmurfSmurfs avatar
Lo äter inte katter, de biter ihjäl dem och lämnar dem. Katten är så nära släkt att den ses som en konkurrent och lon tar död på varenda katt den kommer åt av den anledningen.

Vet inte om räv äter katt annat än som nödföda, men som någon sa ligger katter inte på menyn nu när det finns djurungar.

Du får helt enkelt ge dig ut och leta ordentligt och inte bara kolla vid vägen din slöhög. Gå i spiral med start vid hemmet. Om katten gillar dig någorlunda fast du är taskig med den, borde du hitta den. Är den lodjursbiten borde du hitta kroppen om du inte sitter inne och sölar på vid datorn.
Citera
2015-06-26, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Condemnation

Ja så kan det vara, eller bli. För min personliga del gör det inget, är ingen kattmänniska ändå. Men ungen frågar efter honom konstant. Och jag vill ju inte att han ska lida.

Ungen eller katten?
Skämt o sido jag tror du menar katten, men jag gillar inte att du menar att du inte är någon kattmänniska och därför gör det dig inget att katten försvunnit. Antingen gillar man djur och skaffar sig djur eller så gör man det inte. Du kanske inte har huvudansvaret för katten men det spelar ingen roll, nu kan man ju påstå att det är indirekt ditt fel att katten försvunnit. Får ju bara hoppas att den mår väl.

Kan vara så att katten blivit orationellt rädd för något och då kan den ligga och trycka och inte ens komma fram om ni går i närheten och lockar på den. Men gå sökrundor och locka snällt och glatt på katten och lyssna efter prassel i kvistar eller jamanden men det är inte alla katter som jamar till svar.
En ficklampa även om det är relativt ljust ute kan vara bra då ljuskällor alltid reflekteras i katters ögon. Är katten rädd så ligger den och trycker då de är flyktdjur, de kan gömma sig även för sina ägare som de annars litar på.
Citera
2015-06-26, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SmurfSmurf
Lo äter inte katter, de biter ihjäl dem och lämnar dem. Katten är så nära släkt att den ses som en konkurrent och lon tar död på varenda katt den kommer åt av den anledningen.

Vet inte om räv äter katt annat än som nödföda, men som någon sa ligger katter inte på menyn nu när det finns djurungar.

Du får helt enkelt ge dig ut och leta ordentligt och inte bara kolla vid vägen din slöhög. Gå i spiral med start vid hemmet. Om katten gillar dig någorlunda fast du är taskig med den, borde du hitta den. Är den lodjursbiten borde du hitta kroppen om du inte sitter inne och sölar på vid datorn.

Haha jag är inte taskig emot katterna. Men jag gullar inte med dom heller. Det är djur som ska vara ute och inga dockor. Dom har det hur bra som helst här, stort revir med gott om mat. Han är för övrigt väldigt social och leker med bägge ungarna.

Men ok, har läst att Lo även äter katter men vad vet jag.

I alla fall, vi har öppna fält med gräs framför kåken, och skog bakom. Skogen växer på en rullstensås. Spontant känns det som att lon skulle ta sitt byte i/till skogen. Räven har tagit våra sopor några ggr när dom har stått utanför, då har dom släpat ut dom på fältet så det känns som att det är där man får leta i så fall.

Jaja, får väl gå en räd sedan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in