2015-06-25, 16:42
Medlem
marijachis avatar
Har ett akut problem som jag undrar om någon här på forumet har erfarenhet utav. Min dator (Asus u500vz) har tyligen bränt några kretsar i moderkortet pga att strömadapterns sladd skavdes sönder.

Servicefirman (Pcenter) har provat byta strömkontakten vilket inte hjälpte och därefter konstaterat att kretsarna bränts en bit in och strömmen ej går fram till batteriet. Enda sättet att gå vidare är att byta kretskort (antar moderkortet) och detta ska tydligen kosta skjortan samt ta flera veckor då dom inte har dessa delar inne.

Jag måste verkligen komma åt alla filer jag jobbar med som ligger i datorn och då dessa ligger på 2 st 128 GB Sandisk SSD:er (av någon konstig m.2 mSata (6 +12 pin) typ som är unik för Asus) i Raid0 så skulle detta kosta 6000 kr (3000 kr per disk) att flytta över till en USB-disk. Jag har hittat en exakt likadan dator med samma konfiguration för samma pengar och tänkte att jag bara flyttar över diskarna till denna.

Så frågan är om detta är så enkelt som det låter eller om det finns en risk att detta inte kommer att fungera?
Citera
2015-06-25, 16:50
Medlem
Skelets avatar
Så länge det är samma raidkontroller och samma version på fiirmware så spelar märker på burken ingen roll.
Citera
2015-06-25, 17:39
Medlem
marijachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelet
Så länge det är samma raidkontroller och samma version på fiirmware så spelar märker på burken ingen roll.

Tack för detta! Får hålla tummarna att det fungerar.
Citera
2015-06-25, 18:31
Medlem
Skelets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marijachi
Tack för detta! Får hålla tummarna att det fungerar.

Köra raid 0 på ssd och rädd om data, hur tänkte du då?
Citera
2015-06-26, 00:46
Avstängd
Ta ur batteriet o strömsladden och andra anslutna manicker innan du mekar datorn och med diskarna, och var observant på statisk elektricitet.

Håll reda på i vilken ordning diskarna satt så du sätter dem i samma ordning i maskinen - Jag antar att du kör Windows i ngn form och då brukar man få trycka ner F8 tangenten när den startr och välja felsäkert läge - Detta lär bero på att Windows känner av att det är ny hårdvara i datorn och laddar in drivisarna på nytt, sen är det oftast okej att köra som vanligt.

En ide' är att starta upp utan anslutet nätverk så att WGA-check inte stökar till det på en gång
Om du får ett fungerande Windows system vid start så kan du kopiera hela klabbet.

Men om det finns skador på diskarna så är risken stor att inte kunna få ut någonting alls vilket gäller för de flesta SSD-diskar

mSATA är inget ovanligt och lär nog komma starkt i framtiden, särskilt typ SSD för små enheter som RaspBerry Pi, Video-kameror och många andra grunkor, det tros att mSATA kommer att slå ut SD-korten iallafall som ett avsevärt snabbare lagringsmedium. SATA-gränsnittet är dessutom väl designat ifrån början

En av design ideerna som finns kring dessa små diskar är att de ska bli ungefärligen i kreditkort-storlek (fast de blir ju förstås tjockare än så)

Kinesföretagen är väldigt framme på att ta fram designer för att anpassa de nya SSD minneskretsarna till olika form-faktorer,
Senast redigerad av DrSvenne 2015-06-26 kl. 00:56.
Citera
2015-06-26, 08:42
Medlem
marijachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skelet
Köra raid 0 på ssd och rädd om data, hur tänkte du då?

Hade ingen aning om att det var två raidade diskar i den. Fick googla fram det och upptäckte det efter att detta hänt. Kommer inte begå samma misstag igen kan jag säga.
Citera
2015-06-26, 08:44
Medlem
marijachis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrSvenne
Ta ur batteriet o strömsladden och andra anslutna manicker innan du mekar datorn och med diskarna, och var observant på statisk elektricitet.

Håll reda på i vilken ordning diskarna satt så du sätter dem i samma ordning i maskinen - Jag antar att du kör Windows i ngn form och då brukar man få trycka ner F8 tangenten när den startr och välja felsäkert läge - Detta lär bero på att Windows känner av att det är ny hårdvara i datorn och laddar in drivisarna på nytt, sen är det oftast okej att köra som vanligt.

En ide' är att starta upp utan anslutet nätverk så att WGA-check inte stökar till det på en gång
Om du får ett fungerande Windows system vid start så kan du kopiera hela klabbet.

Men om det finns skador på diskarna så är risken stor att inte kunna få ut någonting alls vilket gäller för de flesta SSD-diskar

mSATA är inget ovanligt och lär nog komma starkt i framtiden, särskilt typ SSD för små enheter som RaspBerry Pi, Video-kameror och många andra grunkor, det tros att mSATA kommer att slå ut SD-korten iallafall som ett avsevärt snabbare lagringsmedium. SATA-gränsnittet är dessutom väl designat ifrån början

En av design ideerna som finns kring dessa små diskar är att de ska bli ungefärligen i kreditkort-storlek (fast de blir ju förstås tjockare än så)

Kinesföretagen är väldigt framme på att ta fram designer för att anpassa de nya SSD minneskretsarna till olika form-faktorer,

Tack för hjälpen! Tänkte inte på att köra i felsäkert läge. Får prova med det. Hoppas verkligen inte att diskarna tagit stryk... är det stor chans att dom också kan ha bränts?

Vill poängtera att datorn var vid liv från 10% batteri till 0% och att den slutligen stängdes ner. Så antar att diskarna bör vara intakta?
Senast redigerad av marijachi 2015-06-26 kl. 08:47.
Citera
2015-06-26, 19:54
Avstängd
Citat:
Tack för hjälpen! Tänkte inte på att köra i felsäkert läge. Får prova med det. Hoppas verkligen inte att diskarna tagit stryk... är det stor chans att dom också kan ha bränts?

Vill poängtera att datorn var vid liv från 10% batteri till 0% och att den slutligen stängdes ner. Så antar att diskarna bör vara intakta?

Hm alltså det var ström kvar i batteriet ? isåfall e väl enklast att flytta över ett fulladdat batteri till den krånglande datorn - starta upp den o kopiera det du vill ha ?
Citera
2015-06-29, 08:30
Medlem
marijachis avatar
Citat:
Hm alltså det var ström kvar i batteriet ? isåfall e väl enklast att flytta över ett fulladdat batteri till den krånglande datorn - starta upp den o kopiera det du vill ha ?

Det har jag också tänkt på, men leveranstiden på dessa batterier är också rätt lång och jag behöver komma åt innehållet asap. Nu när jag får den nya datorn så funderar jag på att börja med att plocka ut batteriet ur den nya och sätta in i gamla innan jag provar med att flytta hårddiskarna, känns som det säkraste sättet om jag ej vill förlora någon data antar jag?
Citera
2015-06-30, 03:12
Avstängd
Citat:
Det har jag också tänkt på, men leveranstiden på dessa batterier är också rätt lång och jag behöver komma åt innehållet asap. Nu när jag får den nya datorn så funderar jag på att börja med att plocka ut batteriet ur den nya och sätta in i gamla innan jag provar med att flytta hårddiskarna, känns som det säkraste sättet om jag ej vill förlora någon data antar jag?

Japp se till att batteriet är fulladdat innan du flyttar över det, det torde gå, strömstörningar brukar inte tränga så långt in i maskinen som ända fram till diskarna, minnena elr CPU-n. Det är många kretsar som brukar skydda emellan de viktiga enheterna och nätagget.
Citera
2015-07-01, 16:32
Medlem
marijachis avatar
Citat:
Japp se till att batteriet är fulladdat innan du flyttar över det, det torde gå, strömstörningar brukar inte tränga så långt in i maskinen som ända fram till diskarna, minnena elr CPU-n. Det är många kretsar som brukar skydda emellan de viktiga enheterna och nätagget.

Tack för det. Provade nu att flytta över det fulladdade batteriet från den nya till den trasiga men det fungerade inte. Det sprakade till och slog några små gnistor när jag tryckte ner batterikabeln i moderkortet. Trodde ett tag att jag bränt det nya batteriet men fungerade när jag flyttade tillbaka det till den nya datorn.

Gick sedan över till plan A och flyttade diskarna vilket som tur var fungerade perfekt!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in